• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (.)
    Gurksoppa skrev 2024-11-21 13:51:58 följande:
    på vilket sätt har kvinnorna det bättre än männen? varför skulle en kvinna behöva vara beroende av en man? varför ska män inte vara beroende av kvinnor? Eller gud förbude att inget kön är beroende av det andra könet utan bara är sin egen lyckas smed. Revolutionerande va?
    Kvinnors problem att de inte är lika starka som männen har inte lika stor betydelse som det var förut. 
    Medan exempelvis män mognar senare fortfarande idag. 
    Att nackdelar som kvinnor haft förut inte har så stor nackdel nuförtiden medan män behållit olika nackdelar.
  • Anonym (.)
    Gurksoppa skrev 2024-11-21 13:51:58 följande:
    på vilket sätt har kvinnorna det bättre än männen? varför skulle en kvinna behöva vara beroende av en man? varför ska män inte vara beroende av kvinnor? Eller gud förbude att inget kön är beroende av det andra könet utan bara är sin egen lyckas smed. Revolutionerande va?
    Att män har inte kunnat kompensera med att kvinnor blivit mer självständiga med något annat för att få en kvinna. 
    Att kvinnan fått högre krav utan att man kan anpassa till det. 
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-10-22 12:17:42 följande:
    Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

Rent krasst är det väl så att de flesta män utan högre utbildning är antingen nyanlända invandrare eller röstar på SD och snusar (i kombination). Det brukar också framhållas att just det utbredda SD-röstandet är en faktor som många kvinnor tycker är avtändande.

Att man skulle ställa krav på "superbra jobb" i meningen jobba på Google, McKinsey eller något liknande verkar nog överdrivet. Däremot är väl akademisk utbildning ändå en hygienfaktor. Det kan jag tycka även som man är en grundläggande grej. Jag menar att jag inte ser det något märkvärdigt krav eller ett tecken på att vara kräsen i överkant.

• Anonym (Mini)
    Anonym (.) skrev 2024-11-21 14:56:07 följande:
    Att män har inte kunnat kompensera med att kvinnor blivit mer självständiga med något annat för att få en kvinna. 
    Att kvinnan fått högre krav utan att man kan anpassa till det. 
    Fast det går ju för män att anpassa sig till utvecklingen? Länken du postade beskriver det väl i dom sista styckena:

Even if there is some biological impediment to total parity, I don?t see any reason in this world men can?t become as good at domestic and emotional labor as women have become at education and paid work.

This would help every man become less lonely and more connected. Which would mean every man would also be healthier, happier, and lead a longer, more meaningful life. Just as we created a movement to reduce the barriers to women entering careers, we must create a movement to get men into community, connectedness, and relationship. 

• Anonym (Mini)

Män kan steppa upp, t ex bli del av dom team som parbildning innebär. Eller så kan dom låta bli och leva som ensamma grottmän med likadana män medans dom män som utvecklar sig jämfört med sina fäder lever vidare i harmoni med sin omgivning.

• TvillingmammaVästgöte

När man läser på familjeliv får man uppfattningen att unga kvinnor har alldeles för låga krav på män, för att bilda familj. Ändå finns det inte tillräckligt med män för att det skall bli så många familjer och barn.

Man läser också överallt om att männen , killarna, förlorar i skolan och inte verkar hänga med i de nya tiderna. 

Frågan är om föräldrarna skämmer bort sönerna för mycket?  Eller inte hjälper dem tillräckligt mycket så att de klarar livet? Jag tror det är en kombination, man skämmer bort och gör inte det man kan för att sönerna skall utvecklas till starka och kapabla män. 

Föräldrarna låter sönerna sitta och spela dataspel istället för att se till att de tränar och utvecklar sig fysisk, sköter skolan och arbetar åtminstone på sommarloven för att skaffa sig arbetslivserfarenhet. 

• Anonym (U)
    Anonym (.) skrev 2024-11-21 14:04:33 följande:
    Kvinnor borde ha förståelse för att männen är i allmänhet mer beroende av en kvinna än tvärtom nuförtiden. 
    Både pågrund av att kvinnor tydligt verkar ha fåttdet oproportionerligt bättre än männen och hur männens kroppar och hjärnor fungerar. 
    Och då kommer det till det här igen, att kvinnor ska ställa upp på sex fast de helst sluppit? Ställa upp på att ha sex med män de inte är attraherade av?
    Det är väl det du far efter i den här tråden också?
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-21 15:30:48 följande:

Män kan steppa upp, t ex bli del av dom team som parbildning innebär. Eller så kan dom låta bli och leva som ensamma grottmän med likadana män medans dom män som utvecklar sig jämfört med sina fäder lever vidare i harmoni med sin omgivning.

Det är kanske det vi ser, en form av evolution som utspelar sig framför våra ögon. Livsformer som är obenägna till förändring kommer att dö ut. De kan ju förvisso vara nöjda med sina livsval som du säger kan man tycka.
  • Anonym (.)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-21 16:01:43 följande:
    Det är kanske det vi ser, en form av evolution som utspelar sig framför våra ögon. Livsformer som är obenägna till förändring kommer att dö ut. De kan ju förvisso vara nöjda med sina livsval som du säger kan man tycka.
    Eftersom det inte gått så länge sedan kvinnor fick sådan makt så borde de ha förståelse. Förståelse för övergången. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-21 16:01:43 följande:
    Det är typ lite som man hade höjt kraven för att komma in på någon utbildning och så blir man förvånad att betydligt färre personer klarar nya kraven. 
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?