• Anonym (44/53)

Er åsikt om få barn runt 45…

och pappan är 50+. 

Det kanske inte går men om de skulle lyckas vad tänker ni om det?
    Någon annan här som är i vår ålder eller vet någon som fått barn så sent? 
    Hur går era tankar? 

• Svar på tråden Er åsikt om få barn runt 45…
  • Anonym (J)
    Anonym (Självklart) skrev 2024-10-27 19:12:00 följande:
    Jag tänker som så att om föräldrarna inte har barn sedan tidigare är det en självklarhet att försöka. Barn är det största och viktigaste som händer i livet. Om väfoll har pekpinnar om åldern är det bara att nonchalera.
    Och hur blir det för barnet? Det borde man kanske tänka på? När många andra av dens vänner har föräldrar de kan fira jul med, prata med, ringa samtal, allt. Medan den kanske har en förälder som är sjuk eller kanske inte ens finns längre.

Min kompis har inga av sina föräldrar kvar, de blev knappt 60. 
  • Anonym (J)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-28 08:54:50 följande:

Valet att skaffa barn är personligt. 

Jag har en vän som fick sin dotter vid 46 (en överraskning, hon trodde de var infertila) och hon har en helt vanlig ordinär relation till sitt barn som nu är 15 år. Båda är helt friska och normala (pappan också...).

Som tur är för oss kvinnor, så medför sena barn också att vi åldras långsammare och lever längre. Naturen har ju ett svar på det mesta! Glad 

Jag var själv 40 när jag fick barn och jag ser inte vad 5 år skulle göra för skillnad. 

Har man barn sedan tidigare kanske man är trött och slutkörd, men har man inga barn tidigare har man ju betydligt mer ork och energi. Det är nog därför många yngre tänker att de aldrig skulle orka med ett barn vid 40-45, för de är helt slut av småbarnsåren. 

Absolut är det det men man kan ju inte tänka så mycket på barnet, hur det Kan bli för den framöver.

• Anonym (Medelålders)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-13 17:09:28 följande:

Fullständigt idiotiskt på alla sätt!

Vad exakt är det som skulle vara ?idiotiskt??
  • Anonym (Medelålders)
    Anonym (J) skrev 2024-11-13 17:35:25 följande:

Nja, tycker man borde tänka lite på barnet där. Min pappa är 70 och bor på äldreboende, han kan inte göra något själv överhuvudtaget och knappt prata heller. Flertalet är yngre än honom där, flera runt 64-65. 

Tåls att tänka på. 

Detta är en klassfråga i huvudsak. Hör man till en vettig samhällsklass så är problem av denna typ begränsade. Mina föräldrar är påtagligt gamla nu men har inga betydande hälsoproblem. Jag är inte orolig över detta men skulle jag ha en annan bakgrund och andra personliga förhållanden vore bilden sannolikt mer oklar.
  • Anonym (Medelålders)
    Anonym (J) skrev 2024-11-13 17:37:04 följande:

Man kan inte bara tänka på sig själv 

Vem är det som har hittat på att det skulle vara så? Att man borde dra ett streck för barnafödande någonstans kan jag iofs tycka är rimligt.

Att man inte kan göra IVF i Sverige om man inte uppfyller vissa krav är en realitet. Vi gjorde IVF i Sverige och hade anmärkningsvärt bra värden. Vi har inte haft några problem att få till det hela eller besökt några skumma kliniker i konstiga länder för att försöka gå emot de förutsättningar som gällt. Att vi skulle skaffa fler barn utanför de ramar som är satta har aldrig varit aktuellt. Hade det misslyckats andra gången hade det fått bli så.

• Anonym (Mimmi)

Skulle personligen inte skaffat fler barn vid 45, tyckte att jag var gränsfall till för gammal när yngsta kom och då var jag 36, skulle fylla 37.

Har en kompis som fick barn vid 50 fyllda, ännu går det iaf bra. Och då var det ändå hennes första. Blev av förklarliga skäl inga fler sen.

• Baam777
    Anonym (44/53) skrev 2024-10-27 19:05:36 följande:
    Er åsikt om få barn runt 45?

och pappan är 50+. 

Det kanske inte går men om de skulle lyckas vad tänker ni om det?
    Någon annan här som är i vår ålder eller vet någon som fått barn så sent? 
    Hur går era tankar? 

1."De gravida kvinnorna i 40-årsåldern har också större risk att utveckla graviditetskomplikationer som högt blodtryck, diabetes, blodpropp och andra sjukdomar. Kvinnorna i åldersgrupperna 40-44 och 45 eller äldre föder även för tidigt i större utsträckning och får i högre omfattning tvillingar än de yngre kvinnorna"
    2. hur ska ni orka? Sätter ni verkligen barnet först genom att skaffa barn såhär sent. ett barn behöver sina föräldrar över 20 år också. 
  • Anonym (Barnbarnsbarn)

Min morfars mamma var 47 år när hon fick sitt tolfte och sista barn. Så hade hon inte fått barn så sent i livet hade jag inte levt.
    Min morfar miste sin mor vid elva år och pappan vid nitton.
    Men en finare och bättre man och morfar är svårt att finna och han fick ett bra liv. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (J) skrev 2024-11-13 17:35:25 följande:

Nja, tycker man borde tänka lite på barnet där. Min pappa är 70 och bor på äldreboende, han kan inte göra något själv överhuvudtaget och knappt prata heller. Flertalet är yngre än honom där, flera runt 64-65. 

Tåls att tänka på. 

Det är väl väldigt ovanligt ändå att så unga personer bor på äldreboende? 
  • Anonym (Gun)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-13 18:07:18 följande:
    Det är väl väldigt ovanligt ändå att så unga personer bor på äldreboende? 
    Nja, de flesta är ju INTE så unga, men det brukar oftast finnas någon eller några i den åldern på boendena jag arbetat på. Så det händer.
Svar på tråden Er åsikt om få barn runt 45…