• Jemp

    Vi sviker våra barn redan i förskolan.

    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 13:58:23 följande:
    Tänker lite tvärtom. Visst gynnar arbetstidsförkortning barn till redan engagerade föräldrar. Men ligger problemet generellt hos föräldrarna eller har skola och omsorg för lite resurser? 
    Generell arbetsförkortning frisätter ju resurser i barnomsorgen. 
  • Jemp
    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 15:52:15 följande:
    Hur menar du? Även pedagogerna jobbar ju mindre då
    Ja. Men håller sig friskare, med färre sjukskrivningar. Och det krävs färre pedagoger tidigt och sent, vilket gynnar personaltätheten. Minskar arbetstiden minskar ju tiden på förskolan. 
  • Jemp
    Anonym (Jing) skrev 2024-10-17 15:56:31 följande:

    Tror inte förskolan är problemet. "Sänka" lönerna för arbetaryrken och göra det enklare att bli en arbetare. Göra skillnaderna mellan arbetare/ låglöneyrken större.

    Varför? För att alla behöver incitament. Vissa vill ha ett enklare liv, både vad gäller studier och stress, vissa vill ha det ekonomiska incitamentet.

    Alla har inte förutsättningar att bli "allt" Det ska inte betraktas som en insats av ett samhälle att sätta en skoltrött tonåring i jobbpraktik. Det borde uppfattas som något eftersträvansvärt av arbetsgivare att ha lärlingar. Någon borde kunna bli en yrkesarbetare i 16-års åldern. Det borde inte uppfattas som ett problem med stödinsatser.


    Hur skulle sänkta löner lösa saken?
  • Jemp
    PH76 skrev 2024-10-17 16:18:01 följande:
    Fast det där stämmer ju inte. Jag gick i skolan på 80 & 90 talet och då fanns det en lärare per klass (ca 27-30 elever), idag har de oftast 1 eller två pedagoger också. Så att det där att det fanns mer resurser förr köper köper jag inte.

    Jag ser några problem,

    1) Skolan/lärarna har fått mindre mandat och måste klema mer med barnen istället för att kunna säga till på skarpen, speciellt nu när en Iphone finns i varje barns hand
    2) Alla ska med, och i samma takt. Om det verkligen inte fungerar för ett barn att hänga med trots hjälplärare så kanske de bör stanna ett år extra i skolan
    3)  Målen har blivit för låga 
    4) Det allra viktigaste, föräldrarna ställer inte upp tillräckligt hemma med läxläsning och hjälper barnen att lära sig studera, ser till att de uppnår målen som krävs. Samtidigt som så många föräldrar säger - Det är inget fel på mitt barn, hon gör aldrig så hemma, eller det är skolans fel att han/hon inte hänger med. Ta ert ansvar och lägg ner de timmar som behövs varje vecka, redan ifrån lågstadiet.
    Den sistnämnda är inte okomplicerad. Då får vi en klasskillnad i vilka som klarar skolan. 
  • Jemp
    PH76 skrev 2024-10-17 17:17:41 följande:
    Okomplicerat? Det borde väl höra till vanligt folkvett att göra sitt bästa för att barnen ska klara skolan på ett bra sätt.
    Och eftersom föräldrar har olika möjlighet till det, riskerar det då bli en (större) klassfråga om man klarar skolan eller ej, ju mer ansvar som läggs över på föräldrarna. 
  • Jemp
    PH76 skrev 2024-10-18 09:32:05 följande:
    Det har alltid varit en klassfråga. Nu har vi ett problem där lärare inte har mandat att sätta ner foten i skolan, samt att vår lärarkår (inte alla såklart) helt enkelt har för låg utbildning, lärarhögskolan ska inte vara en livlina för de som inte kommer in någon annanstans. Detta måste givetvis åtgärdas och skolan bör bli tuffare när det kommer till utbildningsnivå och mål.

