• Anonym (Li)

Kan ni diska saker från badrummet i diskmaskinen, toaborsten, toaring, sil från golvbrunnen osv?

Vi diskar toaborsten toaring och sil från golvbrunnen i diskmaskinen hemma, men på jobbet då jag skulle sätta in toaborsten i tvättmaskinen var det många som reagerade negativt.

Jag förstår inte varför det skulle vara mer äckligt än alla matrester osv?

Det diskas ju med diskmedel och blir förhoppningsvis rent?

Gränsen för mig går vid att jag kör inte den vanliga disken tillsammans med dessa saker. Men kör man de separat så är ju maskinen ren sedan då man ställer in vanliga disken.

Man var naturligtvis sköljt av sakerna innan!

• Svar på tråden Kan ni diska saker från badrummet i diskmaskinen, toaborsten, toaring, sil från golvbrunnen osv?
  • Anonym (Li)
    EnAnonumius skrev 2024-11-11 07:54:44 följande:
    Nu kommer du in på saker JAG kan..
    På en restaurang så har diskmaskinerna högre temperatur än diskmaskinen du har hemma.
    En resturangdiskmaskin har temperaturer på 120-130grader under högt tryck. 120-130 grade på vattnet är sterilisering temperatur. Du får inte samma temperaturer i den vanliga hemma diskmaskinen.

Dessutom så är det faktiskt som så att det inte är "alla" restauranger runt om i landet som diskar toasitsen i diskmaskin. 

Så är det mer skitsnack du skall komma med?
    Ja en sådan diskmaskin är varmare och har högre tryck för att försöka kompensera att den diskar under betydligt kortare tid än en husdskmaskin.. resultaten är nog likvärdiga
  • Anonym (Li)

Sedan denna skräck för toasitser. Ni gör väl inte era behov på den. Man sitter ju bara på den.

Däremot toaborsten ja den kan det vara lite avföring på men man sköljer ju bort det värsta innan man stoppar i diskmaskinen.

Har det fastnar mycket små bajsklumpar långt in i borsten så kan de faktiskt vara kvar efter disk ibland. Men bakterierna i maskinen är ju ändå inte kvar.

• jeolpeol
    Anonym (Li) skrev 2024-11-11 08:22:50 följande:

Sedan denna skräck för toasitser. Ni gör väl inte era behov på den. Man sitter ju bara på den.

Däremot toaborsten ja den kan det vara lite avföring på men man sköljer ju bort det värsta innan man stoppar i diskmaskinen.

Har det fastnar mycket små bajsklumpar långt in i borsten så kan de faktiskt vara kvar efter disk ibland. Men bakterierna i maskinen är ju ändå inte kvar.

Det är sant att toasitsen inte är så farlig som många verkar tro. Kanske är det myten om att sexuellt överförbara sjukdomar kan spridas genom att dela toalett med någon smittad. Hur nu det skulle fungera är ett mysterium. Så vitt jag vet är det väl bara låren och skinkorna som är i kontakt med sitsen, man sitter väl knappast med könsorganen mot (bortsett från att det faktiskt krävs kontakt mellan slemhinnor för att sjukdomen ska överföras). Visst skulle det vara praktiskt för den som inte vill erkänna otrohet att skylla på en smittad toasits men mindre praktiskt för den som gick på myten och är livrädd för toasitsar.

Men fortfarande så hör toasitsar hemma på toaletten och det som hör hemma på toaletten bör rengöras på toaletten. E. coli-bakterier kan flyga långt och kan vara extremt resistenta bara de har en bra yta att fästa på. T ex klamydia dör tämligen omgående efter att den lämnat kroppen och inte fått en ny värdkropp, men e. coli kan överleva över ett år. Det har man tyvärr sett på folk som har väldigt långa naglar och som inte tvättar händerna ordentligt.

Så, håll toastädning till toaletten och tvätta händerna! 😁
  • molly50
    Anonym (Li) skrev 2024-11-10 19:04:00 följande:
    Fast själva grejen med att diska är ju att bakterier dör eller sköljs bort. Det finns knappast kvar bakterier sedan på en torr tallrik.

