Er åsikt om få barn runt 45…
och pappan är 50+.
Det kanske inte går men om de skulle lyckas vad tänker ni om det?
Någon annan här som är i vår ålder eller vet någon som fått barn så sent?
Hur går era tankar?
och pappan är 50+.
Hur går era tankar?
Jag är kraftigt negativ till tanken.
Dels så ökar risken för komplikationer påtagligt redan innan 40 för kvinnor.
Dels blir ni väldigt gamla föräldrar, vilket gör det svårare för barnen.
Som sladdbarn född 10 och 12 år efter mina syskon har jag egen erfarenhet av gamla föräldrar.
Mina föräldrar var 23 och 28 vid första barnet, 25 och 30 vid andra samt 35 och 40 när jag kom.
Jag tyckte de var asgamla under skolåren. Inget jag skulle vilja att mina barn får uppleva.
Som sladdbarn född 10 och 12 år efter mina syskon har jag egen erfarenhet av gamla föräldrar.
Mina föräldrar var 23 och 28 vid första barnet, 25 och 30 vid andra samt 35 och 40 när jag kom.
Jag tyckte de var asgamla under skolåren. Inget jag skulle vilja att mina barn får uppleva.
Jag tycker diskussionerna om man ska skaffa barn eller inte om man har passerat en viss ålder innehåller samma tanke/idé som på övriga ställen i samhället och det är att ålder är en sjukdom. Det är ingen sjukdom. Det är en indikation på erfarenhet och det är värt mycket.
I den åldern tänker jag att man har nog med livserfarenhet för att själv avgöra om man har de rätta förutsättningarna (socialt, ekonomiskt, personlighetsmässigt osv.) Det är så otroligt individuellt.
Rent kroppsligt... Om kroppen inte säger stopp och barnet blir till på naturlig väg så är det väl bara att köra på. Tydligare tecken på att det är över än klimakteriet finns ju inte! Gråzonen däremellan, där man kanske får missfall på missfall eller måste vända sig till IVF, kanske bör ses som en allvarlig varning i den åldern om att man borde hitta på något annat.
Men jag vill förtydliga, man får ju såklart hoppas att ni som har gamla föräldrar också blir det. Men det är då ingen KLASSfråga. Pappa har gamla föräldrar.
Jag känner andra som också haft det. Men de har varit skröpliga sen ändå.
Det är OLIKA.
Sammanlagt har SCB undersökt 148 olika yrkesgrupper. Bland dem utmärker sig sex yrkesgrupper, där dödligheten är betydligt högre än genomsnittet ? bland både kvinnor och män totalt. Bland de grupperna finns tidningsdistributörer, vaktmästare och övriga servicearbetare (se faktaruta).
Lägst dödlighet märks i stället bland personal- och HR-chefer, ekonomi- och finanschefer, arkitekter och universitetslärare med flera.
Varför har SCB gjort rapporten?
? Vi gjorde en likadan undersökning för cirka tio år sedan och har fått en hel del frågor om den och ifall vi inte har nyare uppgifter. Så det var en bra idé att uppdatera den, säger Karin Lundström.
De nya resultaten stämmer i stort sett överens med de tidigare. Inget särskilt eller förvånande sticker ut, summerar hon.
Helt upp till er, men jag vill gärna ge ett positivt perspektiv.
Min farmor och farfar var ungefär i den åldern när de fick min far (ensambarn). De var _fantastiska_ föräldrar och farföräldrar på alla tänkbara sätt förmodligen just för att de aldrig trott att de skulle få barn och barnbarn. Den genuina glädjen, lyckan och tacksamheten över att de hade oss var så rörande och den obegränsade kärlek och det enorma engagemang de hade för oss alla genom livet var ovärderligt.
De blev långt över 90 båda två och fick vara friska fram till slutet och fick se alla sina barnbarn bli vuxna innan de gick bort. Jag känner mig obeskrivligt lyckligt lottad som hade dem i mitt liv.
De berättade att de fick så mycket skit från omgivningen när de skaffade barn trots sin ålder. I min familj är vi många som är tacksamma att de inte lyssnade. ;)
Jag tycker att ni ska göra det som ni tror är bäst för er familj och era förutsättningar och inte lyssna på dömande negativa utomstående. Visst att det finns risker och utmaningar, men det kan också bli väldigt bra och väldigt fint.
I anknytning till kommentaren straxt ovan så vill jag säga att det finns risker med allt i livet. Även om ett yngre par skaffar barn garanterar det ingenting. Jag och frun som jobbat för socialtjänsten i många är har sett det mesta men det vi aldrig såg var barn som till äldre föräldrar som hade problem. Det var alltid yngre föräldrar som behövde hjälp.
Alltså, tänk inte på sånt som ålder när man vill skaffa barn. Det är min åsikt.
och pappan är 50+.
