-
Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
-
Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 01:34:32 följande:Judendomen, kristendomen och islam är ungefär samma sak med vissa skillnader. Men i stort samma sak. Allah betyd bara gud och står för allsmäktige gud. Inte nått annat. Det finns bara en gud och guds lag ska styra här.
Det finns många lagar som är gemensamma för alla abrahamitiska religionernaDemokrati, jämställdhet och möjlighet till abort, har starkt stöd i Sverige och liknande länder. Även bland många muslimer och kristna.
Om du och dina likar ska lyckas med alla de förändringar ni vill göra, måste ni ta makten med våld. De resurserna tvivlar jag på att ni har.
Alternativt hoppas att någon främmande makt invaderar Sverige och tar över. Lycka till när Sverige är med i Nato.
Inte ens tredje världskriget, eller att det svenska samhället kollapsar, skulle leda till det du önskar. Då blir det kaos och anarki i stället.
Jag kan lova dig att det är bättre att du flyttar till ett land som bättre passar dina värderingar, än att försöka omvandla Sverige till en diktatur eller teokrati.
Alla samhällen förändras. Men det du vill kommer inte att ske och skulle det mot förmodan ske, kommer det inte att hända under överskådlig framtid. Vill du uppleva det under din livstid eller innan du blir gammal, bör du flytta någon annanstans. -
Jag förstår i alla fall vad du försöker säga, men är det inte taskigt att likna ett foster vid en tumör? En tumör utvecklas ju inte för att sen bli en levande människa.Anonym (Tumör) skrev 2024-10-25 06:03:00 följande:
Ts, Om du får en tumör i magen, vill du inte kunna ha rätt att avlägsna den? Tumörer är samma sak som ett nyblivet foster, en klump celler som lever av dig.
-
Det gäller enbart utanför abortkliniker och det är väl bara att kolla på eländet i USA med galna, agressiva, gråtande, tungomålstalande knäppskallar utanför abortklinikerna som skrämmer bort eller försöker övertala patienter att inte göra abort, för att se att det behöver göras om det är på väg att bli lika illa i UK.Tow2Mater skrev 2024-10-25 02:18:37 följande:Och i UK är det åt andra hållet; du får böta (upp till över 100 000 kr per lag) om du står och ber tyst i tanken för t ex ditt egna sedan 20 år aborterade barn. Kanske även Sverige går åt det hållet istället? I England och Wales kommer samma lag, och bötesbeloppen där blir obegränsade sägs det.
www.thefp.com/p/abortion-buffer-zones-united-kingdom-free-speech-arrested-for-praying-in-her-head
Knäppskallarna är nästan alltid republikaner som nästan får kåtslag av att döda redan födda personer som är dömda för brott.
Dessutom vill inte republikanerna att det nyfödda barnet ens ska ha rätt till det mest grundläggande, som sjukvård och studier. Men ut ska det för allt i världen, sen skiter man i det och det verkar helt okej för dem. -
Du har nog rätt.Freddie K skrev 2024-10-25 06:16:24 följande:Jag förstår i alla fall vad du försöker säga, men är det inte taskigt att likna ett foster vid en tumör? En tumör utvecklas ju inte för att sen bli en levande människa.
Tänkte mest för att illustrera att se det för vad det är just i det stadiet, en klump celler. Men den ena klumpen celler kan utvecklas till något fint och den andra leda till något mindre fint. -
Jo, jag vet som sagt vart du ville komma. Ibland måste man överdriva eller göra lite knasiga jämförelser för att få fram sin poäng.Anonym (Tumör) skrev 2024-10-25 06:28:54 följande:Du har nog rätt.
Tänkte mest för att illustrera att se det för vad det är just i det stadiet, en klump celler. Men den ena klumpen celler kan utvecklas till något fint och den andra leda till något mindre fint. -
Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:45:59 följande:Enligt min personliga mening så borta abort resultera i livstidsfängelse.
Jag är emot dödsstraff, men livstids utan tvekan.
Abort ska bara tillåtas om läkarna kommit fram till att kvinnan löper risk för sitt liv, en överhängande risk. Att förlossningen = 50% chans att hon dör eller högre.Varför inte dödsstraff? Först piska upp dem på torget och sen hänga dom. Ger du nån annan rätten att bestämma över nån annans kropp så kan du lika gärna gå hela vägen.
Vi kommer från olika planeter. Olika tidsåldrar. Därför har vi olika synsätt på detta.
-
Vad ?kristen? du är, eller inte låter det som 🤔 Jag är också kristen och jag förespråkar absolut inte Sveriges abortlagstiftning.Anonym (Maria) skrev 2024-10-25 01:39:45 följande:Hur ska du förvandla Sverige? Att sitta och skriva på Familjeliv klockan 1.30 på natten hjälper nog inte så mycket.
Du har rätt att ha din åsikt men det finns inget riksdagsparti eller parti som ens är i närheten av gränsen för att komma in i riksdagen som är emot abort. Så det är väldigt osannolikt att nuvarande abortlagstiftning kommer att ändras. Jag röstar själv höger och är kristen , min svärfar är muslim (eftersom du pratar om både kristna och muslimer i ett annat inlägg) och jag har som sagt aldrig gjort abort själv (väntar fjärde barnet nu) men jag är för Sveriges abortlagstiftning som den ser ut nu, jag tycker varken jag eller du har rätt att bestämma över andra kvinnors kroppar.
Du är både ?kristen? och gravid men verkar inte tycka det i magen är ett barn förrän efter vecka 23? Tror du att det är i ordning med vad gud vill?
Jag pressades att göra abort tills abortgränsen var nådd (v 22). Det var ingen tvekan alls, aldrig någon diskussion om att aborten inte skulle bli godkänd fast att min dotter var fullt frisk. Så sena aborter genomförs i Sverige även på helt friska barn, skyddat av svensk lagstiftning. Läs vittnesmålen från vårdpersonalen, om hur de ombeds lägga barnen, som kan komma ut levande, i ett kallt rum och låta de självdö där. Var är barnets perspektiv i det? Jag tror inte gud stöttar det där, alls faktiskt -
Du är en av anledningarna att vi behöver grundlagsskydda aborträtten i Sverige. Ondskan personifierad genom okunskap och vanföreställningar.
-
Jag är för abort men lite kritisk till vissa sena aborter i takt med att för tidigt födda överlever allt tidigare. Vet att de är ovanliga utan starka skäl - men det blir ändå ett etiskt dilemma när bebisar räddas i nästan samma vecka som de aborteras.
-
Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:18:27 följande:KÄNSLOARGUMENT!
Undersökningar på fenomenet kvinnor som blivit med barn genom våldtäkt har visat att de har precis lika hög benägenhet att älska sina barn som vilken annan mamma som helst. De flesta är otroligt tacksamma att de behöll barnet. Och barnet i sig blir till och med en anledning för de att se en mening i det övergrepp de utsattes för. Det finns även mammor som fått barn den normala vägen som är extremt avvisande eller till och med dödat sina barn. Så enskilda exempel är inte verkligheten för majoriteten.
Kvinna ska bestämma över sig själv, JA. Men inte över fostrets och den blivande människans liv. Hennes (TILLFÄLLIGA) åsikter väger inte tyngre än fostrets liv. Notera tillfälliga, för 9 av 10 är i efterhand otroligt tacksamma att de behöll barnet!PRO-lite är enbart känsloargument.
Allt du säger baseras enbart på känslor och är helt avskalat av fakta och vetenskap. Dessutom kletar du på kvinnor dina fantasier av hur de borde känna, otroligt intelligensbefriat.