• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
    Mimosa86 skrev 2024-10-25 11:52:36 följande:
    Så.. straffet ska även landa på mannen som gjort kvinna gravid?
    Om en kvinna begår abort ska hon straffas med livstid i fängelset, vissa anser dödsstraff men jag är emot det. De vill införa dödsstraff i Texas nu för abort, republikaner. 

Jag anser att kvinnan ska straffas med livstid. Om det visar sig att man förmått henne till det genom att hota eller tvinga henne, så skall han också dömas till livstid. Och då ska kvinnan få ett förmildrande straff. 
    Men det utgår från att mannen hotat att skada henne. 
    Annars ska han frias och hon skall dömas till livstid. 
  • Kvittning

Sverige är ett sekulärt land där medicinska regler bygger på vetenskap och därför är också svenskar generellt för möjligheten att göra abort.

Sverige har också religionsfrihet som tillåter alla att utöva den religion de vill. Religionsfriheten ger en inte tillåtelse att bestämma över andra. Så det är fritt fram för alla religiösa att låta bli att göra abort av religiösa anledningar, men det är inte fritt fram att tvinga andra som inte delar den tron att följa deras religiösa regler.

Kvittning skrev 2024-10-25 12:06:18 följande:

Sverige är ett sekulärt land där medicinska regler bygger på vetenskap och därför är också svenskar generellt för möjligheten att göra abort.

Inte länge till du. Er tid är räknad. Det kommer sakta men säkert förändras. 

Vi ska inte ha någon rättighet att avliva foster och blivande människor, det är sjukt. I Texas vill de nu börja införa dödsstraff för aborter. 
  • Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:23:49 följande:
    Kristendomen, islam, judendomen utgår från att gud är allsmäktig och skapat allt det som existerar i sin höghet och prakt. Gud är inte en person eller varelse, det är den yttersta sanningen och den yttersta medvetenheten. Gud står för skapelse, kreativitet, ljus, glädje, sans, frid, kärlek. 

I motsats till detta står mörkret, döden, förstörelser, ickeexistensen. 

Motsatsen till gud är därför död och ickeextsiens, förstörelse. Att förstöra gud medvetna skapelse är ett brott mot gud och skepelsen. 

Det är därför Texas i USA ni börjar överväga införa dödsstraff för aborter. 
    Man kan påstå att du är för smart för att hänga här. Men beundrar dig för att du orkar förmedla detta. Att människor här verkar tro sådant som att det är en slump att vi skapades. Det för mig är helt otroligt 🤔
  • Anonym (M)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 12:08:08 följande:
    Inte länge till du. Er tid är räknad. Det kommer sakta men säkert förändras. 

Vi ska inte ha någon rättighet att avliva foster och blivande människor, det är sjukt. I Texas vill de nu börja införa dödsstraff för aborter. 
    Jag tror att bibeln är klara på med vad de anser om abort.
    Jeremia 1:5 skriver att Gud redan format oss innan vi fanns till i livmodern. Kung David sa till Gud; Dina ögon såg mig när jag var ett foster. Gud ser alltså barnet även när det är ett ofött foster. 

Det finns flera synder enligt bibeln och man får ju anta att abort går in under Du skall icke dräpa. Förlåtelse går att få, men då måste man be om förlåtelse och verkligen ångra det man gjort. Om jag förstått rätt så är det ingen levande på jorden som har rätt att varken fria eller döma en annan persons gärningar utan det är Gud som kommer att göra det. 
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 10:33:57 följande:
    Problemet är att kvinna  påverkar gud genom att ta död på herrens skapelse. 
    I så fall skulle allsmäktighetsparadoxen vara löst och en påstådd gud skulle inte vara allsmäktig. 
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:17:29 följande:
    Allsmäktig gud.
    Vilket inte stämmer om en påstådd gud kan påverkas. Ett logiskt felslut.
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:32:26 följande:
    Det finns sorg eftersom ondskan och destruktiva energier existerar vårt universum.
    Nej, energi är en fysikalisk storhet. Det finns inga onda eller goda energier, lika lite som det finns röda eller vaniljsmakande dito.
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:23:49 följande:
    Det är därför Texas i USA ni börjar överväga införa dödsstraff för aborter. 
    Genom att ta död på en påstådd guds skapelse alltså.
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:43:20 följande:
    Satan är ett annat namn för förstörelse, död, ickeexisten. Det är en energi som existerar i vårt universum och i vår nuvarande verklighet i syfte att lära oss se skillnaden på kärlek och ondska, skapelse och död, positivitet och negativitet, samhörighet och ensamhet. 
    Kan du beskriva energin som mekanisk energi, värmeenergi, rörelseenergi eller lägesenergi eller på vilket vis? Kan du också visa formeln?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-25 07:30:01 följande:
    Vad ?kristen? du är, eller inte låter det som 🤔 Jag är också kristen och jag förespråkar absolut inte Sveriges abortlagstiftning.
    Du är både ?kristen? och gravid men verkar inte tycka det i magen är ett barn förrän efter vecka 23? Tror du att det är i ordning med vad gud vill?

