• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • Marmite Devil
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:35:23 följande:
    Ha inte samlag då, det är inte en mänsklig rättighet, 
    Det går utmärkt att ha samlag, men inte med idioter. 
  • Anonym (21-årig tjej)
    Marmite Devil skrev 2024-10-25 08:45:15 följande:

PRO-lite är enbart känsloargument.

Allt du säger baseras enbart på känslor och är helt avskalat av fakta och vetenskap. Dessutom kletar du på kvinnor dina fantasier av hur de borde känna, otroligt intelligensbefriat. 

Fast hela din argumentation faller på att du är övertygad om något du inte kan veta, eftersom du inte har koll på all fakta och vetenskap osv
    Du verkar inte vara utbildad på universitet eller så, så som du resonerar, helt svart vitt vilket det inte är. En professor eller vem som helst som på riktigt fattar det här med studier osv, skulle inte formulera sig som du

Jag är pro-life, och definitivt inte ointelligent då jag bland annat lätt klarar min utbildning, som är ansedd och en av de svåraste att komma in på. Jag hävdar att det finns kvinnor som mått dåligt av sina aborter, och att barn i magen känner, hör osv. DET finns det definitivt vetenskap för. Vanligt är väl också att gravida kvinnor ser sina barn i magen som barn, som innehar de här sinnena.
    Så om någon har intelligensbefriade argument, skulle jag inte säga att det är TS. Ditt sista argument är för övrigt väldigt känslobaserat, så snacka om att kasta sten i glashus.
  • Anonym (Tumör)
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-25 07:30:01 följande:
    Vad ?kristen? du är, eller inte låter det som 🤔 Jag är också kristen och jag förespråkar absolut inte Sveriges abortlagstiftning.
    Du är både ?kristen? och gravid men verkar inte tycka det i magen är ett barn förrän efter vecka 23? Tror du att det är i ordning med vad gud vill?

Jag pressades att göra abort tills abortgränsen var nådd (v 22). Det var ingen tvekan alls, aldrig någon diskussion om att aborten inte skulle bli godkänd fast att min dotter var fullt frisk. Så sena aborter genomförs i Sverige även på helt friska barn, skyddat av svensk lagstiftning. Läs vittnesmålen från vårdpersonalen, om hur de ombeds lägga barnen, som kan komma ut levande, i ett kallt rum och låta de självdö där. Var är  barnets perspektiv i det? Jag tror inte gud stöttar det där, alls faktiskt
    Nej, den där guden, som du inte har en aning om ifall hon finns ens, tycker nog att man kan ge fostren lite lugnande under de sekunder det eventuellt lever.
    Normala aborter går inte till så. Barnet dör i magen redan. Om det händer allt för ofta att de inte gör det och lever när de kommer ut så får man göra allt för att det inte ska ske.

Jag antar att du inte alls var lämplig som mor om socialstyrelsen godkände en så sen abort.
    Beklagar att du blev pressad till abort, det är nästan lika illa som att tvingas föda. Fruktansvärt hemskt gjort att tvinga någon!
  • Anonym (Tumör)
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-25 09:21:23 följande:
    Fast hela din argumentation faller på att du är övertygad om något du inte kan veta, eftersom du inte har koll på all fakta och vetenskap osv
    Du verkar inte vara utbildad på universitet eller så, så som du resonerar, helt svart vitt vilket det inte är. En professor eller vem som helst som på riktigt fattar det här med studier osv, skulle inte formulera sig som du

Jag är pro-life, och definitivt inte ointelligent då jag bland annat lätt klarar min utbildning, som är ansedd och en av de svåraste att komma in på. Jag hävdar att det finns kvinnor som mått dåligt av sina aborter, och att barn i magen känner, hör osv. DET finns det definitivt vetenskap för. Vanligt är väl också att gravida kvinnor ser sina barn i magen som barn, som innehar de här sinnena.
    Så om någon har intelligensbefriade argument, skulle jag inte säga att det är TS. Ditt sista argument är för övrigt väldigt känslobaserat, så snacka om att kasta sten i glashus.
    Tror du att känsloargument och intelligens är motsatser?
  • Anonym (A)
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-25 09:21:23 följande:

Lite förmätet att blanda in vetenskap när man även tycker så här:

Tror du att det är i ordning med vad gud vill?

