Inlägg från: Anonym (21-årig tjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (21-årig tjej)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

TS, du låter som en riktig man. Tack att du vågar stå upp för barnen

Jag behöll själv min dotter efter en grupp våldtäkt då jag var 18. Hade ALDRIG mått bättre av att göra abort. Vore ytterligare ett övergrepp på mig. Så glad att jag stod upp för mitt barn, trots att ingen verkade förstå hur jag tänkte. PS min dotter är den mest underbara människa på denna jord

• Anonym (21-årig tjej)
    EpicF skrev 2024-10-24 21:43:40 följande:
    Alla adoptioner, oavsett hudfärg, var man kommer från er kan påverka psyket negativt. 

Tänkt dig att du är adopterad i Sverige söker upp din biologiska mamma och frågar varför hon inte ville ha dig. Hennes svar är att du blev till genom en våldtäkt och "tvingades" genomgå graviditet och förlossning.

Du tror det hade haft en negativ inverkan på ditt psyke?

Läs gärna mitt tidigare inlägg. Min tanke var först att adoptera bort mitt barn men ändrade mig när min dotter fötts. Så tror väldigt få skulle genomföra adoptionen faktiskt. Då moderskänslorna är väldigt starka 

Ja, jag hade ett val som någon skrev och det valet tog jag utifrån min tro och kunskapen att det är ett barn därinne. Hade det inte varit för det hade jag kanske gjort abort. Och ärligt tror jag att jag kanske inte levt i dag om jag hade gjort det. Att det hade blivit två trauman i stället för ett, och att jag hade hanterat det med medicin och annat snarare än behandling för traumabehandling är skitjobbigt. Men har motivation tack vare min dotter och jag tror det var meningen att hon blev till och att det är det enda bra som kan komma ur något sånt jag var med om

• Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Vem?) skrev 2024-10-24 21:57:51 följande:
    Och denna pappa vill du ha delad vårdnad med? Denna pappa vill du ha band till i 18 år? Denna pappa ska din dotter ha relation med? wow vilken bra fadersfigur. Jag tror verkligen alla barn drömmer om att få veta att ens pappa är ett svin, och att man existerar till följd av ett brott. men you do you boo, är du nöjd så är du nöjd. Du som får ta de eventuellt framtida konsekvenserna av ditt val.
    Tror du seriöst att jag har delad vårdnad? Nej nej nej. Jag skyddar henne. Och hon har aldrig träffat honom och kommer aldrig göra, inte ens jag vet vem av dem jag blev gravid av och orkar ärligt inte tänka på d heller. Och eftersom andra mänskliga individer förstod min sits och inte tvingade mig till mer i faderskapsutredningen pressades jag aldrig ta reda på d (undantag vid våldtäkt är även lagstadgat). Fattar inte varför det provocerar vissa så att min dotter lever? Du hade inte kunnat se på henne nu och tänka att hon inte var värd det. Tänk även ni i tråden på att det kan vara barn som blev till som min dotter som läser det ni skriver här, och det kan ge dem känslor som att de aldrig borde levt.
  • Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:04:32 följande:
    Det var meningen. 

Det var precis vad det var, 

Din dotter var meningen. Och idag är hon säkert en glad och härlig liten flicka som älskar sitt liv. Och du älskar henne. Du är otroligt bra förebild för kvinnor överlag. 

Hoppas du och din dotter får många fina dagar tillsammans. Mycket glädje. Studenten, första pojkvännen och allt det där!!! 
    Tack för dina stöttande ord 🤗 Det är exakt som du beskriver. Hon är en underbar liten tjej, sprudlande, vacker, trygg, älskad av så många. Jag är trygg i min tro redan, men dina ord gör mig glad, och faktum är att de som varit med oss på resan och ser mig och min dotter i dag i verkligheten säger som du att det var meningen att hon blev till. Att det var det bästa som kunde hända utifrån det som hände. Du ger mig även hopp om män, hoppas att du inte tar åt dig av alla kvinnor här. Jag tror många inte fattar riktigt vad abort är och hur omänskligt det är. Kanske för att de själva gjort en, och inte vill ta in det, och såklart för vad samhället lärt oss. Eller snarare inte lärt oss om abort
  • Anonym (21-årig tjej)

