• Anonym (J)

Socanmäld pga frukost

Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 09:48:57 följande:
    Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

Varför är det svårt för henne att gå till skolan? 

När jag  var sådan hade jag enorm ångest. Mina föräldrar slet ner mig från sängen så jag fick blåmärken för jag bara skulle till skolan. 

Ingen brydde sig om att jag hade ångest. 

• Anonym (J)

Det jag menar är, vad är anledningen? Man är inte bara lat

• Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:04:02 följande:
    Och alternativet är att hon inte äter alls. Det är liksom inte det enda som äts under en dag och hon behöver gå upp i vikt. Hon sköter skolan bättre sen vi började med det. Blodsockret får en skjuts och gör hennes humör
    stadigare. Sen tar hon en frukt eller dyl framåt efter middagen och klarar sig utmärkt fram till lunch.
    Men snälla. Mannagrynsgröt med massa goda frukter på eller sylt borde väl funka bättre. 
  • Anonym (J)

Ge henne frukost på sängen. En god frukost. Massa färger och kul. Gör frukterna till djurformer

• Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:14:46 följande:
    Ja, jag förstår ärligt talat inte vad skolan har med hennes frukost att göra. Hon är frisk och välmående och det hjälper henne att komma igång på morgonen, vad är problemet? Tom hennes dietist har sagt att hon ska få
    välja mer fritt så hon äter mer, men hon har sett det som mellanmål. Enda skillnaden är att hon får det till frukost istället.
    Än så länge är hon det ja men lär ju inte vara om ni fortsätter ge henne godis som frukost 
  • Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:58:47 följande:
    Nej, alla äter helt olika.

Tror dock att man äter donuts till frukost i vissa länder. Så visst. Kör på. Bara hon inte äter det hela dagen. 

Men något bättre kanske funkar, tex mannagryn. även om inte ens det är det optimala. Men det är ju gott. För ett barn borde det vara lockande. 

• Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:27:44 följande:

Hon gillar inte gröt och skulle jag komma med frukost i olika former skulle hon tro att jag tappat det helt. Det är en tonåring. Frukost på sängen får man vid födelsedag eller om man är sjuk. Antagligen skulle hon bara somna om efteråt ändå, poängen är att få upp henne. Hon väger inte ens 30 kg, så hon har råd att lägga på sig och det skulle bara vara positivt.

Men hon är ju som sjuk! Och varför vara bestämd med att det endast är vid de tillfällena när din dotter behöver få i sig mat? 

Pannkakor då? Pannkakstårta? 

• Anonym (J)

Jag fick sockerkaka i sängen när jag låg gråtandes med ångest och tvång och bankade huvudet i väggen (PANDAS). Då var klockan 17 på kvällen. Det var min frukost.

• Anonym (J)

Det viktigaste är väl att hon äter. Äter hon en fralla i sängen så vad sprlar det för jäkla roll? 

• Anonym (J)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:40:10 följande:
    Vad pratar du om? Hon äter bra resten av dagen, det är bara frukosten som är svår. Hon är inte sjuk. Har inga näringsbrister, pigg och stark, bara väldigt smal och så har hon varit sen hon föddes.

Men att inte kunna ge henne en fralla i sängen för att ?det gör man bara vid vissa tillfällen? , vad är det om? när din dotter inte får i sig annat än skit till frukost. Hade du gett henne frukost i sängen hade hon kanske ätit en fralla istället. 

Som sagt tycker du borde se henne som sjuk istället . det viktiga är att hon äter här. Inte dina hårda regler om hur perfekt allt ska vara 

Svar på tråden Socanmäld pga frukost