Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Er åsikt om få barn runt 45…

Nja, tycker man borde tänka lite på barnet där. Min pappa är 70 och bor på äldreboende, han kan inte göra något själv överhuvudtaget och knappt prata heller. Flertalet är yngre än honom där, flera runt 64-65. 

Tåls att tänka på. 

• Anonym (J)

Sen, nej det behöver inte bli så för andra. Men man kan ändå fundera lite. Det är jobbigt att inte ha sin förälder där. Jag hade så gärna velat kunna hitta på saker med honom. Och han hade velat det med oss. Istället sitter Stackarn där bara. 

• Anonym (J)

Man kan inte bara tänka på sig själv 

• Anonym (J)
    Anonym (Självklart) skrev 2024-10-27 19:12:00 följande:
    Jag tänker som så att om föräldrarna inte har barn sedan tidigare är det en självklarhet att försöka. Barn är det största och viktigaste som händer i livet. Om väfoll har pekpinnar om åldern är det bara att nonchalera.
    Och hur blir det för barnet? Det borde man kanske tänka på? När många andra av dens vänner har föräldrar de kan fira jul med, prata med, ringa samtal, allt. Medan den kanske har en förälder som är sjuk eller kanske inte ens finns längre.

Min kompis har inga av sina föräldrar kvar, de blev knappt 60. 
  • Anonym (J)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-28 08:54:50 följande:

Valet att skaffa barn är personligt. 

Jag har en vän som fick sin dotter vid 46 (en överraskning, hon trodde de var infertila) och hon har en helt vanlig ordinär relation till sitt barn som nu är 15 år. Båda är helt friska och normala (pappan också...).

Som tur är för oss kvinnor, så medför sena barn också att vi åldras långsammare och lever längre. Naturen har ju ett svar på det mesta! Glad 

Jag var själv 40 när jag fick barn och jag ser inte vad 5 år skulle göra för skillnad. 

Har man barn sedan tidigare kanske man är trött och slutkörd, men har man inga barn tidigare har man ju betydligt mer ork och energi. Det är nog därför många yngre tänker att de aldrig skulle orka med ett barn vid 40-45, för de är helt slut av småbarnsåren. 

Absolut är det det men man kan ju inte tänka så mycket på barnet, hur det Kan bli för den framöver.

• Anonym (J)
    Anonym (Medelålders) skrev 2024-11-13 17:54:12 följande:
    Detta är en klassfråga i huvudsak. Hör man till en vettig samhällsklass så är problem av denna typ begränsade. Mina föräldrar är påtagligt gamla nu men har inga betydande hälsoproblem. Jag är inte orolig över detta men skulle jag ha en annan bakgrund och andra personliga förhållanden vore bilden sannolikt mer oklar.
    Vad snackar du om? Klassfråga? Pappas mamma är 91 och hänger på Facebook. Det handlar då inte om klass, om hur sjuk man är. lägg av. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Medelålders) skrev 2024-11-13 18:59:43 följande:
    Det beror på att de har demenssjukdomar som är ärftliga. Pratar vi vanliga somatiska avdelningar är det få som är under 90 år.
    De har inte demens.
  • Anonym (J)
    Anonym (Dunderklumpen) skrev 2024-11-13 18:53:20 följande:
    Alla mina mor/farföräldrar har blivit 85 år gamla och klarat sig själva till 80+, och på mannens sida bodde en dam hemma och lagade mat till sig varje dag vid 101. 

Men visst, jag tycker nog man bör väga in sin egen hälsa i valet att skaffa barn sent, också.
    Japp men det är ingen garanti att du också blir det
  • Anonym (J)

Pappa var frisk innan han poff fick propp i hjärnan (stroke). Därefter har det bara dalat utför. Proppen i hjärnan har skadat delar i hjärnan långsamt långsamt under många år därefter. 

Hsn har då inte misskött sig som någon i tråden ville påstå. Eller skylla p att det är en klassfråga. Hans morsa är som sagt 91 och åkte 30 mil i somras för att hälsa på honom, hänger på Facebook och går i klackskor. 

Snavka om att vissa inte har någon koll

• Anonym (J)

Men jag vill förtydliga, man får ju såklart hoppas att ni som har gamla föräldrar också blir det. Men det är då ingen KLASSfråga. Pappa har gamla föräldrar. 

Jag känner andra som också haft det. Men de har varit skröpliga sen ändå.

Det är OLIKA. 

• Anonym (J)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-13 18:07:18 följande:
    Det är väl väldigt ovanligt ändå att så unga personer bor på äldreboende? 
    Gå du till ett och kolla då ska du se att det finns. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Medelålders) skrev 2024-11-13 18:01:42 följande:

Vem är det som har hittat på att det skulle vara så? Att man borde dra ett streck för barnafödande någonstans kan jag iofs tycka är rimligt.

Att man inte kan göra IVF i Sverige om man inte uppfyller vissa krav är en realitet. Vi gjorde IVF i Sverige och hade anmärkningsvärt bra värden. Vi har inte haft några problem att få till det hela eller besökt några skumma kliniker i konstiga länder för att försöka gå emot de förutsättningar som gällt. Att vi skulle skaffa fler barn utanför de ramar som är satta har aldrig varit aktuellt. Hade det misslyckats andra gången hade det fått bli så.

