• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • ResanTillMelonia
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-23 02:53:26 följande:
    Jag kommer lära mina döttrar att de inte behöver en man. Precis som jag kommer lära mina söner att de inte behöver en kvinna. behöver och vill är olika saker. Finns inget en man skulle tillföra i mitt liv till det bättre
    Låter sunt. Vi behöver heller inte fler desperata människor som tror att deras lycka måste hänga på någon annan.

jättefint om man träffar någon. men viktigare är ju att man trivs i sitt egna sällskap. hellre att man lever bra själv än att man spenderar livet med en person som det inte funkar 100% med

nu har jag dessutom hört så många kvinnor i olika åldrar som säger att de aldrig skulle ha haft man om de inte haft barn ihop, eller som pantertanterna säger till morsan: de bästa de har gjort är att skilja sig. Jag vet ju faktiskt inte mycket om det här, har varit singel hela tiden (ja typ) men det verkar som att män bara blir en börda för kvinnor.

finns säkert någon promille bra män, men det skiter jag i faktiskt. jag tänker aldrig på det där. Så det här är ingen feministisk debatt.
  • Anonym (Jasså?)
    Anonym (Bosse) skrev 2024-11-23 06:22:31 följande:
    Att vara så fördomsfull emot män utan att förstå det är skrämmande.

Ja, dessa män finns, men det finns även lika oansvariga och värdelösa kvinnor. Precis som det finns jättebra män och kvinnor som tar väl hand om sina barn.
    är det verkligen fördomsfullt om det är sant? Du kan väl kolla upp faktan själv på brå och scb exempelvis :)

det finns skunk av bägge kön, men ena könet är överrepresenterat. varför vill inte män ändra på det? och varför vill vissa män att kvinnor ska acceptera och godta att fler män är skunk? 
  • Anonym (Jasså?)
    ResanTillMelonia skrev 2024-11-23 06:30:20 följande:
    Låter sunt. Vi behöver heller inte fler desperata människor som tror att deras lycka måste hänga på någon annan.

jättefint om man träffar någon. men viktigare är ju att man trivs i sitt egna sällskap. hellre att man lever bra själv än att man spenderar livet med en person som det inte funkar 100% med

nu har jag dessutom hört så många kvinnor i olika åldrar som säger att de aldrig skulle ha haft man om de inte haft barn ihop, eller som pantertanterna säger till morsan: de bästa de har gjort är att skilja sig. Jag vet ju faktiskt inte mycket om det här, har varit singel hela tiden (ja typ) men det verkar som att män bara blir en börda för kvinnor.

finns säkert någon promille bra män, men det skiter jag i faktiskt. jag tänker aldrig på det där. Så det här är ingen feministisk debatt.
    Precis så!!! Man måste vara lycklig i sig själv, med sig själv. sen kan man dela lyckan med någon, om man vill och har tur att hitta någon att dela med 💕
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Bosse) skrev 2024-11-23 06:22:31 följande:
    Att vara så fördomsfull emot män utan att förstå det är skrämmande.

Ja, dessa män finns, men det finns även lika oansvariga och värdelösa kvinnor. Precis som det finns jättebra män och kvinnor som tar väl hand om sina barn.
    Jag skulle säga att det inte är fördomar utan att det är baserat på fakta.

Har du nån sorts statistik på att kvinnor är lika likgiltiga inför sina barn som män är?

En skillnad på brister hos kvinnor jämfört med män är att dom inte innebär mördade, misshandlade partners och barn. Ser du glappet där?
  • molly50
    Anonym (.) skrev 2024-11-22 19:26:37 följande:
    Han accepterar säkert fler kvinnor än vad olika kvinnor accepterar män på tinder
    Det är möjligt.
    Men det var inte frågan.
    Utan jag frågade om han sveper ja på kvinnor han inte finner attraktiva,vilket han verkar anse att kvinnor ska göra.
  • molly50
    ResanTillMelonia skrev 2024-11-22 19:50:01 följande:
    en man som tycker at vem som helst med fitta duger och skulle sätta på alla dagar i veckan om han får har ett lågt värde i mina ögon. även män som är överdrivet fixerade av tjejer, t ex följer snygga tjejer på Instagram. att man ens lägger ned energi på en sådan oviktig sak i livet är en egenskap som är underlägsen. Typiskt män också.

en människa med självrespekt nöjer sig bara med det allra bästa. Det ska man tycka att man är värd. har han de problemen jag nämnde ovan är han inte av kvalitet nog för mig
    Ja,jag håller med dig. Det är samma för mig.
  • Tecum
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-23 02:55:43 följande:
    Hur kul är det för ett barn att ha en pappa som mördar ens mamma? Hur kul är det för ett barn att ha en pappa som misshandlat ens mamma? Hur kul är det för ett barn att ha en missbrukande pappa? Hur kul är det för ett barn att ha en icke närvarande pappa? Osv. så på vilket sätt är dessa pappor bättre än alternativet att inte ha en biologisk pappa? Att bara ha en pappa är inte direkt lika med trygg barndom och uppväxt
    Hahaha, sen finns det de som på fullt allvar påstår att det inte finns något manshat på FL...Tomte

Du nämner ett fåtai usla män och påstår att nästan alla är såna. Och sen sitter kvinnor och påstår att män generaliserar om kvinnor!

Tycker det är dåligt av er att konsekvent driva och underblåsa ett könskrig.
  • Anonym (Icks)
    Tecum skrev 2024-11-23 18:42:06 följande:
    Hahaha, sen finns det de som på fullt allvar påstår att det inte finns något manshat på FL...Tomte

Du nämner ett fåtai usla män och påstår att nästan alla är såna. Och sen sitter kvinnor och påstår att män generaliserar om kvinnor!

Var påstår personen att nästan alla är sådana?
  • Anonym (X)

Påstår du på riktigt att det är ett fåtal män som är frånvarande fäder? Att män inte är överrepresenterade i våldsmål?
    Jag skäms över mitt kön ibland men jag förnekar inte att problemen finns och tar inte åt mig personligen, däremot fattar jag att jag har del i att säga ifrån.
  • Anonym (Jasså?)
    Baby

Visa gärna var jag skriver att nästan alla män är sådana. jag belyser problematiken som VISSA män medför, vilket gör kvinnor selektiva. med all rätta. Är det konstigt att förstå? Hade du velat chansa med ditt liv som insats? Eller dina barns liv som insats? Nej just det. Då är det plötsligt en annan sak.. så förklara för mig hur vi tillsammans kan göra kvinnor mindre selektiva? hur kan vi få fler kvinnor att våga chansa på fler män? Ska vi kanske försöka öka andelen bra män? 
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?