• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (X)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-11-21 17:22:47 följande:
    Ja du "tycker" det, alltså en tyckonom. Det du skriver stämmer säkert dock. Det säger ändå en hel del om kvinnors selektion. Många parbildningar uppstår numera som ett resultat av nätdejting (om de ens uppstår, då dessa runtknullande män inte vill binda sig för tidigt). Tinder insorteras under nätdejting och är väl ändå den mest använda nätdejtingappen? 

Att hävda att Tinder är både mans- och kvinnofientligt kan väl i sig vara rätt men här kommer du att bli emotsagd av såväl kvinnor som män som är nöjda med hur modern parbildning går till. Jag lägger den största delen av ansvaret på kvinnor; att bara svepa höger på 6% av svenska män är en katastrofal syn på det andra könet.
    Eller så är det väldigt många män som inte kan föra sig på dejtingsajter.
  • Anonym (U)
    Anonym (.) skrev 2024-11-21 16:34:30 följande:
    Kraven för kvinnor för män brukar vara lägre än tvärtom. 
    Dessutom så brukar kvinnor ha "bättre gener" än männen samt kvinnor brukar mogna tidigare. 
    Och lösningen på detta är då att kvinnor ska sex med män de inte attraheras av?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Frågande) skrev 2024-11-21 17:03:31 följande:
    Så  bara 6% på Tinder utgör vad ni 'tror' kan bli bra material utifrån era preferenser? Det du beskriver är bara en chimär som ni använder för att försöka rationalisera de val ni gör. Det är betydligt fler män än 6% på Tinder som är bra faderskapsmaterial och det är troligtvis färre än 60% av kvinnorna som är bra mödraskapsmaterial. Eller också så är 60% eller fler av kvinnorna på Tinder bra mödraskapsmaterial och BETYDLIGT fler än 6% av männen på Tinder bra faderskapsmaterial (och partnermaterial). 

Kvinnors låga tolerans - "icks"/fantasifoster står i vägen för parbildning vill jag hävda. I alla fall när bara 6% av männen får en högerswipe. Svenska män är inte feta, de har muskelmassa, de duschar och de har social kompetens. 

Jag vet inget om Tinder, har inte den appen. Har aldrig nätdejtat. Träffade min man för över trettio år sen på  en fest på universitetet, där vi båda studerade. 

Mem jag upplever att många unga män idag mest spelar datorspel och skäms bort hemma. De verkar vare sig fysiskt eller mentalt starka, eller väl förberedda för  arbetsmarknaden.
    Föräldrar borde engagera sig mer i att uppfostra sina pojkar till bra och starka män som både kan vara socialt kompetenta och ta ansvar för och försörja en familj, tillsammans med sin kvinna. 

• Anonym (Mini)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-21 16:01:43 följande:
    Det är kanske det vi ser, en form av evolution som utspelar sig framför våra ögon. Livsformer som är obenägna till förändring kommer att dö ut. De kan ju förvisso vara nöjda med sina livsval som du säger kan man tycka.
    Ja, jag tror det. Dom kan vara nöjda ja men jag tror inte att dom är det, förutom vissa få. Vi är sociala djur och vill vara del i sammanhang och i harmoniska relationer. 

Japp, dom som inte anpassar sig tillräckligt kommer att få svårare att föra vidare sina gener och det är ju rätt. Eller så skaffar dom männen barn med 3 olika eftersom toleransen för dåliga beteenden minskar hos kvinnor så relationerna håller inte.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (.) skrev 2024-11-21 16:25:46 följande:
    Eller så går det inte att klara nya kraven och kvinnor skaffar barn genom en spermadonator
    Det är inga svåra krav att uppfylla. Kvinnor har varit vana vid att kämpa mot svårigheter under lång tid, det kan män med göra. Bry sig om sitt utseende, var nyfiken på andra människor, att anstränga sig är inte så jävla svårt.

Det är en sak att skaffa en relation, en helt annan att kunna bibehålla den. Tja, att inte uppföra sig som en egoist räcker mycket långt.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Rob) skrev 2024-11-21 16:32:18 följande:
    Kvinnor behöver vara smala, träna sin fysik och vårda sitt yttre.  Det är det minsta man kan begära av en kvinna.
    Som för män då. Så du kan lika gärna säga människor.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-21 18:28:13 följande:
    Ja, jag tror det. Dom kan vara nöjda ja men jag tror inte att dom är det, förutom vissa få. Vi är sociala djur och vill vara del i sammanhang och i harmoniska relationer. 

