• Anonym (44/53)

Er åsikt om få barn runt 45…

och pappan är 50+. 

Det kanske inte går men om de skulle lyckas vad tänker ni om det?
    Någon annan här som är i vår ålder eller vet någon som fått barn så sent? 
    Hur går era tankar? 

• Svar på tråden Er åsikt om få barn runt 45…
  • Anonym (J)

Jag har bara menat att man inte ska ta något för givet, man vet ingenting. 

• Anonym (J)
    Anonym (Medelålders) skrev 2024-11-13 19:48:49 följande:
    Du kan i så fall själv förklara vilken typ av ärftliga mer ovanliga sjukdomar det handlar om. Jag har stött på enstaka yngre personer med muskelsjukdomar och liknande på boenden men det finns säkert fler typer av udda sjukdomar än just dessa.
    Det räcker att säga det jag gjorde. Flera är yngre. Och jag vet att det inte är demens det handlar om. Men sedan är flera äldre också. Det är olika. Så är det bara.
  • Anonym (Medelålders)
    Anonym (T) skrev 2024-11-13 19:29:33 följande:
    På gruppnivå finns det skillnader i hälsa mellan olika socioekonomiska grupper. Det är så det är, men det säger ju inte så mycket om enskilda fall.
    Skillnaden i medellivslängd är ganska betydande. Sedan kommer det alltid att finnas enstaka personer som avviker från mönstret.
  • cosinus

Jag tänker att det inte är något jag velat göra.

Mormor och morfar var så gamla när de fick sina yngsta barn (däribland min mamma). Morfar dog när mamma var 34, mormor när mamma var 40. De hade ändå den goda smaken att bli 88 resp 84 år. Det hade inte ens varit särskilt konstigt om de dött 10 år tidigare. 

Visst man är vuxen då men samtidigt har jag sett pappa bli pensionär innan han blev föräldralös så kontrasterna är ju enorma.

Det finns såklart inga garantier men chansen att man får vara med i sina barns liv länge är såklart större om man inte får dem så sent. Dessutom är risken större att gamla föräldrar som behöver hjälp krockar med ens egna småbarnsår om man själv också får barn sent.

Nä som sagt, jag är uppväxt med den verkligheten och det är inget för mig. 

• Anonym (jodu)

Min mamma var 44 när hon fick mig och pappa var 50.  Jag funderade aldrig på deras ålder. 

• Anonym (J)
    cosinus skrev 2024-11-13 20:15:48 följande:

Jag tänker att det inte är något jag velat göra.

Mormor och morfar var så gamla när de fick sina yngsta barn (däribland min mamma). Morfar dog när mamma var 34, mormor när mamma var 40. De hade ändå den goda smaken att bli 88 resp 84 år. Det hade inte ens varit särskilt konstigt om de dött 10 år tidigare. 

Visst man är vuxen då men samtidigt har jag sett pappa bli pensionär innan han blev föräldralös så kontrasterna är ju enorma.

Det finns såklart inga garantier men chansen att man får vara med i sina barns liv länge är såklart större om man inte får dem så sent. Dessutom är risken större att gamla föräldrar som behöver hjälp krockar med ens egna småbarnsår om man själv också får barn sent.

Nä som sagt, jag är uppväxt med den verkligheten och det är inget för mig. 

Ja många tänker säkert så, att de är ju vuxna då. Det spelar ingen roll! Man vill ha sin förälder där ändå. Så länge det går, helst.
  • Anonym (J)
    Anonym (jodu) skrev 2024-11-13 20:20:05 följande:

Min mamma var 44 när hon fick mig och pappa var 50.  Jag funderade aldrig på deras ålder. 

Det är kanske inget man funderar på när man är liten för då vet man inget annat. Däremot som vuxen. Men dina föräldrar är fortfarande pigga antar jag då.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (J) skrev 2024-11-13 19:25:02 följande:
    Gå du till ett och kolla då ska du se att det finns. 
    Jag har varit på äldreboende där min pappa bodde och alla var jättegamla, 80 +.
  • Anonym (jodu)
    Anonym (J) skrev 2024-11-13 20:23:41 följande:

Det är kanske inget man funderar på när man är liten för då vet man inget annat. Däremot som vuxen. Men dina föräldrar är fortfarande pigga antar jag då.

Det var inget jag funderade på som vuxen heller...eller ska jag säga ung vuxen. Min far dog när jag var 26 och mamma när jag var 28. Saknade jag dem? Ja, givetvis. Speciellt när första barnet föddes men jag hade andra närstående som var äldre så man skaffar sig det man behöver iform av nätverk. Exempelvis växte jag upp utan farfar och farmor och morfar. Saknade jag det? Nej, det gjorde jag inte. Jag hade trygga föräldrar och ett hem. Sen hade jag äldre gubbar som fiskekompisar så jag hade mitt nätverk. 
  • Tom Araya

Jag är kraftigt negativ till tanken.

Dels så ökar risken för komplikationer påtagligt redan innan 40 för kvinnor.

Dels blir ni väldigt gamla föräldrar, vilket gör det svårare för barnen.

Som sladdbarn född 10 och 12 år efter mina syskon har jag egen erfarenhet av gamla föräldrar.
    Mina föräldrar var 23 och 28 vid första barnet, 25 och 30 vid andra samt 35 och 40 när jag kom.
    Jag tyckte de var asgamla under skolåren. Inget jag skulle vilja att mina barn får uppleva. 

Svar på tråden Er åsikt om få barn runt 45…