Jag förstår dig absolut, TS. Jag har också en tjej med NPF, asperger/auism i detta fall, med ett visst mått av ARFID. När skolan fick höra pga kompissnack att hon får glass till frukost blev det ramaskri och socanmälan.
Hon får exakt samma som många barn får till frukost, dvs yoghurt eller fil och musli/flingor/granola och bär, fast fryst. Vilket soc var helt ok med när de väl fick det klart för sig.
Någon gång i bland, särskilt nu när hon är tonåring, kan hon absolut ta en bit kladdkaka eller en bulle iställlet, men det är väl mer tonårsfasoner.
Mitt tips är, särskilt om ditt barn inte har ARFID, är att se över recepten och om de kan göras nyttigare på något sätt. Det är ju till exempel överdrivet mycket socker i de flesta kladdkaksrecept, det kan lätt dras ner på, ibland hela vägen ner till hälften. Att dryga ut kakan med tex nötter eller kokos och dela i aningens mindre bitar för den också nyttigare per bit. Göra egna donuts om ni inte redan gör det, det är redan nyttigare än köpta, särskilt om man gör i ugnen eller i en elektriskt donut-maskin istället för friterad. Om hon gillar fylda munkar kan nu göra egna med mindre söt sylt.
Min dotter har även kommit på att om hon börjar dagen med något gott, även om det bara är jättelite, så är hon mindre godissugen på eftermiddagen. Hon gjorde den upptäkten för några år sedan då hon åt sin adventskalenderchoklad på morgonen istället för på kvällen. Så kanske har oboy, eller annat sött, på morgonen kanske mer logik än folk tror ibland.