• Anonym (Frustrerad)

    Vi sviker våra barn redan i förskolan.

    Hela samhället är upp och ner.
    Vi släcker bränder istället för att se till att det inte blir några.

    Redan I förskolan kan man se vilka barn som behöver mer insatser för att det ska gå bra för dem. Men ekonomin gör att vi drar ner på personal, gör större grupper, inkluderar mera.

    I skolan är det stora klasser och många barn kommer ikläm, de uppnår inte målen, de får inte sina behov tillgodosedda. Lärare går på knäna för att kanske lyckas lära ut till någon som har resursen till att ta till sig kunskapen och inte bara överleva.

    Många barn blir hemmasittare för att vi har ett skolsystem som svajar, skulden är såklart föräldrarnas. (Ironi) eller den stackars läraren som har 30 elever varav 12 har handlingsplan , 3 har åtgärdsprogram och 7 säger ingenting.

    Men blir vi förvånade när ungdomarna hamnar snett, inte ens då får de hjälp förrän det börjat brinna.

    När ska vi vakna och satsa på våra förskolebarn, bygga trygga glada elever som har möjlighet att växa, trygga ungdomar med framtidstro?

    Vi sitter allihopa och tittar på. , skyller på föräldrar, lärare, pedagoger osv.
    Gör något istället.

  • Svar på tråden Vi sviker våra barn redan i förskolan.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Är allt samhällets fel?) skrev 2024-10-17 14:51:31 följande:
    Skolan har mer resurser, större tilldelning av pengar, än någonsin tidigare.
    Sanningen är att det är INGEN nedskärning i resurser.

    Frågan borde snarare vara varför alla dessa rekordstora resurser inte räcker?

    Om resurserna redan nu är de största någonsin, vad är det då som säger att ännu mera resurser skulle lösa problemen?
    Är det verkligen sant? Har ingen detaljinsyn men det har skrivits i media om nedskärningar senaste åren
  • Anonym (Py)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 15:00:08 följande:
    Är det verkligen sant? Har ingen detaljinsyn men det har skrivits i media om nedskärningar senaste åren

    SKR hävdar det. SCB skriver å andra sidan i sin rapport från i fjol, att kostnaden per elev var den lägsta på många år. 


    Kostnader har också ökat för skolan, både vad gäller lönekostnader, kostnader för material och kostnader för skolbyggnader. Så pengarna verkar inte ha gått till eleverna. 

  • Anonym (Em)
    Anonym (Py) skrev 2024-10-17 15:09:37 följande:

    SKR hävdar det. SCB skriver å andra sidan i sin rapport från i fjol, att kostnaden per elev var den lägsta på många år. 


    Kostnader har också ökat för skolan, både vad gäller lönekostnader, kostnader för material och kostnader för skolbyggnader. Så pengarna verkar inte ha gått till eleverna. 


    Ja, förstår att det är mer komplicerat än att jämföra budgeten över tid. Verkar iaf inte vara någon ökad personaltäthet.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (barnen) skrev 2024-10-17 14:54:31 följande:
    Om skolan lär mitt barn att läsa och skriva så lär jag det att äta med kniv och gaffel. Men det gör inte skolan längre, dels för att man godtar att barnen inte lär sig, men också för att nivån på dem som går lärarutbildningarna är så låg att de själva knappt heller kan läsa och skriva. 
    Ja, PISA gjorde för några år sen en studie på varför resultaten i svenska skolan var så dåliga och de kom fram till att det största problemet är att vi till stor del har dåliga lärare. 
    De avrådde till och med från mindre skolklasser, eftersom vi har så få bra lärare, måste de få bra lärarna ha stora klasser ansåg man. 
    Det spelar ingen roll hur liten klassen är om läraren inte är en bra lärare. 

    Så att vi inte har bra lärare är nog det största problemet med skolan.

    Jag har talat med flera ungdomar och de som är duktiga och har alternativ vill inte bli lärare, helt och hållet på grund av kaoset som är i skolan. 
    Eleverna är dåligt uppfostrade och lärarna har ju inga som helst mandat för att hålla ordning. 
  • Jemp
    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 13:58:23 följande:
    Tänker lite tvärtom. Visst gynnar arbetstidsförkortning barn till redan engagerade föräldrar. Men ligger problemet generellt hos föräldrarna eller har skola och omsorg för lite resurser? 
    Generell arbetsförkortning frisätter ju resurser i barnomsorgen. 
  • Anonym (Em)
    Jemp skrev 2024-10-17 15:48:27 följande:
    Generell arbetsförkortning frisätter ju resurser i barnomsorgen. 
    Hur menar du? Även pedagogerna jobbar ju mindre då
  • Jemp
    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 15:52:15 följande:
    Hur menar du? Även pedagogerna jobbar ju mindre då
    Ja. Men håller sig friskare, med färre sjukskrivningar. Och det krävs färre pedagoger tidigt och sent, vilket gynnar personaltätheten. Minskar arbetstiden minskar ju tiden på förskolan. 
  • Anonym (Jing)

    Tror inte förskolan är problemet. "Sänka" lönerna för arbetaryrken och göra det enklare att bli en arbetare. Göra skillnaderna mellan arbetare/ låglöneyrken större.

    Varför? För att alla behöver incitament. Vissa vill ha ett enklare liv, både vad gäller studier och stress, vissa vill ha det ekonomiska incitamentet.

    Alla har inte förutsättningar att bli "allt" Det ska inte betraktas som en insats av ett samhälle att sätta en skoltrött tonåring i jobbpraktik. Det borde uppfattas som något eftersträvansvärt av arbetsgivare att ha lärlingar. Någon borde kunna bli en yrkesarbetare i 16-års åldern. Det borde inte uppfattas som ett problem med stödinsatser.

  • Anonym (Em)
    Jemp skrev 2024-10-17 15:56:28 följande:
    Ja. Men håller sig friskare, med färre sjukskrivningar. Och det krävs färre pedagoger tidigt och sent, vilket gynnar personaltätheten. Minskar arbetstiden minskar ju tiden på förskolan. 
    Förskolan lär ju behöva hålla öppet samma tider eftersom föräldrarna jobbar olika. Får inte riktigt ihop din ekvation
  • Jemp
    Anonym (Jing) skrev 2024-10-17 15:56:31 följande:

    Tror inte förskolan är problemet. "Sänka" lönerna för arbetaryrken och göra det enklare att bli en arbetare. Göra skillnaderna mellan arbetare/ låglöneyrken större.

    Varför? För att alla behöver incitament. Vissa vill ha ett enklare liv, både vad gäller studier och stress, vissa vill ha det ekonomiska incitamentet.

    Alla har inte förutsättningar att bli "allt" Det ska inte betraktas som en insats av ett samhälle att sätta en skoltrött tonåring i jobbpraktik. Det borde uppfattas som något eftersträvansvärt av arbetsgivare att ha lärlingar. Någon borde kunna bli en yrkesarbetare i 16-års åldern. Det borde inte uppfattas som ett problem med stödinsatser.


    Hur skulle sänkta löner lösa saken?
Svar på tråden Vi sviker våra barn redan i förskolan.