• Anonym (Frustrerad)

    Vi sviker våra barn redan i förskolan.

    Hela samhället är upp och ner.
    Vi släcker bränder istället för att se till att det inte blir några.

    Redan I förskolan kan man se vilka barn som behöver mer insatser för att det ska gå bra för dem. Men ekonomin gör att vi drar ner på personal, gör större grupper, inkluderar mera.

    I skolan är det stora klasser och många barn kommer ikläm, de uppnår inte målen, de får inte sina behov tillgodosedda. Lärare går på knäna för att kanske lyckas lära ut till någon som har resursen till att ta till sig kunskapen och inte bara överleva.

    Många barn blir hemmasittare för att vi har ett skolsystem som svajar, skulden är såklart föräldrarnas. (Ironi) eller den stackars läraren som har 30 elever varav 12 har handlingsplan , 3 har åtgärdsprogram och 7 säger ingenting.

    Men blir vi förvånade när ungdomarna hamnar snett, inte ens då får de hjälp förrän det börjat brinna.

    När ska vi vakna och satsa på våra förskolebarn, bygga trygga glada elever som har möjlighet att växa, trygga ungdomar med framtidstro?

    Vi sitter allihopa och tittar på. , skyller på föräldrar, lärare, pedagoger osv.
    Gör något istället.

  • Svar på tråden Vi sviker våra barn redan i förskolan.
  • Anonym (Em)

    Jag håller med dig. Vad tycker du att vi ska göra? 

  • Anonym (barnen)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-10-17 12:59:26 följande:
    Vi sviker våra barn redan i förskolan.

    Hela samhället är upp och ner.
    Vi släcker bränder istället för att se till att det inte blir några.

    Redan I förskolan kan man se vilka barn som behöver mer insatser för att det ska gå bra för dem. Men ekonomin gör att vi drar ner på personal, gör större grupper, inkluderar mera.

    I skolan är det stora klasser och många barn kommer ikläm, de uppnår inte målen, de får inte sina behov tillgodosedda. Lärare går på knäna för att kanske lyckas lära ut till någon som har resursen till att ta till sig kunskapen och inte bara överleva.

    Många barn blir hemmasittare för att vi har ett skolsystem som svajar, skulden är såklart föräldrarnas. (Ironi) eller den stackars läraren som har 30 elever varav 12 har handlingsplan , 3 har åtgärdsprogram och 7 säger ingenting.

    Men blir vi förvånade när ungdomarna hamnar snett, inte ens då får de hjälp förrän det börjat brinna.

    När ska vi vakna och satsa på våra förskolebarn, bygga trygga glada elever som har möjlighet att växa, trygga ungdomar med framtidstro?

    Vi sitter allihopa och tittar på. , skyller på föräldrar, lärare, pedagoger osv.
    Gör något istället.


    Håller helt och hållet med dig i allt du skriver. Frågan är bara hur man kommer åt det så länge politiker och kommuner inte ser detta och agerar utifrån detta i sina budgetplaneringar. 

    Även själva skolplanen och betygssystemet är helt åt fanders, och skapar stora svårigheter för många barn att lyckas med skolarbetet. Min dotter går i nian i en helt vanlig skola i ett välmående medelklassområde. Och i hennes klass är det ca en tredjedel av eleverna som har behov av extra stöd! Och de barnen har inte varit i behov av det från start, utan främst från och med högstadiet.

    I samma kommun så tog politikerna beslut att alla elever från mellanstadiet skulle ha en egen Ipad. För att kunna finansiera detta så drog man istället in de flesta av skolans kringfunktioner som specialpedagoger, kuratorer, elevassistenter osv. Och förvånande nog så har det inte blivit särskilt bra för eleverna. 

    Så det verkar inte som att problemen är hos barnen som typ diagnos, låg begåvning, utan i hur skolarbetet läggs upp. Jag får själv härdsmälta i hjärnan när jag ser min dotters skoluppgifter, hur de läggs upp, hur det är organiserat. Och jag har ändå lyckats med en 5-åring universitetsutbildning, så jag är inte helt obildbar själv. 

    Har du några förslag på vad man skulle kunna göra? Upplever att de som bestämmer inte ser problemen, och de som ser problemen är för trötta och överarbetade för att orka agera, eller befinner sig på en nivå där de inte har någon makt i det stora hela. 
  • TvillingmammaVästgöte

    Jag tror att föräldrar behöver mer stöd och uppmuntran och tid för att vara med sina barn och ge dem trygghet kärlek och uppfostran . Det är inte förskolan och skolan som skall ge våra barn grundtrygghet, kärlek och uppfostran. 

    Den arbetstidsförkortning som Socialdemokraterna kommer att göra till en valfråga tror jag är viktig, kan göra skillnad. 