Känner en som var 53 när hon fick sitt barn , en läkare. Så jag vet att det förekommer äldre. Men det enda jag sa var att man kanske blrre fundera på barnet. hur kul det är. 70 år när ungen tar studenten. När klasskompisarnas föräldrar är tja, 40-50 kanske.
  • Anonym (J)
    Anonym (IQ fiskmås) skrev 2024-11-13 19:30:59 följande:
    Du kan skaffa barn när du är 20 och dö när du är 35, som min pappa som var 29 år och som dog innan jag föddes i Cancer. så det är ingen garanti att man lever tills man blir gammal ändå.
    Så även någon som skaffat barn som yngre kan dö i förtid och inte får vara med under barnets uppväxt eller bli mor och farföräldrar.
    Det är viktigare hur man är som föräldrar än vilken ålder man har. Jag tycker att dina uttalanden visar på en omogenhet och oerfarenhet i livet. 

Vet det. Brukar säga att det spelar ingen roll. 

Men, att man inte ska ta saker för givet. vilket månads verket göra. 

En i träden sa att det var en klassfråga? Vad säger du om det då? sämre klass = mer sjukdom enligt den.

• Anonym (J)
    Anonym (IQ fiskmås) skrev 2024-11-13 19:30:59 följande:
    Du kan skaffa barn när du är 20 och dö när du är 35, som min pappa som var 29 år och som dog innan jag föddes i Cancer. så det är ingen garanti att man lever tills man blir gammal ändå.
    Så även någon som skaffat barn som yngre kan dö i förtid och inte får vara med under barnets uppväxt eller bli mor och farföräldrar.
    Det är viktigare hur man är som föräldrar än vilken ålder man har. Jag tycker att dina uttalanden visar på en omogenhet och oerfarenhet i livet. 
    Nog bättre du säger det till den som påstår att det är en klassfråga. Helsike vad förbannad man blir. 
  • Anonym (J)
    Baam777 skrev 2024-11-13 18:03:09 följande:
    1."De gravida kvinnorna i 40-årsåldern har också större risk att utveckla graviditetskomplikationer som högt blodtryck, diabetes, blodpropp och andra sjukdomar. Kvinnorna i åldersgrupperna 40-44 och 45 eller äldre föder även för tidigt i större utsträckning och får i högre omfattning tvillingar än de yngre kvinnorna"
    2. hur ska ni orka? Sätter ni verkligen barnet först genom att skaffa barn såhär sent. ett barn behöver sina föräldrar över 20 år också. 
    Precis! 
  • Anonym (J)
    Anonym (Medelålders) skrev 2024-11-13 19:44:31 följande:
    Det handlar till stor del om klass. Detta är väl belagt i forskning att det förhåller sig så. Sedan kommer det alltid att finnas några få som avviker från mönstret men den övergripande bilden är annars tydligt.

Ja och du menar förhoppningsvis att pappa avviker från mönstret. annars blir jag ledsen på dig. 

• Anonym (J)

Jag FATTAR att man kan tex supa sönder sig. Knarka. Aldrig träna. Äta pizza varje dag. Och därmed blir folk sjuka. 

Jobbar själv på en vårdcentral. 

Men det var dumt att uttrycka sig på det viset. Det finns folk som har förlorat sina närstående tidigt / har sjuka närstående och de kan bli väldigt ledsna / provocerade av att någon sitter och säger att det är en klassfråga, precis som att de gjort sig sjuka själva. 

• Anonym (J)

Jag har bara menat att man inte ska ta något för givet, man vet ingenting. 

• Anonym (J)
    Anonym (Medelålders) skrev 2024-11-13 19:48:49 följande:
    Du kan i så fall själv förklara vilken typ av ärftliga mer ovanliga sjukdomar det handlar om. Jag har stött på enstaka yngre personer med muskelsjukdomar och liknande på boenden men det finns säkert fler typer av udda sjukdomar än just dessa.
    Det räcker att säga det jag gjorde. Flera är yngre. Och jag vet att det inte är demens det handlar om. Men sedan är flera äldre också. Det är olika. Så är det bara.
  • Anonym (J)
    cosinus skrev 2024-11-13 20:15:48 följande:

Jag tänker att det inte är något jag velat göra.

Mormor och morfar var så gamla när de fick sina yngsta barn (däribland min mamma). Morfar dog när mamma var 34, mormor när mamma var 40. De hade ändå den goda smaken att bli 88 resp 84 år. Det hade inte ens varit särskilt konstigt om de dött 10 år tidigare. 

Visst man är vuxen då men samtidigt har jag sett pappa bli pensionär innan han blev föräldralös så kontrasterna är ju enorma.

Det finns såklart inga garantier men chansen att man får vara med i sina barns liv länge är såklart större om man inte får dem så sent. Dessutom är risken större att gamla föräldrar som behöver hjälp krockar med ens egna småbarnsår om man själv också får barn sent.

Nä som sagt, jag är uppväxt med den verkligheten och det är inget för mig. 

Ja många tänker säkert så, att de är ju vuxna då. Det spelar ingen roll! Man vill ha sin förälder där ändå. Så länge det går, helst.
Svar på tråden Er åsikt om få barn runt 45…