Inlägg från: Anonym (npfare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (npfare)

Socanmäld pga frukost

AndreaBD skrev 2024-11-26 14:33:03 följande:
    Jag har i alla fall barn med NPF, och har jobbat med barn med NPF. Och det du säger hjälper inte mamman. 
    Håller med här. Om detta är vad någon kan få i till frukost har denne fått prova mycket annat.

Personligen ser jag verkligen inte något problem. Hellre detta än att barnet inte klarar av dagen, som om det vore bra... Många äter dessa saker på eftermiddagen om de måste lägga på sig så det gör ingen skillnad på när förutom för barnet som iaf får ork på förmiddagen.
  • Anonym (npfare)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 14:40:15 följande:
    Ork som varar hur länge?.? Sockerbomb. Det är ju förmodligen det folk menar som är emot donuten. Men ts vill ju inte prova att ge vanlig frukost på sängen. Alternativt pannkakor eller pannkakstårta. Yoggi. Pizzsbullar. Finns massor med bättre alternativ än en donut
    Ja det är bättre att inte ha någon ork alls...Att ge mat utanför sängen är en motivator för att gå upp såklart. Tur att jag är vuxen själv och får bestämma vad jag vill motivera mig själv med när jag måste gå upp ur sängen. Att ingen utomstående får spamma om min kost...
  • Anonym (npfare)
    Anonym (Tara) skrev 2024-11-26 16:20:50 följande:

För 20 år sedan hörde man aldrig talas om barn som fick bestämma att de skulle ha kakor till frukost för att gå med på att gå upp ur sängen och till skolan. Man gjorde bara som föräldrarna sa.
    Kontrollera dina barn, eller så kontrollerar de dig. Urgammal sanning.
    Jag vet inte vad som har hänt med den här helt förtappade generationen föräldrar.

Ja vad hjälpsamt av dig att spy ur dig galla i denna tråd. Det fanns. Men det är alltid oväsentligt vad sanningen är.
  • Anonym (npfare)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 16:24:27 följande:

Mm men man kanske behöver få upp blodsockret för att orka gå upp.

Om man har så låg motivation  så man kräver en kanelbulle för o gå upp så måste det ju bero på nåt.

Skolan? ja okej . Varför är skolan jobbig, är hon mobbad, svårt att koncentrera sig, trött i huvudet? Hitta grundproblemet  

Så varför kan man inte arbeta med ett komplext problem från flera håll? Knappast något du behöver bli involverad i.
  • Anonym (npfare)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 16:29:28 följande:

Jag blev daltad med och det har bara gjort så jag fick en chock när jag väl blev vuxen och var inte förberedd överhuvudtaget 

Du blev inte daltad med enligt alla dina tidigare svar här och i andra trådar. Snarare skriker det vanvård.
  • Anonym (npfare)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 16:28:02 följande:
    Men är det inget så är det ju inget hon behöver vara orolig för. 
    Men det är ändå viktigt att klanka ner på henne...jahapp
  • Anonym (npfare)
    Anonym (H) skrev 2024-11-26 17:10:41 följande:
    Att vården, föräldrar och barnet själv gemensamt kommer fram till vad som funkar bäst är inte att ta bort regler, vägledning och vuxenansvar.

Nä hujedamig som TS verkar struntat i det stackars barnet och inte alls haft kontakt med vården. Haha. Folk visar sig alltid från bra sidor på FL

• Meddelande borttaget
  • Anonym (npfare)
    Anonym (S) skrev 2024-11-26 22:27:14 följande:

Sluta dalta med ditt barn. På riktigt. Du gör inte barnet en tjänst. Vissa saker måste man göra, så som att borsta tänderna, göra läxorna, duscha och gå till skolan. Inte fan kan man som vuxen slippa gå till jobbet om man inte serveras tårta på morgonen.

Som vuxen kan man ha hemma/köpa något man kan få i sig. Som ett underviktigt barn med svårigheter att få i sig något = mer benägen att krascha totalt av hunger i skolan är det inte riktigt samma sak.
  • Anonym (npfare)
    Anonym (S) skrev 2024-11-26 22:47:02 följande:
    Jag tror att du och många andra som har barn med diagnoser gör situationen ännu värre om ni ger efter. Barn behöver gränser. Just nu ger du bara efter. Hon har inte ångest, gillar bara inte skolan. Nähä, jag gillar inte alltid att gå till jobbet. Men jag går ändå. 

Eller så är jag barnet som inte fick någon form av anpassning eller hjälp och pga det inte har betyg som är gångbara idag. TS 30 kgs"barn" har behov att minimera stressfaktorer på morgonen. Det är ångestminimering, aldrig mött en npf:are? Hn är även följd av dietist sedan barnsben men folk på FL vet bäst. Såklart.

Svar på tråden Socanmäld pga frukost