  • Anonym (barnen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 13:33:20 följande:

    Jag tror att föräldrar behöver mer stöd och uppmuntran och tid för att vara med sina barn och ge dem trygghet kärlek och uppfostran . Det är inte förskolan och skolan som skall ge våra barn grundtrygghet, kärlek och uppfostran. 

    Den arbetstidsförkortning som Socialdemokraterna kommer att göra till en valfråga tror jag är viktig, kan göra skillnad. 


    Det ena behöver inte motsäga det andra.

    Förskolan och skolan måste vara en rimlig plats att vara på för de barn som behöver vara där. Och skolan måste alla barn vara i eftersom vi har skolplikt.

    Och skolan måste vara anpassad utifrån barns behov och utveckling.

    Arbetstidsförkortning är bara en liten pusselbit i helheten. 
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 13:02:44 följande:

    Jag håller med dig. Vad tycker du att vi ska göra? 


    Minska barngrupperna på förskolan, anställa fler pedagoger.
    Likaså i skolan , minska klasserna anställ en hjälplärare åt läraren .
    Fler aktiviteter till socialt utsatta ungdomar = billigare sporter.

    Tex
  • Anonym (Em)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-10-17 13:40:33 följande:
    Minska barngrupperna på förskolan, anställa fler pedagoger.
    Likaså i skolan , minska klasserna anställ en hjälplärare åt läraren .
    Fler aktiviteter till socialt utsatta ungdomar = billigare sporter.

    Tex
    Jo, givetvis handlar det om ökade resurser. Jag menar hur? Vad gör du själv?
  • Anonym (Em)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 13:33:20 följande:

    Jag tror att föräldrar behöver mer stöd och uppmuntran och tid för att vara med sina barn och ge dem trygghet kärlek och uppfostran . Det är inte förskolan och skolan som skall ge våra barn grundtrygghet, kärlek och uppfostran. 

    Den arbetstidsförkortning som Socialdemokraterna kommer att göra till en valfråga tror jag är viktig, kan göra skillnad. 


    Tänker lite tvärtom. Visst gynnar arbetstidsförkortning barn till redan engagerade föräldrar. Men ligger problemet generellt hos föräldrarna eller har skola och omsorg för lite resurser? 
  • Anonym (barnen)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-10-17 13:40:33 följande:
    Minska barngrupperna på förskolan, anställa fler pedagoger.
    Likaså i skolan , minska klasserna anställ en hjälplärare åt läraren .
    Fler aktiviteter till socialt utsatta ungdomar = billigare sporter.

    Tex
    Jomen absolut. Men HUR?

    För det handlar ju om resurser, och resursfördelning. Och det är ju nån som bestämmer över den fördelningen, och de verkar inte bestämma detta.

    Hur får man de som bestämmer att se detta och agera i resursfördelningen så att dessa förändringar kan bli möjliga?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 13:58:23 följande:
    Tänker lite tvärtom. Visst gynnar arbetstidsförkortning barn till redan engagerade föräldrar. Men ligger problemet generellt hos föräldrarna eller har skola och omsorg för lite resurser? 
    Enligt vad jag hör från förskollärare och lärare ligger problemet i att föräldrar har för lite tid med sina barn. 
    En grundskollärare jag känner säger att hon har sagt upp sig, hon ville vara lärare, hon vill inte ägna sig åt att lära barn äta med kniv och gaffel och grundläggande uppfostran. Eftersoom föräldrar inte uppfostrar och lär barnen det grundläggande blir belastningen på skolan för stor. 
    Förskollärarna jag känner säger att barnen går för långa dagar i förskolan, de blir stressade och mår dåligt, lösningen inte fler förskollärare , lösningen är kortare arbetstider så att föräldrar hinner uppfostra sina barn och ge den kärlek och grundtrygghet som förskolan aldrig kan ge.
  • Anonym (Em)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 14:16:45 följande:
    Enligt vad jag hör från förskollärare och lärare ligger problemet i att föräldrar har för lite tid med sina barn. 
    En grundskollärare jag känner säger att hon har sagt upp sig, hon ville vara lärare, hon vill inte ägna sig åt att lära barn äta med kniv och gaffel och grundläggande uppfostran. Eftersoom föräldrar inte uppfostrar och lär barnen det grundläggande blir belastningen på skolan för stor. 
    Förskollärarna jag känner säger att barnen går för långa dagar i förskolan, de blir stressade och mår dåligt, lösningen inte fler förskollärare , lösningen är kortare arbetstider så att föräldrar hinner uppfostra sina barn och ge den kärlek och grundtrygghet som förskolan aldrig kan ge.
    Så föräldrar idag har inte tid att lära sina barn äta med kniv och gaffel? Jag tror att det är annat som brister isåfall. 

    Långa förskoledagar är såklart ett problem. Men lite onödigt med grnerell arbetstidsförkortning för att komma till rätta med det. Är också skillnad på dagar i större stressiga grupper och annan typ av barnomsorg.
Svar på tråden Vi sviker våra barn redan i förskolan.