• Anonym (Eric)

Varför tror ensamstående mammor att man vill ta hand om deras barn?

Jag har själv barn och vill leva ett liv där jag träffar en vettig person som jag kan ha en relation med. För mig innebär det att man gör saker ihop, men även att man har ett annat liv med sitt egna barn, träning, kompisar etc.

Det känns som att många med barn vill slå ihop allt och att man ska bli någon ny slags storfamilj. Dessutom tycker jag att det ska gå långsamt framåt i en sådan relation, men har upplevt att kvinnor jag träffat i denna sits vill skynda på och inkludera allt och alla.

Varför har många så bråttom? Det gynnar ju knappast barnen.

• Svar på tråden Varför tror ensamstående mammor att man vill ta hand om deras barn?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (S) skrev 2024-10-30 19:06:28 följande:

Jag vet en man som blev dumpad av en tjej. En av anledningarna hon tog upp var att han inte är van barn och är inte så bra på att byta blöja. Då undrar man om det var en nanny eller en pojkvän hon sökte. 

Och jag känner en tjej som träffade en kille med barn. Hon dumpade honom när han ville att hon skulle hämta hans barn på dagis. Hon undrade samma sak som han i ditt exempel. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Separerad) skrev 2024-10-31 11:58:08 följande:
    För att man vill? Jag har aldrig varit på "barnsemester" med mamma och hennes sambo. Vi har bilat runt i Sverige, tältat och fiskat och upptäckt nya ställen. Inget barnanpassat alls. Men jag har aldrig varit hans ansvar, inte heller på semestrar. 
    Så om din mamma blivit inlagd på sjukhus under en semester så hade han bara lämnat dig i sticket?
    Samma sak när din mamma arbetade, hade du skadat dig hade han skitit i det?
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-31 13:17:01 följande:
    Så om din mamma blivit inlagd på sjukhus under en semester så hade han bara lämnat dig i sticket?
    Då hade pappa tagit över så länge han bodde kvar i Sverige eller så hade mina morföräldrar hoppat in. Visst, kortare stunder hade han säkert ställt upp för mammas skull men det var fortfarande frivilligt. Inga måsten, inga krav på att ställa upp. Varför är det så svårt att förstå? 

Jag vet att han älskar mig, att han skulle göra vad som helst för min skull men han är fortfarande ingen fadersfigur, ingen "extrapappa", ingen som haft ansvar för mig alls. 

Jag har haft honom i mitt liv i över 40 år, utan att han behövt ta ansvar för mig.
  • Anonym
    Anonym (Separerad) skrev 2024-10-31 11:58:08 följande:
    För att man vill? Jag har aldrig varit på "barnsemester" med mamma och hennes sambo. Vi har bilat runt i Sverige, tältat och fiskat och upptäckt nya ställen. Inget barnanpassat alls. Men jag har aldrig varit hans ansvar, inte heller på semestrar. 
    Givetvis är det barnanpassat om det är barn med.
  • Anonym (Inte alltid)

Gör dom verkligen det? Jag menar hela tiden 

Samtidigt gillar jag hur en del vill plocka russinen ur kakan och bestämt dejta oss utan barn. Jag är inte ett dugg intresserad av män med barn. Och jag gör det alltid klart innan. Så ingenting ska missförstås.

Och dom flesta med barn brukar dejta andra med barn. Det blir oftast smidigast så.

Vänd på det, du måste bli mer specifik och bestämd med att du inte dejtar eller har något intresse för kvinnor med barn. Så är problemet löst.

Jag var på dejt en gång med en man som ljög om det. Han kunde inte ha gjort situationen mycket värre. Drog någon saga om att han verkligen ville ha mig. Och att jag "tids nog" skulle lära mig att uppskatta hans barn om vi bara umgicks tillräckligt mycket. Totalt gränslös och respektlös. Ville inte ha något med människan göra.

Det är nog dessa du syftar på. Men hur ofta händer det? Väldigt ovanligt. Så länge du talar om att du inte är intresserad av kvinnor med barn. Är inte svårare än så

• Anonym (Hm)

Det är väl snarare så att män oftare gör just det eftersom det är fler män än kvinnor som har barn med fler än en partner.