Gud är bara rent hittepå, ingen har någonsin kunnat bevisa att han finns. Att du blandar in religion visar bara hur hjärntvättad du är. 

Du får gärna vara emot abort för egen del, men blanda inte in andra kvinnors val i ditt religiösa flum. 
  • Anonym (Julia)
    Anonym (???) skrev 2024-10-25 08:42:36 följande:

Jag är för abort men lite kritisk till vissa sena aborter i takt med att för tidigt födda överlever allt tidigare. Vet att de är ovanliga utan starka skäl - men det blir ändå ett etiskt dilemma när bebisar räddas i nästan samma vecka som de aborteras. 

Helt enig om detta.

Jag är för abort av den enda anledningen att konsekvenserna av att INTE tillåta det är så mycket värre. Därmed inte sagt att jag tycker att det är helt oproblematiskt. Men jag förstår att det ofta är det bättre alternativet. Även om man önskar att betydligt färre onödiga aborter - där man helt enkelt bara skulle ha skyddat sig - gjordes.

Men abortgränsen behöver sänkas. Det finns ingen som helst anledning att vänta halva graviditeten. Numera kan barn som föds bara några dagar efter abortgränsen räddas, och sjukvården utvecklas snabbt. Gränsen mellan vad som anses vara en egen, levande individ eller inte suddas ut. 

Sen kan jag också ifrågasätta om man verkligen ska försöka rädda den som är så tidigt född att den helt enkelt inte är en fullt utvecklad människa och är dömd till ett vegetativt tillstånd hela livet - men det är en annan fråga.
  • Freddie K

För att gå lite OT nu och spinna vidare på det här med gud. Vem f*n vet vad han eller hon har sagt och vill? Kanske han eller hon är för eller emot abort. Det kan vi inte veta och när någon är emot något så brukar de ofta referera till gud. Det är hans eller hennes vilja. Pyttsan! Låt folk vara för eller emot abort, men lämna den här sagofiguren utanför!

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Tumör) skrev 2024-10-25 10:04:40 följande:
    Nej, den där guden, som du inte har en aning om ifall hon finns ens, tycker nog att man kan ge fostren lite lugnande under de sekunder det eventuellt lever.
    Normala aborter går inte till så. Barnet dör i magen redan. Om det händer allt för ofta att de inte gör det och lever när de kommer ut så får man göra allt för att det inte ska ske.

Jag antar att du inte alls var lämplig som mor om socialstyrelsen godkände en så sen abort.
    Beklagar att du blev pressad till abort, det är nästan lika illa som att tvingas föda. Fruktansvärt hemskt gjort att tvinga någon!
    Jag gjorde dock aldrig aborten även om jag blev pressad, och är i dag en lämplig mamma. Tvingades heller inte födda vaginalt utan fick kejsarsnitt. Anledningen till att de godkände aborten var våldtäkt som jag nämnt tidigare i tråden, men jag har svårt att se att de inte godkänner en sen abort även om det enbart skulle handla om dålig ekonomi typ. Det finns barnmorskor som vittnar om
  • Anonym (Halvsvensk man)
    Freddie K skrev 2024-10-25 10:17:25 följande:

För att gå lite OT nu och spinna vidare på det här med gud. Vem f*n vet vad han eller hon har sagt och vill? Kanske han eller hon är för eller emot abort. Det kan vi inte veta och när någon är emot något så brukar de ofta referera till gud. Det är hans eller hennes vilja. Pyttsan! Låt folk vara för eller emot abort, men lämna den här sagofiguren utanför!

Om gud var emot aborter skulle inte gud skapa människan från första början. Vad en som gör abort gör är att lägga sig i och förstöra guds viktigaste skapelse. Alltså den medvetna människan. För fostret utvecklas till en medveten människa. 

Gud är skapelse, liv och glädje. Motsatsen till gud är förstörelse, död och sorg. 
    Samtliga 3 religioner är tydliga med budskapet att du icke ska dräpa. Det är ett av de allra tydligaste och viktigaste påbuden. 

Så med detta sagt är det rätt tydligt vart gud står. 
  • Freddie K

Hur mycket påverkar gud en kvinna som gör abort?

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?