-
Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
-
Hur? Vad gör du för att hjälpa barn som lever?Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:53:42 följande:Jag värnar barnen som lever.
-
Vilken tur att vi inte bor i US.Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 12:08:08 följande:Inte länge till du. Er tid är räknad. Det kommer sakta men säkert förändras.
Vi ska inte ha någon rättighet att avliva foster och blivande människor, det är sjukt. I Texas vill de nu börja införa dödsstraff för aborter. -
Håller med dig men jag kan ju säga att jag skulle verkligen inte vilja ha honom som stödförälder till mina barn om jag hade varit ensamstående.Mimosa86 skrev 2024-10-25 11:51:34 följande:Av nyfikenhet, är du lika passionerat engagerad i barn som lever utanför magen? Är du fadderförälder? Engagerad i skola och fritids? Skänker du pengar till rädda barnen? Ställer du upp som stödförälder till ensamstående mödrar? Tog du ut likvärdig föräldraledighet av dina barn?
För hela resonemanget kring barns rättigheter faller rätt platt om du inte värnar om de barn som faktisk finns och lever. Då kan man tro att ditt mission snarare handlar om att få kontroll över en kvinnas kropp och barnargumentet är enbart ett förtäckt svepskäl.
Jag är själv kristen men allt det där om Satan och död och straff och allt annat han skriver påminner nästan om någon som är psykotisk. Har jobbat med patienter med psykoser och har tyvärr haft vänner som har drabbats också. Det är vanligt att vanföreställningarna har relgiösa inslag, -
Det är inte lönt att be ts förtydliga något. Han är som en papegoja som upprepar vad han sagt och kan inte backa sina påståenden utan ber oss själva ta reda på att det stämmer. Med det sagt så är chansen att du ska få ett vettigt svar tyvärr inte troligt....Anonym (Maria) skrev 2024-10-25 15:06:17 följande:Hur? Vad gör du för att hjälpa barn som lever?
-
Nu har jag ju redan skrivit att anledningen till att aborten blev beviljad var att min dotter blev till av en gruppvåldtäkt. Men jag gjorde inte abort, utan var där för jag blev pressad. Men så bestämde jag mig för att adoptera bort min dotter i stället, vilket jag ångrade när hon föddes. Jag vet inte vad du skulle gjort i min sits, inte du heller eftersom du aldrig varit där. Men det är skevt av dig att döma mig utifrån att jag funderade på att göra abort. Jag gjorde ju inte det. Får man inte ha tankar längre?Anonym (Maria) skrev 2024-10-25 14:13:57 följande:
Jag skrev inte till dig och kommer inte gå in i någon lång diskussion med dig men ja jag är kristen , jag går i kyrkan, tror på Gud och alla mina barn är döpta. Och jag är inte emot abort även om jag nog skulle ha svårt att göra det själv utom i vissa situationer. Jag känner många kristna (även katoliker) som inte är emot abort och jag känner kristna som har gjort abort själva. Det står vad jag vet inget i Bibeln om abort.
Sen tycker jag såklart att om man gör abort ska man göra det så tidigt som möjligt. Jag är ganska säker på att de flesta som gör sena aborter har väldigt goda skäl, oftast att barnet har någon allvarlig missbildning. Om din abort skulle godkännas så sent (vecka 21) trots att barnet var fullt friskt måste de verkligen ha trott att du kommer att bli en extremt olämplig förälder för det är inte vanligt att så sena aborter godkänns av sociala skäl, då handlar det om extrema situationer. Och ja jag har läst några av dina inlägg här så du behöver inte berätta allt igen. Och eftersom du tydligen är en bättre kristen än jag, jag har aldrig funderat på att göra en abort i vecka 21. Jag tycker att det är alldeles för sent om inte det finns extremt goda skäl, som sagt ofta att barnet inte ens skulle överleva utanför magen.
Och att man måste vara emot abort för att man själv är gravid var ett väldigt märkligt sätt att se på saken, skulle jag ändra åsikt igen så fort barnet är ute då?
-
Maria borde läsa och ta till sig av dettaAnonym (M) skrev 2024-10-25 13:09:56 följande:Jag tror att bibeln är klara på med vad de anser om abort.
Jeremia 1:5 skriver att Gud redan format oss innan vi fanns till i livmodern. Kung David sa till Gud; Dina ögon såg mig när jag var ett foster. Gud ser alltså barnet även när det är ett ofött foster.
