• Anonym (Eric)

Varför tror ensamstående mammor att man vill ta hand om deras barn?

Jag har själv barn och vill leva ett liv där jag träffar en vettig person som jag kan ha en relation med. För mig innebär det att man gör saker ihop, men även att man har ett annat liv med sitt egna barn, träning, kompisar etc.

Det känns som att många med barn vill slå ihop allt och att man ska bli någon ny slags storfamilj. Dessutom tycker jag att det ska gå långsamt framåt i en sådan relation, men har upplevt att kvinnor jag träffat i denna sits vill skynda på och inkludera allt och alla.

Varför har många så bråttom? Det gynnar ju knappast barnen.

• Svar på tråden Varför tror ensamstående mammor att man vill ta hand om deras barn?
  • Anonym (men)
    Anonym (Eric) skrev 2024-10-30 16:20:16 följande:
    Jag tänker att det är en kärleksrelation man vill ha, inte hjälp med hushållsnära tjänster och barnpassning.
    Ja, så skulle jag tänka. men alla ser det ju inte så. En del är kanske ute efter just det, stöd och hjälp i vardagen. 
  • Ascendere
    Jag tänker att det är en kärleksrelation man vill ha, inte hjälp med hushållsnära tjänster och barnpassning.

Långt ifrån säkert att alla tänker så. Läs signalerna och lita på magkänslan bara och undvik de som vill gå fort fram så kommer du hitta rätt så småningom. 

• Anonym (Båda)
    Man kanske vill ha ett förhållande, där barnen inkluderas. Dvs att de får en god relation till den nya partnern. Någon med små barn kan nog inte bara ge sig hän lika obekymrat som någon som inte har och inte vill ha barn.

Att stressa in i det är ju däremot helt oklokt.
  • Anonym (Malin)

Det är jobbigt att vara ensamstående mamma, inte konstigt alls att de jagar en man för avlastning och stabilare ekonomi. Jag har lägre förståelse för vv-mammor, men det faktum att man är kvinna gör inte automatiskt att man är en bra eller dedikerad mamma. Om jag vore man skulle jag vara försiktig med en kvinna som snabbt vill flytta ihop eller skaffa gemensamt boende.

Fast ensamma män med barn vill väl också ha hjälp med vardagen?

• Tukt

För att svara på grundfrågan så tror jag det handlar om en norm där man som vuxen på något sätt har rätt att leva som en familj.
    Kollar man här på familjelivs inlägg tycks de inte ens reflektera över alternativen. Sedan tycks det ganska ofta gå snett också.
    Tror också det kan vara så att en del ser sig själva som misslyckade om de lever ensamma med barn.

• Anonym (Me)
    Anonym (Malin) skrev 2024-10-30 17:02:14 följande:

Det är jobbigt att vara ensamstående mamma, inte konstigt alls att de jagar en man för avlastning och stabilare ekonomi. Jag har lägre förståelse för vv-mammor, men det faktum att man är kvinna gör inte automatiskt att man är en bra eller dedikerad mamma. Om jag vore man skulle jag vara försiktig med en kvinna som snabbt vill flytta ihop eller skaffa gemensamt boende.

Fast ensamma män med barn vill väl också ha hjälp med vardagen?

Ja kvinnor som har förbråtom brukar ha de tajt med ekonomin , så de e deras viktigt avlastning !
  • Baam777
    Anonym (Eric) skrev 2024-10-30 15:33:31 följande:
    Varför tror ensamstående mammor att man vill ta hand om deras barn?

Jag har själv barn och vill leva ett liv där jag träffar en vettig person som jag kan ha en relation med. För mig innebär det att man gör saker ihop, men även att man har ett annat liv med sitt egna barn, träning, kompisar etc.

Det känns som att många med barn vill slå ihop allt och att man ska bli någon ny slags storfamilj. Dessutom tycker jag att det ska gå långsamt framåt i en sådan relation, men har upplevt att kvinnor jag träffat i denna sits vill skynda på och inkludera allt och alla.

Varför har många så bråttom? Det gynnar ju knappast barnen.

Problemet med att dejta tjejer som har barn är ju att man få ju en relation med både henne och hennes barn. Det blir tufft om det tar slut. för man kommer ju sakna både henne och barnen. 
  • Anonym (Eric)
    Baam777 skrev 2024-10-30 17:15:00 följande:
    Problemet med att dejta tjejer som har barn är ju att man få ju en relation med både henne och hennes barn. Det blir tufft om det tar slut. för man kommer ju sakna både henne och barnen. 
    Men statistiskt är det ju svårt att träffa en vettig 30-40årig kvinna utan barn. En grupp kvinnor jag stött på utan barn är trygghetsnarkomaner som har väldigt inrutade liv och fasligt svårt att ta ett steg utanför sin comfortzone.

Vad ska man säga, man kan inte få allt😅
  • Tukt
    Baam777 skrev 2024-10-30 17:15:00 följande:
    Det förutsätter väl att kvinnan har barnen på heltid och inte har någon infrastruktur runt sig.
  • Anonym (Mamman med barnen)

Jag tyckte att min nya sambo tog av min och barnens tid när han flyttade in. Aktiviteter jag kunde göra som singel och under dejtingfasen, städa, tvätta, renovera och utföra nån hobby försvann när han kom in i bilden. Jag hade ju redan heltidsjobb och barn både på heltid och deltid. Så eftersom han ville han ha min tid tex framför tv:n på kvällen eller göra nån utflykt på helgen när vi började bo ihop, ja då fick han också helt enkelt börja ta ansvar för hemmet mm.  Jag kunde absolut inte hinna med både honom och allt annat. Och även då han nu gör det så kan det fortfarande vara svart för mig att prioritera in hobbys då livet som sambo är annorlunda. Man får andra prioriteringar när man planerar livet med nån annan än bara sig själv 😊

Svar på tråden Varför tror ensamstående mammor att man vill ta hand om deras barn?