    Men skolan ha definitivt inte för få resurser, och det är föräldrarnas ansvar att eleverna sköter sig i skolan och att de gör sina läxor.
    Fast det du skriver om mandat och utbildningsnivå har ju ingenting att göra med läxornas storlek och föräldraberoende. 
  • Jemp
    PH76 skrev 2024-10-18 10:55:03 följande:
    Det går hand i hand, bättre miljö för inlärning i skolan minskar beroendet av föräldrar, men tar givetvis inte bort det. Ett beroende av föräldrarna kommer vi aldrig få bort. Eller ska vi sänka utbildningsnivån så lågt att det försvinner helt? Nivån ska givetvis vara hög så att Sverige som land och samhälle utvecklas och inte vi inte får degraderin, vilket vi haft de senaste 20-30 åren.
    Frågan är ju om den samlade utbildningsnivån ökar eller minskar av att lägga lärandet utanför skoltid? 
  • Jemp
    Anonym (Är allt samhällets fel?) skrev 2024-10-18 11:04:25 följande:
    Alla naiva svenskar behöver lära sig att världen är inte rättvis.
    De som skriker efter rättvisa skriker bara om något som är fullkomligt utopiskt och saknar alla verklighetsförankring.
    Det är fullkomligt självklart, och det är både rätt och riktigt, att alla har inte samma möjligheter att hjälpa sina barn.

    Det är lika självklart som att den som anstränger sig, jobbar mer och levererar bättre, kommer alltid att tjäna mer pengar än den som inte anstränger lika mycket eller den som inte arbetar alls.
    Så fungerar verkligheten, det är naturligt och det är både rätt och riktigt. Och så kommer det alltid att vara.
    Om du inte giller detta, om du anser att detta inte är rättvist så kan jag upplysa dig om att det finns ingen rättvisa i välden. 
    Detta är fakta och det är bara att tugga i sig.

    Du verkar tycka att alla ska vara tvingade att sänka sig till lägsta nivå för att det ska bli rättvist?

    De som t ex är välutbildade eller de som är framgångsrika och tjänar mer pengar på att göra stor kundnytta ska tvingas sluta anstränga sig och de ska inte få tjäna mer pengar eller ha bättre arbetstider än ditt exempel med den som bakar pizza.

    Den elev som är ovanligt duktig, på t ex matte, ska inte ha något stöd utan ska sänka sig ned till den nivå som den som är sämst i matte. Alla de som har allra sämst förutsättningar ska få allt stöd och alla resurser.

    Men vem ska då försörja landet Sverige?
    Vem ska betala för det allmänna och för vår välfärd?
    Om alla levererar lika dåligt som de som levererar allra sämst, hur tror du då att landet Sverige ska klara sig?

    Du kanske är en sådan som anser att solidaritet innebär att någon annan ska försörja dig?
    Fast så funkar ju inte världen. Den som jobbar hårdast (eller utbildar sig längst) tjänar inte nödvändigtvis bäst. Tvärtom lönar sig utbildning väldigt dåligt i Sverige.

    Lämnas lärandet till föräldrarna är det inte heller den som
    anstränger sig mest som lär sig mest, utan den vars föräldrar som har bäst kapacitet (utbildnings-, intresse- och tidsmässigt).

    Ta tillvara på god begåvning håller jag med om, vad nu det har med saken att göra. 
  • Jemp
    PH76 skrev 2024-10-18 11:41:23 följande:
    Men det är ju inte det jag proklamerar. Jag var tydlig med att utbildningsnivån i skolan måste upp med bättre lärare och en striktare attityd. Vid sidan av det så har jag inga problem att avståndet mellan låg och hög ökar, dvs att den låga också går upp.
    Men det är ju föräldrarnas hjälp med läxläsning vi diskuterar. 
  • Jemp
    PH76 skrev 2024-10-18 11:44:18 följande:
    Nej så fungerar inte statistik, eller verkligheten, du har alltid en normalfördelningskurva. Och det är statistiskt bevisat om och om igen att de med eftergymnasial examen har högre lön, är friskare, och lever längre.

    https://www.tn.se/naringsliv/9014/sa-lite-lonar-sig-utbildning-sverige-samst-i-oecd/


    https://www.saco.se/opinion-fakta/pressmeddelanden/2020/ny-rapport-hogskoleutbildning-lonar-sig-inte-alltid/

    L
    ärarutbildningen är ett exempel på en sådan utbildning som ger lägre livslön jämfört med att inte utbilda sig. 

Svar på tråden Vi sviker våra barn redan i förskolan.