Inlägg från: Anonym (Gun) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gun)

Er åsikt om få barn runt 45…

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-13 18:07:18 följande:
    Det är väl väldigt ovanligt ändå att så unga personer bor på äldreboende? 
    Nja, de flesta är ju INTE så unga, men det brukar oftast finnas någon eller några i den åldern på boendena jag arbetat på. Så det händer.
  • Anonym (Gun)
    Tom Araya skrev 2024-11-13 22:23:04 följande:

Jag är kraftigt negativ till tanken.

Dels så ökar risken för komplikationer påtagligt redan innan 40 för kvinnor.

Dels blir ni väldigt gamla föräldrar, vilket gör det svårare för barnen.

Som sladdbarn född 10 och 12 år efter mina syskon har jag egen erfarenhet av gamla föräldrar.
    Mina föräldrar var 23 och 28 vid första barnet, 25 och 30 vid andra samt 35 och 40 när jag kom.
    Jag tyckte de var asgamla under skolåren. Inget jag skulle vilja att mina barn får uppleva. 

Det där är ändå inte lika "illa" idag. Det var ju en lång period innan bra preventivmedel kom, där kvinnor fick barn så länge de var fertila. Då var det inte det minsta konstigt att få barn efter 40.

Sedan kom bra preventivmedel, och det hela kunde styras lite. Då fick många barn ungefär så som när dina syskon kom, runt 23-25, inget konstigt. Sedan kunde preventivmedel sätta stopp. Då började det komma färre barn efter 40. Men här någonstans gissar jag då att du kom, i detta ganska breda fönster i vår historia. Då förstår jag att du upplevde dina föräldrar som gamla, för de var förmodligen äldre än snittet.

MEN nu har det hela skiftat igen. Numera väntar kvinnor (och män) längre tills första barnet kommer, och att få barn över 40 blir återigen vanligare och vanligare. Så skulle TS få barn, då lär inte det barnet vara det enda med äldre föräldrar.

Några andra saker som spelar in är att vi faktiskt blir äldre och äldre. Samtidigt är inte 40 eller 50 sett som GAMMALT längre på samma sätt som förr. Få tittar på en 45-årig kvinna eller man och tänker att personen är "en äldre dam" eller "äldre herre", som man gjorde förr. Det beror nog på att vi lever längre, vi får barn senare och ja... 40-50-åringar klär sig inte som tanter 😉 Jag tänker på typ Father of the Bride 2, där mamman och pappa  ska vara runt 45-47 ungefär, men ser ut mer som 65-67 med dagens mått mätt.

Min poäng? Hade dina föräldrar fått dig IDAG i åldern 35-40 så hade du nog, under din uppväxt, inte gått och tänkt att dina föräldrar är så oerhört gamla jämfört med andras. Så hade du kanske inte tyckt om att vara sladdis, men det är en annan diskussion.

Angående hälsa och risker. Ja, vissa risker ökar. Men då får man dels komma ihåg att riskerna oftast går från ett väldigt låg risk till en något högre låg risk. Är risken för en 25-åring 0,02 % för något, då är den kanske 0,04 % för en 45-åring - sådant framställs sedan som "Det är dubbelt så hög risk för XYZ" - vilket visserligen är sant, men det är ju fortfarande låg risk. Dels har man bra kontroller nu. Man har ju stenkoll på mammans blodsocker, blodtryck o.s.v., gör genetiska tester för att kontrollera om barnet t.ex. har downs. 

Med allt detta sagt fick jag mina barn mellan 21 och 28, så jag tillhör inte gruppen (jag påpekar detta för att inte låta som om jag "talar upp" mina egna val). Jag personligen hade inte heller velat ha barn efter 40, men då främst för att jag närmar mig ett tomt boende då och gärna vill ha den tiden med bara min man. Tills eventuella barnbarn kommer, då hoppas jag att jag får vara en engagerade mormor/farmor.
Svar på tråden Er åsikt om få barn runt 45…