Tycker oftare man hör om män som introducerar en ny kvinna för barnen och flyttar ihop alldeles för snabbt, och det är oftare man hör om kvinnor som efter ett tag inser att mannen dumpat allt ansvar för barnen på dem än tvärtom. 

Själv är jag inte intresserad av att vara något annat än särbo så länge barnen bor hos mig, kanske inte vill det ens efter de flyttat heller. Även om man ibland kan sakna att ha någon att dela livet och vardagen med på vissa sätt. 

Men bonusfamiljelivet känns inte alls lockande, av så många anledningar. 

• kontrast

Fattar inte hur människor resonerar i denna frågan. Alla är så egoistiska idag och allt handlar om de själva i relationer- kompromissa det vill man inte. Partner jag ska träffa ska ge mig all tid och har personen barn så kommer de alltid före??? men inte fan konkurrerar en vuxen man med ett barn?? Jag har själv ett barn på deltid  och när man stött på någon så verkar det som att man är kul att hänga med ett tag men så drar de sig ur för att man har barn.  Varför slösa min tid från början? 🙄. jag har även träffat män med barn så det är inte det. Men jag tänker såhär - alla krav man har- när man blir kär så spelar väl  sådant inte så stor roll i slutändan? man väljer liksom inte bitar ur människor. Det är inte så att jag är massmördare som suttit inne och är liksom en vandrande röd flagga - jag har ett barn , vilket de flesta kvinnor över 30 faktiskt mer eller mindre har. vad fan förväntar sig folk? Orörda Madonnor överallt?  Och varför har män en bild av oss att vi ska va trasiga och redan kasserade, ? och alla dessa män jag träffat, jag har högre utbildning och karriär än de flesta av dem. det  hade nästan blivit så att jag hade fått försörja dem och inte tvärtom. 🙄🙄

• Anonym (Eric)
    kontrast skrev 2024-10-31 20:26:27 följande:

Fattar inte hur människor resonerar i denna frågan. Alla är så egoistiska idag och allt handlar om de själva i relationer- kompromissa det vill man inte. Partner jag ska träffa ska ge mig all tid och har personen barn så kommer de alltid före??? men inte fan konkurrerar en vuxen man med ett barn?? Jag har själv ett barn på deltid  och när man stött på någon så verkar det som att man är kul att hänga med ett tag men så drar de sig ur för att man har barn.  Varför slösa min tid från början? 🙄. jag har även träffat män med barn så det är inte det. Men jag tänker såhär - alla krav man har- när man blir kär så spelar väl  sådant inte så stor roll i slutändan? man väljer liksom inte bitar ur människor. Det är inte så att jag är massmördare som suttit inne och är liksom en vandrande röd flagga - jag har ett barn , vilket de flesta kvinnor över 30 faktiskt mer eller mindre har. vad fan förväntar sig folk? Orörda Madonnor överallt?  Och varför har män en bild av oss att vi ska va trasiga och redan kasserade, ? och alla dessa män jag träffat, jag har högre utbildning och karriär än de flesta av dem. det  hade nästan blivit så att jag hade fått försörja dem och inte tvärtom. 🙄🙄

Jag tror inte att det är många män som bryr sig så mycket om att du har hög utbildning. Det är mer kvinnor som går igång på det.
  • Anonym (?)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-31 13:17:01 följande:
    Varför skulle han inte agera som alla vettiga vuxna agerar om en annan människa skadar sig eller behöver akut hjälp? Det handlar ju inte om att ta ett föräldraskap utan att vara en medmänniska. 
  • kontrast
    Anonym (Eric) skrev 2024-10-31 21:39:06 följande:
    Jag tror inte att det är många män som bryr sig så mycket om att du har hög utbildning. Det är mer kvinnor som går igång på det.
    Nej, men det visar på att jag kan ta ansvar och försörja mig och ta hand om mitt egna barn. Varför ska jag behöva en man för det? Jag vill träffa någon för kärlek- inte för att ha som hjälpreda och passa eller försörja mig och mitt barn. Suck 🥱🥱 blir så trött på vissa män asså. lnte konstigt barnafödandet är lågt Bland kvinnor. Jag hade gärna skaffat fler barn. Men om män och kvinnor har den synen på att inte vilja bilda relationer med personer som redan har ett barn - då har vi ett samhällsproblem: 
Svar på tråden Varför tror ensamstående mammor att man vill ta hand om deras barn?