• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (Mini)
    Tecum skrev 2024-11-24 20:54:57 följande:
    Jag vet att det finns ett stort mörkertal av misshandel av män i nära relationer. Kvinnor tar efter mäns dåliga beteende, syns både vad gäller våld och missbruk.

Majoriteten män har inget parasitbeteende, där har du fel även om du skriver klokt i annat.

Kvinnor har längre medellivslängd än män.
    Nu skrev jag otydligt där, syftade på män som misshandlar. Men visst är det så att det även finns ett mörkertal av kvinnor som misshandlar.

Jo, parasiterandet visar sig i snedfördelningen i hemmet där kvinnans arbetsdag fortsätter efter jobbdagen är gjord. Kvinnans stress ökar när jobbet är klart, mannens går ner. När könen når dit att man tar hälften var så har man nått ett normalläge, ingen har det dåligt och ingen åker snålskjuts på nån annans bekostnad. 

Kvinnor utan man lever ännu längre, med man så sjunker medellivslängden, för män tvärtom. Pga parasiterandet på den kvinnliga arbetskraften som är gratis för männen. Trist och helt onödigt säger jag.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-24 21:36:40 följande:
    Varför blir kvinnor då generellt lyckligare efter en skilsmässa? förklara gärna den korrelationen
    Jag tror att kvinnor generellt förväntas vara den omhändertagande faktorn i alla former av konstellationer pga könsnormer. Tex att en man förväntar sig att hon ska tillgodose hans behov av sex och kanske minimerar ens eget behov av att få sina behov tillgodosedda i sexakten. Hon blir därmed den drivande faktorn vid skilsmässa också (och den mer lyckliga)

Skulle inte kalla det för parasitiskt, men kanske åt det hållet. Man får passa sig så inte ens eget förhållande landar i ett ojämnt omhändertagande/ passivitet med tanke på könsnormer. Båda behöver vara lika ansvarsfulla och omhändertagande gentemot den andre. 
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-24 21:43:32 följande:
    Siffrorna ovan är bara misshandel. Addera våldtäkt, sexuella ofredanden, sexuella trakasserier, psykisk misshandel (hot), mord, skottlossningar, dråp, mordförsök. Vad är procenten då?

1-2 % av männen minst innebär en fara för livet. Är det smällar man ska ta som kvinna? Att det är sån ?tur? att det bara är 1-2 per 100, 10-20 per 1000, 100-200 per 10000 osv.
    Ja. Absurt. Lite svinn gör väl inte så mkt eller? Tänk att ha en absurt mkt större fysisk styrka och att använda den för att döda och skada dom som är svagare. Som att jag skulle ge mig på barn.

Och det ska man liksom bara räkna med eftersom män finns.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-24 21:48:55 följande:
    Nu skrev jag otydligt där, syftade på män som misshandlar. Men visst är det så att det även finns ett mörkertal av kvinnor som misshandlar.

Jo, parasiterandet visar sig i snedfördelningen i hemmet där kvinnans arbetsdag fortsätter efter jobbdagen är gjord. Kvinnans stress ökar när jobbet är klart, mannens går ner. När könen når dit att man tar hälften var så har man nått ett normalläge, ingen har det dåligt och ingen åker snålskjuts på nån annans bekostnad. 

Kvinnor utan man lever ännu längre, med man så sjunker medellivslängden, för män tvärtom. Pga parasiterandet på den kvinnliga arbetskraften som är gratis för männen. Trist och helt onödigt säger jag.
    Vi lever på 2000-talet. Inte på 1950-talet. Männen tar ansvar.

För egen del har jag det som lugnast när frun inte är hemma. De uppgifter hon gör delegerar jag till barnen och sköter resten själv. Mindre mat att laga och mindre att städa. 

Kvinnor i allmänhet överarbetar och gör sådant som inte behövs. Det är därför de stressar upp sig var de än är. Det spelar ingen roll om det är arbetsplatsen eller hemmet. Så detta snack om att männen parasiterar är rent trams. Inte heller kvinnorna parasiterar ska tilläggas även om de vanligtvis drar in mindre pengar. Kvinnorna i sin tur tar mer vab och tar mer ansvar för läkarbesök och dylikt. I en sund relation hjälps man åt så gott det går.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-24 21:56:20 följande:
    Ja. Absurt. Lite svinn gör väl inte så mkt eller? Tänk att ha en absurt mkt större fysisk styrka och att använda den för att döda och skada dom som är svagare. Som att jag skulle ge mig på barn.

Och det ska man liksom bara räkna med eftersom män finns.
    Jag får rätta mig själv: man ska räkna med svinn eftersom män har beteenden som dödar och skadar människoflocken.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-24 22:06:00 följande:
    Jag får rätta mig själv: man ska räkna med svinn eftersom män har beteenden som dödar och skadar människoflocken.
    Nej, det har inte män. Du har en vidrig manssyn.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-24 22:00:12 följande:

För egen del har jag det som lugnast när frun inte är hemma. De uppgifter hon gör delegerar jag till barnen och sköter resten själv. Mindre mat att laga och mindre att städa. 

Kvinnor i allmänhet överarbetar och gör sådant som inte behövs. Det är därför de stressar upp sig var de än är. Det spelar ingen roll om det är arbetsplatsen eller hemmet. Så detta snack om att männen parasiterar är rent trams. Inte heller kvinnorna parasiterar ska tilläggas även om de vanligtvis drar in mindre pengar. Kvinnorna i sin tur tar mer vab och tar mer ansvar för läkarbesök och dylikt. I en sund relation hjälps man åt så gott det går.
    Enligt statistik tar inte männen ansvar nej. Läs på. Självklart finns det guldkorn som avviker från majoriteten.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-24 22:10:37 följande:
    Enligt statistik tar inte männen ansvar nej. Läs på. Självklart finns det guldkorn som avviker från majoriteten.
    Trams som sagt. Det är du som tolkar statistiken så som den passar dig. 

Männen tar ansvar och det visar också statistiken.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-24 22:12:31 följande:
    Trams som sagt. Det är du som tolkar statistiken så som den passar dig. 

Männen tar ansvar och det visar också statistiken.
    Kvinnorna tar också ansvar ska tilläggas
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-24 22:00:12 följande:

"Alla" (även kvinnor) förväntas vara den omhändertagande faktorn i en familj (och även på arbetet) alla hjälps åt att upprätthålla det. Du verkar ha en omhändertagande fru. Skulle ni skiljas åt så är det hon som också tar ansvaret för det. Sen kan du sitta där och skylla på att hon stressat upp sig själv när ni båda har orsakat scenariot. Det finns olika sätt att ta hand om och se varandra. 

Jag tog upp sex som exempel, tjatsex är väl en typisk omhändertagandesituation, eller ifrågasätta varför hon gör så mycket onödigt på julafton, (hon tar hand om) kanske inte uppmärksamma sin egen familjs högtidsdagar

Då landar relationen i en nästan föräldrar/ barn situation och kommer att krascha förr eller senare. inget lagspel.

Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?