Vi har diskat allt möjligt i diskmaskinen sedan vi fick diskmaskin för ca 5 år sedan. Vi är normalt sjuka dvs några magsjukor per år och några förkylningar. Sista vi var magsjuka var nog i våras! Och diskat mycket sedan dess
    Och vi har inte varit magsjuka på flera år och diskar aldrig toaborstar och sådant i diskmaskinen. Det kanske säger dig något?

Men kan du svara på frågan varför du diskar förbrukniingsvaror i diskmaskinen istället för att slänga bort dem eller göra rent dem på andra sätt?
  • molly50
    Anonym (Li) skrev 2024-11-10 19:05:36 följande:
    Då äter du aldrig på restauranger eller hos andra människor, du vet ju inte hur de diskar.

De flesta hamburgarkedjor diskar toasitser i diskmaskinen.
    Då kan jag tala om för dig att jag både har ätit och jobbat på restauranger,samt ätit hos vänner.
    Så jag vet hur de brukar diska där.
    Och de har aldrig haft toaborstar i diskmaskinerna på de restauranger jag har jobbat,i alla fall.
    Inte heller mina vänner är så äckliga.
    Och restauranger brukar få besök av livsmedelsverket med jämna mellanrum.
    Så du kan ju tänka dig vilka anmärkningar de skulle få om de hittade toaborstar i disken.
    Och om folk skulle bli sjuka pga detta.
  • MallaL
    Anonym (Li) skrev 2024-11-11 08:22:50 följande:

Jo, en hel del bakterier är kvar. Eller tror du att diskmaskinen steriliserar?
    Diskmaskinen är till för att göra rent efter matrester och antalet bakterier minskar men sterilt blir det inte.
    Om du till din disk tillför E. coli och andra avföringsbakterier som människor inte ska få i sig kan några av dem finnas kvar och risken ökar att man blir sjuk.
  • EnAnonumius
    Anonym (Li) skrev 2024-11-11 08:18:43 följande:
    Ja en sådan diskmaskin är varmare och har högre tryck för att försöka kompensera att den diskar under betydligt kortare tid än en husdskmaskin.. resultaten är nog likvärdiga
    Du lyckades att klämma ur dig mer skitsnack.
    Grattis.

Nej resultatet är inte alls "likvärdiga". Din disk du har hemma i din hemma diskmaskin, är inte steril efter diskning.
    Du får aldrig en steril disk av din hemma diskmaskin, då en hemma diskmaskin har temperatur på mellan 70-80grader som MAX.

En diskmaskin på restauranger diskar i 120-130 grader, vilket är steriliserings temperatur och restaurangens disk är steril efter diskandet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Duljuger)
    Anonym (Li) skrev 2024-11-10 19:05:36 följande:
    Då äter du aldrig på restauranger eller hos andra människor, du vet ju inte hur de diskar.

De flesta hamburgarkedjor diskar toasitser i diskmaskinen.
    Näe, EN hamburgerrestaurang gjorde det för några år sedan och de åkte dit av just det skälet i en inspektion. Så sjukt vidrigt att köra toaborstar/sitsar i diskmaskinen. 
  • Anonym (Li)

Obildade är ni då. Vadå steriliserar, det 

EnAnonumius skrev 2024-11-11 13:24:14 följande:
    Du lyckades att klämma ur dig mer skitsnack.
    Grattis.

Nej resultatet är inte alls "likvärdiga". Din disk du har hemma i din hemma diskmaskin, är inte steril efter diskning.
    Du får aldrig en steril disk av din hemma diskmaskin, då en hemma diskmaskin har temperatur på mellan 70-80grader som MAX.

En diskmaskin på restauranger diskar i 120-130 grader, vilket är steriliserings temperatur och restaurangens disk är steril efter diskandet.

Steriliserar haha?? Nja knappast, bakterierna är överallt, och så fort de når luft och otvättade händer så har du bajsbakterier på tallrikarna och besticken igen. 
  • Anonym (Li)

Urin är ju sterilt, går det bra att ha på tallrikarna om nu sterilt är vad som är bra.

Svar på tråden Kan ni diska saker från badrummet i diskmaskinen, toaborsten, toaring, sil från golvbrunnen osv?