• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Anonym (Janie)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 11:44:54 följande:
     Jag sa inte det, jag drog mitt exempel 
    Men det går inte att jämföra det med vanlig skoltrötthet. Hon har ett syskon med ångest, det är något helt annat.
  • Anonym (E)
    Räkan77 skrev 2024-11-26 11:35:12 följande:

Jag tycker du ska kontakta rektorn för att höra hens syn på det hela. Kan vara bra att ha det med sig om det blir ett samtal från soc. Om rektorn tycker att detta är ett skäl för soc anmälan behöver hela skolan få mer information om när  det ska göras en soc anmälan. Om rektorn inte håller med så behöver hen informera lärarna om när det ska göras en soc anmälan.

Så onödigt att ta upp skattemedel till detta, pengarna behövs så mycket bättre i andra delar av skolan och socialtjänsten. 

Rektor är den som är ansvarig för orosanmälningar från en skola, så hens syn lär nog vara klar redan, särskilt med tanke på att rektor så klart är fullt medveten om skolans skyldigheter. Det är rektor eller möjligen kurator som vanligen skickar in en anmälan. Barn som äter dåligt till frukost skapar oro från skolans håll, skolan orosanmäler till soc. Lärarna lär också redan vara medvetna om riktlinjerna ska du se. Det är inte som att det är någon hemlighet direkt.
  • Anonym (förstår dig)

Jag förstår dig absolut, TS. Jag har också en tjej med NPF, asperger/auism i detta fall, med ett visst mått av ARFID. När skolan fick höra pga kompissnack att hon får glass till frukost blev det ramaskri och socanmälan.

Hon får exakt samma som många barn får till frukost, dvs yoghurt eller fil och musli/flingor/granola och bär, fast fryst. Vilket soc var helt ok med när de väl fick det klart för sig.

Någon gång i bland, särskilt nu när hon är tonåring, kan hon absolut ta en bit kladdkaka eller en bulle iställlet, men det är väl mer tonårsfasoner.

Mitt tips är, särskilt om ditt barn inte har ARFID, är att se över recepten och om de kan göras nyttigare på något sätt. Det är ju till exempel överdrivet mycket socker i de flesta kladdkaksrecept, det kan lätt dras ner på, ibland hela vägen ner till hälften. Att dryga ut kakan med tex nötter eller kokos och dela i aningens mindre bitar för den också nyttigare per bit. Göra egna donuts om ni inte redan gör det, det är redan nyttigare än köpta, särskilt om man gör i ugnen eller i en elektriskt donut-maskin istället för friterad. Om hon gillar fylda munkar kan nu göra egna med mindre söt sylt.

Min dotter har även kommit på att om hon börjar dagen med något gott, även om det bara är jättelite, så är hon mindre godissugen på eftermiddagen. Hon gjorde den upptäkten för några år sedan då hon åt sin adventskalenderchoklad på morgonen istället för på kvällen. Så kanske har oboy, eller annat sött, på morgonen kanske mer logik än folk tror ibland. 

• Anonym (E)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:50:16 följande:
    Och ändå så fungerar hon bättre och orkar mer nu än med "vanlig" frukost. Hon far inte illa på något sätt.
    ...enligt dig ja. Du som inte ens fattar varför ni blivit orosanmälda eller varför donuts är en olämplig frukost. Ursäkta om jag inte riktigt tar din åsikt som riktmärke då.
  • AndreaBD
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:27:44 följande:

Hon gillar inte gröt och skulle jag komma med frukost i olika former skulle hon tro att jag tappat det helt. Det är en tonåring. Frukost på sängen får man vid födelsedag eller om man är sjuk. Antagligen skulle hon bara somna om efteråt ändå, poängen är att få upp henne. Hon väger inte ens 30 kg, så hon har råd att lägga på sig och det skulle bara vara positivt.

En tonåring som inte ens väger 30 kg??? Det låter väldigt oroande. Hur lång är hon då? 
  • Anonym (Janie)
    Anonym (E) skrev 2024-11-26 11:53:19 följande:
    ...enligt dig ja. Du som inte ens fattar varför ni blivit orosanmälda eller varför donuts är en olämplig frukost. Ursäkta om jag inte riktigt tar din åsikt som riktmärke då.
    Vad som är olämpligt beror på situationen. Jag ser ju att hon mår bättre nu och hennes dietist ser inga problem med det.
  • Anonym (H)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 11:35:30 följande:
    Du verkar bestämt dig för att ge upp.
    Vet inte hur lång hon är men under 30 låter ju väääldigt lite.

Förklara sanningen för henne, vad det gör med kroppen om man inte äter tillräcklig mängd mat och tillräckligt "nyttigt". 

Förresten är det inte konstigt att folk får ADHD-symptom om de äter väldigt mycket socker. Energin går ju upp och ner som en berg- och dalbana. Inget fokus ibland och speedad ibland? Det blir ju så med sockertoppar och sockerdippar.
    Finns annat än gröt man kan äta, förresten.

Finns t.ex. sockerfria energybars som kan vara väldigt goda. Ger energi, smakar gott och man slipper vitt socker.
    TS följer råd från dotterns dietist. Är det samma sak som att ge upp, tycker du? 
  • Anonym (Janie)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 11:54:03 följande:
    En tonåring som inte ens väger 30 kg??? Det låter väldigt oroande. Hur lång är hon då? 
    Runt 150. Hon har alltid varit väldigt smal och genomgått alla tänkbara tester för att ta reda på varför, tom
    undersökt nåt med generna, men de har inte hittat något.
  • AndreaBD
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:48:50 följande:
    Har inte behövt tjata en enda gång sen vi började med önskefrukosten.
    Bry dig inte så mycket om dessa negativa kommentarer, de förstår inte. Har man barn med NPF så blir man så ofta tvungen att prioritera, och att välja halv-bra alternativ för att det ska fungera allt. Om det funkar, och hon ändå är underviktig så tycker jag inte heller att det är någon fara. Farligare vore om hon inte äter. Och överhuvudtaget behöver det inte vara en dålig vana senare. Det kan vara en fas just nu. 
  • AndreaBD
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:58:16 följande:
    Runt 150. Hon har alltid varit väldigt smal och genomgått alla tänkbara tester för att ta reda på varför, tom
    undersökt nåt med generna, men de har inte hittat något.
    Jag blir bara lite orolig, min dotter (ADHD) hade anorexi. Men hon vägde betydligt mer, men är också betydligt längre. Tonåren är ju en känslig period där. Men då har ni ju koll på att hon inte är sjuk och jag skulle säkert också försöka få henne att äta "något" då. 
Svar på tråden Socanmäld pga frukost