Det finns flera synder enligt bibeln och man får ju anta att abort går in under Du skall icke dräpa. Förlåtelse går att få, men då måste man be om förlåtelse och verkligen ångra det man gjort. Om jag förstått rätt så är det ingen levande på jorden som har rätt att varken fria eller döma en annan persons gärningar utan det är Gud som kommer att göra det. -
Pratar ni om samma gud som beordrar att döda alla nyfödda: Då sade Mose: "Så säger Herren: Vid midnatt skall jag gå fram genom Egypten, och alla förstfödda i Egypten skall dö, från den förstfödde hos farao, som sitter på sin tron, till den förstfödde hos slavinnan som står bakom handkvarnen, och alla förstfödda bland boskapen osv (Andra Moseboken)
Han låter verkligen som någon som beskyddar barnen och tycker att det är viktigt att dom får leva. Eller alla 8000 barn som dör av svält varje dag, varför står han tyst och tiger när detta sker? Behövde verkligen dessa barn födas för att ändå dö en en fruktansvärd död något år senare? -
Du har en riktigt bra poäng där! Jag har själv inte läst bibeln så jag vet inte vad det står om aborter iden, om det nu står något om det, men det där med att Gud beordrade att döda alla förstfödda har man ju hört.567890 skrev 2024-10-25 15:39:23 följande:
Pratar ni om samma gud som beordrar att döda alla nyfödda: Då sade Mose: "Så säger Herren: Vid midnatt skall jag gå fram genom Egypten, och alla förstfödda i Egypten skall dö, från den förstfödde hos farao, som sitter på sin tron, till den förstfödde hos slavinnan som står bakom handkvarnen, och alla förstfödda bland boskapen osv (Andra Moseboken)
Han låter verkligen som någon som beskyddar barnen och tycker att det är viktigt att dom får leva. Eller alla 8000 barn som dör av svält varje dag, varför står han tyst och tiger när detta sker? Behövde verkligen dessa barn födas för att ändå dö en en fruktansvärd död något år senare?
-
Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-25 15:21:57 följande:Nu har jag ju redan skrivit att anledningen till att aborten blev beviljad var att min dotter blev till av en gruppvåldtäkt. Men jag gjorde inte abort, utan var där för jag blev pressad. Men så bestämde jag mig för att adoptera bort min dotter i stället, vilket jag ångrade när hon föddes. Jag vet inte vad du skulle gjort i min sits, inte du heller eftersom du aldrig varit där. Men det är skevt av dig att döma mig utifrån att jag funderade på att göra abort. Jag gjorde ju inte det. Får man inte ha tankar längre?
Jag är verkligen ledsen för det du var med om , det måste varit hemskt..har själv blivit utsatt för våldtäkt också.. Men att pappan är olämplig är inte ett skäl att få göra abort efter vecka 18. Oftast är det som sagt på grund av svåra missbildningar hos barnet men annars är det om mamman har svåra sociala problem eller psykisk eller fysisk sjukdom. Så ja om de godkände det så måste det varit på grund av att de ansåg att du verkligen inte skulle klara att ta hand om barnet av någon anledning.
Och nej jag dömer inte dig för att du funderade på abort men ja det är konstigt att du säger att jag inte kan vara kristen för att jag inte är emot abort (trots att jag jag aldrig har gjort det själv) men du kan vara det trots att du funderade på abort så sent som vecka 21.
I din situation tycker jag det fullt förståeligt att vilja göra abort men jag tycker inte att det finns någon anledning att vänta så länge som till vecka 21-22 om man har vetat om graviditeten innan. Det är hemskt med så sena aborter och det är nog inte omöjligt att gränsen kommer sänkas med någon eller några veckor i framtiden om man kan rädda barn tidigare. Och som jag redan har skrivit är det ingen som gör abort efter vecka 18 bara sådär , det måste vara fruktansvärt att gå igenom och oftast beror det på att barnet har svåra missbildningar, ibland av sociala skäl men det handlar om extrema fall. Jag känner en person som har gjort det och det var för att barnet inte skulle kunna överleva utanför magen. De allra flesta aborter i Sverige är tidiga aborter.
-
Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 12:08:08 följande:Inte länge till du. Er tid är räknad. Det kommer sakta men säkert förändras.
Vi ska inte ha någon rättighet att avliva foster och blivande människor, det är sjukt. I Texas vill de nu börja införa dödsstraff för aborter."Vi ska...". Vaddå? Kom inte dragandes med dina föråldrade åsikter och pracka på mig dom. Det som är sjukt är att andra tar sig rätten att bestämma över kvinnan från det ögonblick hon blir befruktad. DET är sjukt. Denna mognadsprocess som pågår hos mänskligheten kan du inte stoppa. Ni kan tillfälligt kämpa emot och vinna små segrar men trenden är klar.
För min del kommer jag att kämpa för vår rätt att bestämma över våra egna kroppar och behålla de skrivna och oskrivna lagar som redan finns.