• AndreaBD

Socanmäld pga frukost

Jag tycker det är tråkigt att du har fått så många negativa kommentarer, rena påhopp. Jag förstår situation, har själv två barn med NPF. 

En barnläkare sa till mig en gång: Med såna barn får man välja sina strider. Lustigt nog handlade det just om onyttigt frukost också. Det var alltså en barnläkare som sa: Men låt honom äta Frosties, han kommer inte att dö av det!  

De som är negativa här vet inte hur det är att ha flera barn med NPF. Och när det gäller socialtjänsten - förklara situationen för dem! Det skulle förvåna mig om de inte förstår. 

Det kan hända att skolan inte bara har anmält för det. Kanske har de sett några andra småsaker och det var sedan utlösaren. Men det är inte så konstigt att det blir några problem när det gäller barn med NPF, och de flesta socialsekreterare har ändå sunt förnuft. Säg bara som det är. 

• AndreaBD
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:27:44 följande:

Hon gillar inte gröt och skulle jag komma med frukost i olika former skulle hon tro att jag tappat det helt. Det är en tonåring. Frukost på sängen får man vid födelsedag eller om man är sjuk. Antagligen skulle hon bara somna om efteråt ändå, poängen är att få upp henne. Hon väger inte ens 30 kg, så hon har råd att lägga på sig och det skulle bara vara positivt.

En tonåring som inte ens väger 30 kg??? Det låter väldigt oroande. Hur lång är hon då? 
  • AndreaBD
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:48:50 följande:
    Har inte behövt tjata en enda gång sen vi började med önskefrukosten.
    Bry dig inte så mycket om dessa negativa kommentarer, de förstår inte. Har man barn med NPF så blir man så ofta tvungen att prioritera, och att välja halv-bra alternativ för att det ska fungera allt. Om det funkar, och hon ändå är underviktig så tycker jag inte heller att det är någon fara. Farligare vore om hon inte äter. Och överhuvudtaget behöver det inte vara en dålig vana senare. Det kan vara en fas just nu. 
  • AndreaBD
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 11:58:16 följande:
    Runt 150. Hon har alltid varit väldigt smal och genomgått alla tänkbara tester för att ta reda på varför, tom
    undersökt nåt med generna, men de har inte hittat något.
    Jag blir bara lite orolig, min dotter (ADHD) hade anorexi. Men hon vägde betydligt mer, men är också betydligt längre. Tonåren är ju en känslig period där. Men då har ni ju koll på att hon inte är sjuk och jag skulle säkert också försöka få henne att äta "något" då. 
  • AndreaBD
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 12:28:49 följande:
    Sluta ljug. Du skriver ju saker som tyder på annat i tråden.
    Tycker du inte att det är oförskämd att anklaga andra för att ljuga? Hur skulle du kunna veta? 
  • AndreaBD
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 12:34:56 följande:
    Jag vet ju hur hon äter hemma. Hon äter inte lite när det är saker hon gillar och hon är bra på att få i sig sånt hon inte är överförtjust i också. Det är bara frukosten som är svår.
    Du behöver inte försvara dig mot alla dessa påståenden som inte ens är vettiga. Alla kommer inte att förstå hur det är att vara förälder till en tonåring med NPF. Du vet bättre hur din dotter fungerar. 
  • AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 14:19:43 följande:

Snacka om att försöka låta lite bättre än andra. Du vet väl inte vad alla är för folk bakom skärmarna. Vad de har för erfarenheter? Vissa har kanske npf själva och då borde väl de ha ännu mer kunskap än föräldrarna (?). Andra kanske också har barn med npf.

Jag har i alla fall barn med NPF, och har jobbat med barn med NPF. Och det du säger hjälper inte mamman. 
  • AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 14:38:19 följande:
    Ja, men det kan sndra med ha, eller egna erfarenheter.