Hur går era tankar?
Sammanlagt har SCB undersökt 148 olika yrkesgrupper. Bland dem utmärker sig sex yrkesgrupper, där dödligheten är betydligt högre än genomsnittet ? bland både kvinnor och män totalt. Bland de grupperna finns tidningsdistributörer, vaktmästare och övriga servicearbetare (se faktaruta).
Lägst dödlighet märks i stället bland personal- och HR-chefer, ekonomi- och finanschefer, arkitekter och universitetslärare med flera.
Varför har SCB gjort rapporten?
? Vi gjorde en likadan undersökning för cirka tio år sedan och har fått en hel del frågor om den och ifall vi inte har nyare uppgifter. Så det var en bra idé att uppdatera den, säger Karin Lundström.
De nya resultaten stämmer i stort sett överens med de tidigare. Inget särskilt eller förvånande sticker ut, summerar hon.
Jag FATTAR att man kan tex supa sönder sig. Knarka. Aldrig träna. Äta pizza varje dag. Och därmed blir folk sjuka.
Jobbar själv på en vårdcentral.
Men det var dumt att uttrycka sig på det viset. Det finns folk som har förlorat sina närstående tidigt / har sjuka närstående och de kan bli väldigt ledsna / provocerade av att någon sitter och säger att det är en klassfråga, precis som att de gjort sig sjuka själva.
Det jag kommer att skriva i det här inlägget är mer personligt. Jag menar att det är baserat mer på egna erfarenheter, inte på forskning.
Om man hör till en bättre samhällsklass, har ett teoretiskt yrke, högre status och mer pengar så är man i någon mening predestinerad att leva länge. Sedan finns det vissa som har dåliga gener och därför dör tidigare. Det kan man normalt avgöra genom att titta på hur gamla äldre släktingar blivit.
Om man trots optimala förutsättningar enligt ovan och avsaknad av dåliga gener dör i förtid så beror det oftast på en själv. Man har oftast en ohälsosam livsstil med alkohol, tobak eller andra dåliga inslag. Sedan finns det så klart en slumpfaktor men den är liten. Det mesta går att bedöma hyggligt väl på förhand.
På jobbet har jag många jämnåriga kollegor. Jag har inte detaljkoll på vilken samhällsklass alla kommer ifrån. De flesta är ju högutbildade och har på så sätt gynnsamma förutsättningar. Däremot har jag noterat att vissa har förlorat sina föräldrar på senare år. Dessa har alla haft föräldrar som bott på ?icke-akademiska? orter. De har dött i åldern 70-75 år ungefär. De har haft sådana yrken som man har på sådana orter, alltså sämre yrken som typiskt sett hör samman med sämre levnadsförhållanden och kortare livslängd.
Bland de som har föräldrar som hör till högre samhällsklasser har betydligt färre förlorat dem och det är betydligt vanligare att ha föräldrar i livet som är i åldern 85-95 år och hyggligt friska.
Det kan ju finnas anledning att skilja mellan olika scenarios. Om man träffas när båda är låt säga 25 verkar det ju inte friskt att vänta till 40 innan man tar tag i barnfrågan.
Träffas man vid en högre ålder blir det ju en annorlunda situation. Då kan man inte vänta så länge. Min sambo är inte svensk. Hon pluggade i Sverige parallellt med att vara föräldraledig. Hon hade ingen SGI.
Att ha någon sorts idé om att man ska avstå från barn för att man har fyllt låt säga 40 år verkar inte riktigt friskt. Man kan naturligtvis ha olika idéer om att det skulle vara dåligt. Kanske är man själv uppvuxen på någon bortglömd mindre ort där alla fick barn efter gymnasiet och började på ?bruket?. I en sådan miljö skulle ju en mamma som är jämnårig med kompisarnas mormor framstå som en dinosaurie. I miljöer där människor hör till bättre samhällsklasser och är mer generellt framgångsrika ser bilden annorlunda ut. Där är det inget konstigt att vara äldre förälder. Man kan också i de flesta fall som förälder räkna med att bli tillräckligt gammal för att det inte ska vara någon överdriven risk att dö innan barnen växt upp och fyllt låt säga 30 år.
Självklart ska man kunna ha åsikter om vad som är en rimlig eller orimlig ålder för att få barn. Sedan är detta i första hand en systemfråga. Att börja anklaga enskilda personer för att de fått barn på fel premisser blir inte vettigt.
Det finns en lång rad olika ?nackdelar? man kan ha som förälder där ålder är en faktor av ganska många. Att fokusera på att människor över X år är ?ovärdiga? att bli föräldrar medan personer med diagnoser, kriminella, missbrukare, personer med ärftliga sjukdomar, arbetslösa osv. ska kunna bli föräldrar utan hinder och det ska anses fint och bra är inte riktigt någon konsekvent ordning.