Ett tillägg till mitt senaste inlägg TS: Modigt av dig att skriva ett inlägg om detta på detta forum. I Sverige (speciellt på de här sidorna på nätet) är detta otroligt kontroversiellt men vill ge dig hopp om att det är fler som tänker som vi. Till exempel min bästa vän. Tänk att vi båda är födda här i Sverige till svenska föräldrar och på olika håll kunde komma fram till detta. Vad kan det bero på? Bara en tanke till er alla där ute. PS min dotter ligger bredvid mig i sängen, skrattade i sömnen precis. Kanske ett tecken 🤗

• Anonym (21-årig tjej)
    fornminne skrev 2024-10-24 22:54:10 följande:
    Du valde att behålla. EpicF, som också blev våldtagen, valde abort.

Anser du att hon gjorde fel?

Bara för att du ville behålla, borde alla andra också behålla?

Det klart att det finns fler som tänker som du, men de flesta i Sverige och liknande länder, är för att kvinnan ska få bestämma själv.
    Varför ställer du den frågan till mig men inte omvänt till henne? Finns det bara ett perspektiv som är rätt? Underförstått härinne, och underförstått genom din fråga, är att de flesta här inne och du tycker att hon gjorde rätt och jag fel. Skulle gärna bemötas med respekt eller öppet förhållningssätt liksom du bemöter hon andra, i stället för att ifrågasättas 🙄 Tack och lov är det tvärtom i verkligheten

PS. Vill inte uttala mig om andras känsliga situationer utan att veta omständigheter. Det jag kan säga är om min egen situation att jag har väldigt jobbigt ibland pga vad d gjorde med mig , men att jag är väldigt lycklig över mitt barn. Något jag tror att man inte kan vara över en abort.
  • Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-24 23:00:27 följande:
    Din dotter är älskad. Det är bra.

Men försök separera dina egna val från andras. Det som var rätt för dig behöver inte vara rätt för någon annan.

De flesta kvinnor som gör abort, ångrar sig inte. För dig hade det varit fel beslut. Men för EpicF var det rätt beslut.
    Tack för ett relativt respektfullt svar. Jag förstår dina tankar. Men varken du eller jag kan slå fast något av påståendena i sista meningarna. Du påstår att du vet mer än du gör. Men om vi utgår från att du har rätt så är nog skillnaden mellan mig och EpicF att hon valde främst för sin skull och jag främst för barnets skull. För jag ville inte ens ha mitt barn först, utan hade tänkt adoptera bort. Jag var otroligt rädd för att ens kolla på henne och jag kände mig inte redo för det och gjorde inte det förrän någon timme efter kejsarnittet. Men det var inte alls som jag trodde. Kärleken var mycket större än rädslan och allt annat. Jag tycker det är lite naivt att säga att man är övertygad om något. Vilket även jag gjorde i för sig. Jag sa att jag aldrig skulle kunna ta hand om mitt barn, eller se det det i ögonen. Men det kunde jag. Har all respekt för att det inte är ett lätt beslut, vilket det absolut inte var det för mig som vissa verkar tro.
  • Anonym (21-årig tjej)
    EpicF skrev 2024-10-24 23:29:18 följande:
    Ingen har påstått att du gjorde fel. Vi gjorde båda rätt utifrån våran egna val. 

Du menar att abort är omänsklig. Vilket faktiskt innebär att du anser att de som gör abort efter en våldtäkt för fel. 

Du gjorde det som kändes rätt för dig. Jag gjorde det som kändes rätt för mig. Ingen av oss har ångrar våra beslut. Därför var båda våra beslutt helt rätt. 
    Själv tycker jag inte jag kan slå fast att varken du eller jag tog rätt beslut. För vi kan ana, men vet aldrig hur det hade blivit annars. Det är inte min uppgift att döma det. Men vi alla har väl uppfattningar om rätt och fel. Det är sant att jag uppfattar abort som omänskligt på grund av hur ett vad jag tror är kännande barn, med onaturligt våld, avskiljs från platsen som borde vara den tryggaste på jorden och lämnas ensam att dö och utan kärlek typ. Men det innebär givetvis inte att individer som gör abort är omänskliga. Eller ens att det måste vara fel beslut. Fattar att det kan vara svårt att förstå hur jag menar eller låta fel, men oavsett har du vi rätt till våra känslor och jag hoppas att du fått stöd och så efter det du varit med om. Kan ana att PTSD osv varit vidrigt för dig med.
  • Anonym (21-årig tjej)
    EpicF skrev 2024-10-24 23:41:56 följande:
    Nej, jag valde faktiskt också för fostrets skull och även för min skull. Jag anser inte att barn ska behöva växa upp med en våldtäksman som pappa. 