Japp, dom som inte anpassar sig tillräckligt kommer att få svårare att föra vidare sina gener och det är ju rätt. Eller så skaffar dom männen barn med 3 olika eftersom toleransen för dåliga beteenden minskar hos kvinnor så relationerna håller inte.
    Nej, de kanske inte är nöjda, men enligt logiska slutsatser så anpassar sig säkert de individer som har en möjlighet att föra sina vidare. Äta eller bli äten liksom.

De oanpassningsbara fömedlar sitt missnöje och dåliga arv via gnället. Honorna snappar upp vilka partners som tillhör det skiktet. 
  • Anonym (Tinder är sin egna värld)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-11-21 17:22:47 följande:
    Ja du "tycker" det, alltså en tyckonom. Det du skriver stämmer säkert dock. Det säger ändå en hel del om kvinnors selektion. Många parbildningar uppstår numera som ett resultat av nätdejting (om de ens uppstår, då dessa runtknullande män inte vill binda sig för tidigt). Tinder insorteras under nätdejting och är väl ändå den mest använda nätdejtingappen? 

Att hävda att Tinder är både mans- och kvinnofientligt kan väl i sig vara rätt men här kommer du att bli emotsagd av såväl kvinnor som män som är nöjda med hur modern parbildning går till. Jag lägger den största delen av ansvaret på kvinnor; att bara svepa höger på 6% av svenska män är en katastrofal syn på det andra könet.
    Jag har lånat killkompisars Tinderkonton flera gånger och sett hur det är. Döm inte kvinnor för hur kvinnor på Tinder är och beter för då kommer du bli misogyn.

Antingen svarar kvinnor enstavigt på Tinder. Ja, nej, ok, längd?, berätta mer och lämnar ansvaret på dig att försöka föra en konversation. Så beter sig inte kvinnor utanför Tinder utan pratar förmodligen mer än män och lägger inte det ansvaret på män att ha nån slags... monolog?

Eller så beter de sig skitäckligt. Händer om jag lånar en specifik killes konto. Det är "Kom till mamma!" (eeeeeew fy fan) "Men vad snygg du är, jag dööööör!! Kn*lla ikväll?"(eeew igen) så där beter sig inte kvinnor normalt heller.

Så logga ut därifrån. Kvinnor på Tinder representerar inte kvinnor eller kvinnligt beteende. 
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Tinder är sin egna värld) skrev 2024-11-21 19:01:19 följande:
    Jag har lånat killkompisars Tinderkonton flera gånger och sett hur det är. Döm inte kvinnor för hur kvinnor på Tinder är och beter för då kommer du bli misogyn.

Antingen svarar kvinnor enstavigt på Tinder. Ja, nej, ok, längd?, berätta mer och lämnar ansvaret på dig att försöka föra en konversation. Så beter sig inte kvinnor utanför Tinder utan pratar förmodligen mer än män och lägger inte det ansvaret på män att ha nån slags... monolog?

Eller så beter de sig skitäckligt. Händer om jag lånar en specifik killes konto. Det är "Kom till mamma!" (eeeeeew fy fan) "Men vad snygg du är, jag dööööör!! Kn*lla ikväll?"(eeew igen) så där beter sig inte kvinnor normalt heller.

Så logga ut därifrån. Kvinnor på Tinder representerar inte kvinnor eller kvinnligt beteende. 
    Intressant med en så transparent observation om hur det kan se ut för de som har 'nytta' av Tinder. Det är inte ofta man ser att kvinnor kan kritisera andra kvinnors beteende.
  • Anonym (Icks)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-11-21 17:23:51 följande:
    Jasså? Du som är trendig och vet: förklara då?
    Det står ju till och med i artikeln du själv länkar till. Har du inte läst den? Det har inget med krav eller längd att göra. Som exemplet i artikeln, man blir avtänd för saker som att han dinglar med benen när han sitter på barstolen. Man kan bli avtänd för att man ser honom springa med ryggsäck osv. Sedan "har" man inte icks. "He gave me the ick". Använd avtänd istället, så blir det lättare att förstå. Avtänd för små, udda saker som man inte väntat sig.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?