Inlägg från: Anonym (Skeptisk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skeptisk)

Kvinnor och höga krav på partner?

Anonym (Nyfiken) skrev 2024-10-22 12:17:42 följande:
    Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

Rent krasst är det väl så att de flesta män utan högre utbildning är antingen nyanlända invandrare eller röstar på SD och snusar (i kombination). Det brukar också framhållas att just det utbredda SD-röstandet är en faktor som många kvinnor tycker är avtändande.

Att man skulle ställa krav på "superbra jobb" i meningen jobba på Google, McKinsey eller något liknande verkar nog överdrivet. Däremot är väl akademisk utbildning ändå en hygienfaktor. Det kan jag tycka även som man är en grundläggande grej. Jag menar att jag inte ser det något märkvärdigt krav eller ett tecken på att vara kräsen i överkant.

Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?