Ditt beslut bar rätt för dig och du har aldrig ångrat ditt beslut.

Mitt beslut var rätt för mig och har heller aldrig ångrar mitt beslut. Faktum är att jag gjorde abort tre dagar efter jag hade fått redan på att jag var gravid (var i ca i v 8-9 då). 

För mig handlade det enbart om jag inte ville ha barn med en våldtäksman och inte ville ha ett barn som tvingas växa upp med en våldtäksman som pappa. Jag hade absolut kunnat ta hand om barnet, ekonomiskt. Men inte känslomässigt. 

Hade jag behålla så hade jag ångrat mig för resten av mitt liv och ångrat allt jag hade utsatt det barnet för. Känslomässigt hade jag inte kunnat ta hand om det barnet och det hade blivit så att det barnet hade blivit utstött, ensamt och förmodligen ha stora psykiska problem. Det är inget jag vill utsätta ett barn för. Men det mina känslor och mitt beslut. 

Det innebär inte att andra ska känna samma sak. 

Och ja, jag tycker synd om dig och ditt barn. Men samtidigt beundrar jag dig för hur stark du var och fortfarande är, och för att du gjorde der du själv ville. Men jag hade aldrig kunnat vara sånstark. 

Jag önskar dig lycka till och jag hoppas innerligt att din dotter aldrig behöver att må psykiskt dåligt pga hur hon blev till. Om hon får veta eller inte är upp till dig. 
    Vi är av olika uppfattningar och åsikter märker jag. Jag antar då att du också hellre aldrig existerat än att ha en våldtäktsman till pappa, om inte så ljuger du nog för dig själv. Oavsett kommer troligtvis min dotter aldrig träffa sin pappa eller ens veta vem han är. Och jag gör mitt bästa för att det ska bli så bra och tryggt som möjligt för henne. Jag tror min dotter kommer vara glad en dag, för det beslut jag tog.
  • Anonym (21-årig tjej)
    EpicF skrev 2024-10-24 23:41:56 följande:
    Nej, jag valde faktiskt också för fostrets skull och även för min skull. Jag anser inte att barn ska behöva växa upp med en våldtäksman som pappa. 

Ditt beslut bar rätt för dig och du har aldrig ångrat ditt beslut.

Mitt beslut var rätt för mig och har heller aldrig ångrar mitt beslut. Faktum är att jag gjorde abort tre dagar efter jag hade fått redan på att jag var gravid (var i ca i v 8-9 då). 

För mig handlade det enbart om jag inte ville ha barn med en våldtäksman och inte ville ha ett barn som tvingas växa upp med en våldtäksman som pappa. Jag hade absolut kunnat ta hand om barnet, ekonomiskt. Men inte känslomässigt. 

Hade jag behålla så hade jag ångrat mig för resten av mitt liv och ångrat allt jag hade utsatt det barnet för. Känslomässigt hade jag inte kunnat ta hand om det barnet och det hade blivit så att det barnet hade blivit utstött, ensamt och förmodligen ha stora psykiska problem. Det är inget jag vill utsätta ett barn för. Men det mina känslor och mitt beslut. 

Det innebär inte att andra ska känna samma sak. 

Och ja, jag tycker synd om dig och ditt barn. Men samtidigt beundrar jag dig för hur stark du var och fortfarande är, och för att du gjorde der du själv ville. Men jag hade aldrig kunnat vara sånstark. 

Jag önskar dig lycka till och jag hoppas innerligt att din dotter aldrig behöver att må psykiskt dåligt pga hur hon blev till. Om hon får veta eller inte är upp till dig. 
    Till sist, tack för att du beundrar mig för det och säger det. Jag beundrar dig också på vissa sätt och jag önskar dig också lycka till i livet. Och våldtäktsmännen, vad de gjorde var så fruktansvärt fel och de kommer nog få vad de förtjänar till slut. Och jag vill säga förlåt om jag haft en hård ton. Det har inte varit min mening. Det är för att jag ser, det vi har olika uppfattningar om, som barn. Men kram till dig
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?