Jag pressades att göra abort tills abortgränsen var nådd (v 22). Det var ingen tvekan alls, aldrig någon diskussion om att aborten inte skulle bli godkänd fast att min dotter var fullt frisk. Så sena aborter genomförs i Sverige även på helt friska barn, skyddat av svensk lagstiftning. Läs vittnesmålen från vårdpersonalen, om hur de ombeds lägga barnen, som kan komma ut levande, i ett kallt rum och låta de självdö där. Var är  barnets perspektiv i det? Jag tror inte gud stöttar det där, alls faktiskt

Jag skrev inte till dig och kommer inte gå in i någon lång diskussion med dig men ja jag är kristen , jag går i kyrkan, tror på Gud och alla mina barn är döpta. Och jag är inte emot abort även om jag nog skulle ha svårt att göra det själv utom i vissa situationer. Jag känner många kristna (även katoliker) som inte är emot abort och jag känner kristna som har gjort abort själva. Det står vad jag vet inget i Bibeln om abort.

Sen tycker jag såklart att om man gör abort ska man göra det så tidigt som möjligt. Jag är ganska säker på att de flesta som gör sena aborter har väldigt goda skäl, oftast att barnet har någon allvarlig missbildning. Om din abort skulle godkännas så sent (vecka 21) trots att barnet var fullt friskt måste de verkligen ha trott att du kommer att bli en extremt olämplig förälder för det är inte vanligt att så sena aborter godkänns av sociala skäl, då handlar det om extrema situationer. Och ja jag har läst några av dina inlägg här så du behöver inte berätta allt igen. Och eftersom du tydligen är en bättre kristen än jag, jag har aldrig funderat på att göra en abort i vecka 21. Jag tycker att det är alldeles för sent om inte det finns extremt goda skäl, som sagt ofta att barnet inte ens skulle överleva utanför magen. 

Och att man måste vara emot abort för att man själv är gravid var ett väldigt märkligt sätt att se på saken, skulle jag ändra åsikt igen så fort barnet är ute då? 

• Tow2Mater
    Anonym (Tumör) skrev 2024-10-25 06:24:52 följande:
    Det gäller enbart utanför abortkliniker och det är väl bara att kolla på eländet i USA med galna, agressiva, gråtande, tungomålstalande knäppskallar utanför abortklinikerna som skrämmer bort eller försöker övertala patienter att inte göra abort, för att se att det behöver göras om det är på väg att bli lika illa i UK.
    Knäppskallarna är nästan alltid republikaner som nästan får kåtslag av att döda redan födda personer som är dömda för brott. 
    Dessutom vill inte republikanerna att det nyfödda barnet ens ska ha rätt till det mest grundläggande, som sjukvård och studier. Men ut ska det för allt i världen, sen skiter man i det och det verkar helt okej för dem.
    Om du läser linken gäller det inom zonenrna, vilka kan omfatta även t ex privata bostäder.
  • Marmite Devil
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-25 09:21:23 följande:
    Fast hela din argumentation faller på att du är övertygad om något du inte kan veta, eftersom du inte har koll på all fakta och vetenskap osv
    Du verkar inte vara utbildad på universitet eller så, så som du resonerar, helt svart vitt vilket det inte är. En professor eller vem som helst som på riktigt fattar det här med studier osv, skulle inte formulera sig som du

Jag är pro-life, och definitivt inte ointelligent då jag bland annat lätt klarar min utbildning, som är ansedd och en av de svåraste att komma in på. Jag hävdar att det finns kvinnor som mått dåligt av sina aborter, och att barn i magen känner, hör osv. DET finns det definitivt vetenskap för. Vanligt är väl också att gravida kvinnor ser sina barn i magen som barn, som innehar de här sinnena.
    Så om någon har intelligensbefriade argument, skulle jag inte säga att det är TS. Ditt sista argument är för övrigt väldigt känslobaserat, så snacka om att kasta sten i glashus.
    du får nog A i att skriva en vägg av text helt utan innehåll i alla fall . 
  • Marmite Devil
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:53:42 följande:
    Jag värnar barnen som lever. 
    Hur då? 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?