Inlägg från: Karriäristen |Visa alla inlägg
  • Karriäristen

Er åsikt om få barn runt 45…

Anonym (Dunderklumpen) skrev 2024-11-15 20:36:59 följande:
    Men snälla människa...

Det finns tonvis med forskning i alla länder på att de som har högre utbildning på gruppnivå lever längre och är friskare under sitt längre liv än lågutbildad arbetarklass.

Har stått i alla tidningar och talats om på TV i decennier, lever du under en sten eller är ditt nyhetsintag begränsat till TikTok eftersom du inte vet det?

Senaste rundan 2023:

Högre dödlighet

Sammanlagt har SCB undersökt 148 olika yrkesgrupper. Bland dem utmärker sig sex yrkesgrupper, där dödligheten är betydligt högre än genomsnittet ? bland både kvinnor och män totalt. Bland de grupperna finns tidningsdistributörer, vaktmästare och övriga servicearbetare (se faktaruta).

Lägst dödlighet märks i stället bland personal- och HR-chefer, ekonomi- och finanschefer, arkitekter och universitetslärare med flera.

Varför har SCB gjort rapporten?

? Vi gjorde en likadan undersökning för cirka tio år sedan och har fått en hel del frågor om den och ifall vi inte har nyare uppgifter. Så det var en bra idé att uppdatera den, säger Karin Lundström.

De nya resultaten stämmer i stort sett överens med de tidigare. Inget särskilt eller förvånande sticker ut, summerar hon.

www.transportarbetaren.se/hogre-chefer-lever-generellt-langre-an-arbetare/
    Precis så är det. Det är ingen åsikt utan rena fakta.
    Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Karriäristen
    Anonym (J) skrev 2024-11-13 19:26:53 följande:
    Känner en som var 53 när hon fick sitt barn , en läkare. Så jag vet att det förekommer äldre. Men det enda jag sa var att man kanske blrre fundera på barnet. hur kul det är. 70 år när ungen tar studenten. När klasskompisarnas föräldrar är tja, 40-50 kanske.
    Jag kan tycka att 53 är  är en för hög ålder för att få barn. De gränser som gäller för IVF i Sverige tycker jag är rimliga. Att förbjuda någon som är något äldre att skaffa barn är kanske överdrivet men att det kan kritiseras framstår som rimligt.
  • Karriäristen
    Anonym (J) skrev 2024-11-13 19:48:33 följande:

Jag FATTAR att man kan tex supa sönder sig. Knarka. Aldrig träna. Äta pizza varje dag. Och därmed blir folk sjuka. 

Jobbar själv på en vårdcentral. 

Men det var dumt att uttrycka sig på det viset. Det finns folk som har förlorat sina närstående tidigt / har sjuka närstående och de kan bli väldigt ledsna / provocerade av att någon sitter och säger att det är en klassfråga, precis som att de gjort sig sjuka själva. 

Det jag kommer att skriva i det här inlägget är mer personligt. Jag menar att det är baserat mer på egna erfarenheter, inte på forskning.

Om man hör till en bättre samhällsklass, har ett teoretiskt yrke, högre status och mer pengar så är man i någon mening predestinerad att leva länge. Sedan finns det vissa som har dåliga gener och därför dör tidigare. Det kan man normalt avgöra genom att titta på hur gamla äldre släktingar blivit.

Om man trots optimala förutsättningar enligt ovan och avsaknad av dåliga gener dör i förtid så beror det oftast på en själv. Man har oftast en ohälsosam livsstil med alkohol, tobak eller andra dåliga inslag. Sedan finns det så klart en slumpfaktor men den är liten. Det mesta går att bedöma hyggligt väl på förhand.

På jobbet har jag många jämnåriga kollegor. Jag har inte detaljkoll på vilken samhällsklass alla kommer ifrån. De flesta är ju högutbildade och har på så sätt gynnsamma förutsättningar. Däremot har jag noterat att vissa har förlorat sina föräldrar på senare år. Dessa har alla haft föräldrar som bott på ?icke-akademiska? orter. De har dött i åldern 70-75 år ungefär. De har haft sådana yrken som man har på sådana orter, alltså sämre yrken som typiskt sett hör samman med sämre levnadsförhållanden och kortare livslängd. 

Bland de som har föräldrar som hör till högre samhällsklasser har betydligt färre förlorat dem och det är betydligt vanligare att ha föräldrar i livet som är i åldern 85-95 år och hyggligt friska.

• Karriäristen
    Tom Araya skrev 2024-11-13 22:23:04 följande:

Jag är kraftigt negativ till tanken.

Dels så ökar risken för komplikationer påtagligt redan innan 40 för kvinnor.

Dels blir ni väldigt gamla föräldrar, vilket gör det svårare för barnen.

Som sladdbarn född 10 och 12 år efter mina syskon har jag egen erfarenhet av gamla föräldrar.
    Mina föräldrar var 23 och 28 vid första barnet, 25 och 30 vid andra samt 35 och 40 när jag kom.
    Jag tyckte de var asgamla under skolåren. Inget jag skulle vilja att mina barn får uppleva. 

Det kan ju finnas anledning att skilja mellan olika scenarios. Om man träffas när båda är låt säga 25 verkar det ju inte friskt att vänta till 40 innan man tar tag i barnfrågan.

Träffas man vid en högre ålder blir det ju en annorlunda situation. Då kan man inte vänta så länge. Min sambo är inte svensk. Hon pluggade i Sverige parallellt med att vara föräldraledig. Hon hade ingen SGI. 

Att ha någon sorts idé om att man ska avstå från barn för att man har fyllt låt säga 40 år verkar inte riktigt friskt. Man kan naturligtvis ha olika idéer om att det skulle vara dåligt. Kanske är man själv uppvuxen på någon bortglömd mindre ort där alla fick barn efter gymnasiet och började på ?bruket?. I en sådan miljö skulle ju en mamma som är jämnårig med kompisarnas mormor framstå som en dinosaurie. I miljöer där människor hör till bättre samhällsklasser och är mer generellt framgångsrika ser bilden annorlunda ut. Där är det inget konstigt att vara äldre förälder. Man kan också i de flesta fall som förälder räkna med att bli tillräckligt gammal för att det inte ska vara någon överdriven risk att dö innan barnen växt upp och fyllt låt säga 30 år.

• Karriäristen
    Anonym (jodu) skrev 2024-11-16 19:55:53 följande:
    "kanske överdrivet"?  "Kritiseras framstår som rimligt".  Du måste driva? Men nu får du väl ge dig! Folk gör som dom vill och ingen ska kommentera sånt och speciellt inte just det.

Självklart ska man kunna ha åsikter om vad som är en rimlig eller orimlig ålder för att få barn. Sedan är detta i första hand en systemfråga. Att börja anklaga enskilda personer för att de fått barn på fel premisser blir inte vettigt.

Det finns en lång rad olika ?nackdelar? man kan ha som förälder där ålder är en faktor av ganska många. Att fokusera på att människor över X år är ?ovärdiga? att bli föräldrar medan personer med diagnoser, kriminella, missbrukare, personer med ärftliga sjukdomar, arbetslösa osv. ska kunna bli föräldrar utan hinder och det ska anses fint och bra är inte riktigt någon konsekvent ordning.

Svar på tråden Er åsikt om få barn runt 45…