Jag har inte bara ifrågasatt utan givit tips också. 
    Jag menade egentligen inte ens om erfarenhet med NPF här utan tänkte främst att här har vi en mamma som är orolig för att hon har fått en soc-anmälan över "ingenting". Och jag tyckte att man borde vara mer uppmuntrande, inte ifrågesätta och kritisera allt hon skriver. Hon behöver ju hjälp av oss här, inte att man sänker henne ytterligare. DET var min poäng. 
  • AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 16:29:28 följande:

Jag blev daltad med och det har bara gjort så jag fick en chock när jag väl blev vuxen och var inte förberedd överhuvudtaget 

Inte samma sak alls, hon är vuxen , hon har inte problem för att hon inte lärt sig som barn.  Om man hanterar tre barn med NPF dagligen - det kräver en del. 
  • AndreaBD
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 16:20:50 följande:

För 20 år sedan hörde man aldrig talas om barn som fick bestämma att de skulle ha kakor till frukost för att gå med på att gå upp ur sängen och till skolan. Man gjorde bara som föräldrarna sa.
    Kontrollera dina barn, eller så kontrollerar de dig. Urgammal sanning.
    Jag vet inte vad som har hänt med den här helt förtappade generationen föräldrar.

Sorry, men du vet inte vad du pratar om. Jag skulle vilja se dig kontrollera ett barn med NPF. Du skulle nog bli väldigt överraskad. TRE barn med NPF - då är hon duktig om det funkar någorlunda. 
  • AndreaBD
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 16:44:12 följande:
    Men krävde du att få en viss mat till frukost, annars vägrade du komma upp ur sängen?

Det är ju det det handlar om. Att barn tillåts bli familjens överhuvud.
    Riktigt så var det inte om jag minns rätt. Och det handlar inte om att barn bestämmer allt, utan det handlar om att man kommer överens om något som fungerar i en situation som ungdomen har väldigt svårt med. 

Jag har jobbat i 12 år i ett behandlingshem för ungdomar med NPF. Och det är precis såna där "deals" som gjordes då. Hade man då sagt att ungen får minsann göra så som vi säger, så hade vi inte lyckats med ett enda barn där. Så, jag tror inte bara att du har fel i den punkten, utan jag vet. 
  • AndreaBD
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 16:58:20 följande:
    Det har alltid funnits människor på NPF-spektrat. Har de blivit hjälpta, nu som förr, till att bli välfungerande människor i samhället genom att ta bort regler, vägledning och vuxenansvar?
    De har just inte blivit hjälpta förr i tiden. De har ofta varit byfånar eller t.o.m. låsts in på institution. Vissa blev kriminella, andra blev alkoholister. I bästa fall har de hittat något praktiskt yrke som de har klarat av. Ofta efter att ha fått så mycket stryk att de inte vågat annat än att foga sig. En del skulle man kanske kunna tvinga, med dåtidens uppforstringsmetoder, men de skulle inte bli lyckliga människor. Och på många skulle inte ens det fungera. Inte utan alkohol, annat missbruk eller andra utlopp av destruktivitet. 
  • AndreaBD
    Hjelm skrev 2024-11-26 17:07:34 följande:
    Det som många reagerar på i den här tråden är väl inte att de har en överenskommelse för att få bukt med ett problem, utan att TS har valt just godis till frukost som den dealen. "Mutar" gör nog de flesta föräldrar i någon mån, men det finns ju väldigt mycket bättre och sämre sätt att göra det på. Hade jag jobbat på soc, eller varit lärare i en klass, hade jag också reagerat på att ett barn gavs godis och fikabröd till frukost varje dag som villkor för att ens lämna sängen. Då har man kanske ett grundproblem som man behöver mer hjälp för att hantera.
    Jag har jobbat som lärare med barn med NPF, i ett behandlingshem i 12 år. Och där gjorde man, socionomerna hade hand om sånt, precis som TS gör.  Så ni säger alla till henne att hon gör fel, när hon faktiskt antagligen gör precis RÄTT.

När man har ungdomar med NPF måste man komma överens med dem, de måste vara med på det. Man får prata med barnet och bestämma tillsammans hur man ska göra. En kompromiss, en lösning av problemet. TS dotter har svårt att äta på morgonen och att komma iväg till skolan. Kan hända att hon låser sig om det där med frukost inte fungerar. Eller så behöver hon i alla fall få i sig något. Alltså hittar man en lösning som fungerar. Och sedan  kan man göra nästa steget och äta något lite nyttigare, så småningom. Och mamman vet nog bäst när det är läge.
  • AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 16:28:02 följande:
    Men är det inget så är det ju inget hon behöver vara orolig för. 
    Men det är väl förståeligt att hon ändå kan vara orolig? 
  • AndreaBD
    Anonym (Va?) skrev 2024-11-27 13:36:30 följande:
    Organen tar stryk oavsett. 
    Vad är det för dumheter! Varför skulle organ ta stryk när läkare har bekräftat att flickan är frisk? 
Svar på tråden Socanmäld pga frukost