• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (.)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-22 07:05:36 följande:
    Jag kommer lära mina söner om jämställdhet, allas lika värde, att de är sin egen lyckas smed, att de kommer behöva jobba för att få det livet som de vill ha. precis samma som jag kommer lära döttrar. Fruktansvärd morsa va? Som inte är kravlös och daltar med de små gossebarnen?
    Du ska lära dina döttrar att de behöver inte anstränga sig lika mycket som dina söner för att få barn? 
  • Anonym (.)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-22 07:05:36 följande:
    Jag kommer lära mina söner om jämställdhet, allas lika värde, att de är sin egen lyckas smed, att de kommer behöva jobba för att få det livet som de vill ha. precis samma som jag kommer lära döttrar. Fruktansvärd morsa va? Som inte är kravlös och daltar med de små gossebarnen?
    Ta några exempel på jämställdhet och allas lika värde?! 
  • Anonym (.)
    molly50 skrev 2024-11-22 11:58:05 följande:
    Eller så har man kanske högre krav?
    Speciellt om man söker någon att bilda familj med.
    Och var har du fått dessa siffror ifrån,att det bara skulle vara 6 %?

Och du undviker att svara på frågan.
    Skulle du själv svepa höger på kvinnor du inte finner attraktiva?
    Om inte,varför har du då det kravet på kvinnor?
    Han accepterar säkert fler kvinnor än vad olika kvinnor accepterar män på tinder
  • Anonym (.)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-22 07:09:41 följande:
    Du vet att det inte behövs en manlig partner för att få barn idag va? Om det inte finns en man som passar mina preferenser kan jag få barn på annat sätt :) eller har du missat den lilla detaljen att manlig partner inte behövs fysiskt längre?
    Och hur kul blir det för dina ev barn om du får barn med en spermadonator?
    Du bidrar också som sagt till ojämställdhet om du får barn på det sättet. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-22 07:09:41 följande:
    Du vet att det inte behövs en manlig partner för att få barn idag va? Om det inte finns en man som passar mina preferenser kan jag få barn på annat sätt :) eller har du missat den lilla detaljen att manlig partner inte behövs fysiskt längre?
    Och du snackar om jämställdhet men du ska kunna få barn utan att du borde anpassa dig även till männen och deras val. 
  • Tom Araya
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-10-22 12:17:42 följande:
    Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

Många högutbildade gör en felaktig koppling mellan utbildning/yrke och intelligens.

Sedan finns det de som främst värderar inkomstnivån och högutbildade tjänar i regel mer, men inte nödvändigtvis.
  • ResanTillMelonia
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-22 08:18:13 följande:
    Du har inte helt koll på verkligheten. Man väljer bra potentiella partners, dom som söker det man själv vill ha. I mitt fall ett riktigt förhållande och dom finns såklart på tinder. Det är ett sållande bland dom få procenten som inte är något problem.

Att ha höga krav går hur bra som helst för mig och andra.
    Nej det är också fel. Man ska inte alls söka efter kärleken. En potentiell partner kommer inte finnas på Tinder eller liknande. riktig kärlek uppkommer bara spontant. Det är helt lönlöst att lägga den tiden.

men dejtingapparna tjänar på att folk sitter år ut och år in och sveper på bilder och fikar med olika personer för att kanske hitta någon de klickar med. Grattis, du har ju dödat hela spänningen på en gång.

för sex funkar det väl bra antar jag. Allt han behöver vara är riktigt jävla snygg. Och det är ju det Frågande säger, snygga killar får sex med alla tjejerna som är där, på Tinder Alltså.
  • Tom Araya
    ResanTillMelonia skrev 2024-11-22 19:39:24 följande:
    Nej det är också fel. Man ska inte alls söka efter kärleken. En potentiell partner kommer inte finnas på Tinder eller liknande. riktig kärlek uppkommer bara spontant. Det är helt lönlöst att lägga den tiden.

men dejtingapparna tjänar på att folk sitter år ut och år in och sveper på bilder och fikar med olika personer för att kanske hitta någon de klickar med. Grattis, du har ju dödat hela spänningen på en gång.

för sex funkar det väl bra antar jag. Allt han behöver vara är riktigt jävla snygg. Och det är ju det Frågande säger, snygga killar får sex med alla tjejerna som är där, på Tinder Alltså.
    Fast man måste möta människor och lära känna dem för att kärlek ska kunna uppstå. De flesta har begränsad tid och energi för detta, så de väljer noga vilka de lägger den tiden på och det är där dejtingsajter kommer in.
  • ResanTillMelonia
    en man som tycker at vem som helst med fitta duger och skulle sätta på alla dagar i veckan om han får har ett lågt värde i mina ögon. även män som är överdrivet fixerade av tjejer, t ex följer snygga tjejer på Instagram. att man ens lägger ned energi på en sådan oviktig sak i livet är en egenskap som är underlägsen. Typiskt män också.

en människa med självrespekt nöjer sig bara med det allra bästa. Det ska man tycka att man är värd. har han de problemen jag nämnde ovan är han inte av kvalitet nog för mig
    molly50 skrev 2024-11-21 23:02:11 följande:
    Varför ska man svepa höger på en man man inte finner attraktiv?
    Brukar du göra det på kvinnor du inte finner attraktiva?
    Om inte,varför ställer du det kravet på kvinnor?

Och om du visste vilka pm kvinnor kan få från män så skulle du kanske förstå att man väljer bort dessa.
    Söker man något seriöst så får man sålla bort män som enbart är ute efter en sak,vilket är ganska många.
    Trots att jag numer är lyckligt gift så kan jag fortfarande få sådana pm från män både här och på andra sociala medier.
    Det tycker jag tyder på att dessa män antingen är väldigt desperata eller saknar respekt.
    Inget av dem är attraktiva egenskaper.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?