• Anonym (Frustrerad)

Vi sviker våra barn redan i förskolan.

Hela samhället är upp och ner.
    Vi släcker bränder istället för att se till att det inte blir några.

Redan I förskolan kan man se vilka barn som behöver mer insatser för att det ska gå bra för dem. Men ekonomin gör att vi drar ner på personal, gör större grupper, inkluderar mera.

I skolan är det stora klasser och många barn kommer ikläm, de uppnår inte målen, de får inte sina behov tillgodosedda. Lärare går på knäna för att kanske lyckas lära ut till någon som har resursen till att ta till sig kunskapen och inte bara överleva.

Många barn blir hemmasittare för att vi har ett skolsystem som svajar, skulden är såklart föräldrarnas. (Ironi) eller den stackars läraren som har 30 elever varav 12 har handlingsplan , 3 har åtgärdsprogram och 7 säger ingenting.

Men blir vi förvånade när ungdomarna hamnar snett, inte ens då får de hjälp förrän det börjat brinna.

När ska vi vakna och satsa på våra förskolebarn, bygga trygga glada elever som har möjlighet att växa, trygga ungdomar med framtidstro?

Vi sitter allihopa och tittar på. , skyller på föräldrar, lärare, pedagoger osv.
    Gör något istället.

• Svar på tråden Vi sviker våra barn redan i förskolan.
  • Jemp
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-18 12:50:26 följande:
    Skolan har ett uppdrag att kompensera för bakgrund. 
    Det kan man göra till viss del men det går inte att driva det så långt att föräldrars utbildning och engagemang inte påverkar alls. Det kommer aldrig vara möjligt. 

Dagens kravlösa skola med stök och bråk gör att många barn inte lär sig tillräcklig på skoltid. Detta kompenserar många välubildade föräldrar för i hemmet. Jag och min man gjorde det, men vi är inte ensamma utan det finns många. Ju sämre skolan blir, ju mer hjälper många föräldrar barnen hemma. Därför ökar just nu skillnaden. Tex genom att läsa högt och stimulera till läsning, hjälpa till med läxor. Ta med barnen på museum och diskutera det man ser där med barnen. 

Mina barns mellanstadielärare sa att det märktes att vi hade rest mycket med barnen, och då inte  till ett sol och badhotell. Hon sa att många barn idag har svårt att förstå konkreta saker som vad är en bondgård, vad är en hamn , etc. Genom att visa barn olika miljöer och prata om det med barnen kunde man enligt denne lärare förbereda dem på undervisningen i de samhällsorienterade ämnena. Om man inte har möjlighet att resa och visa saker kan man läsa för barnen och prata om det hemma. 

Men faktum är att dagens kravlösa skola med stök och bråk främst missgynnar barn från familjer med lägre socioekonomi där föräldrarna inte kan kompensera. Därför skulle en omläggning av skolpolitiken till mer ordning och reda, samt mer mandat för lärare att hålla ordning, främst gynna barnen från mindre gynnsamma förhållanden. 

Jag håller med, vilket är anledningen till att jag från början gav mig in i diskussionen genom att problematisera att lägga mer ansvar på föräldrarna. 

För mig självklart att göra ovanstående med mina barn. Men vi riskerar svika de vars föräldrar (av olika anledningar) inte gör det. 

• TvillingmammaVästgöte

Det finns inlägg på SVT.se just nu om stöket i skolan.
    Låter ju väldigt roligt att vara mellanstadielärare??
    Nej, få som har alternativ och intresse för utbildning väljer det. Möjligtvis de som brinner för att hjälpa barn som har det svårt, men är dessa personer alltid lämpliga för att utbilda mellanstadiebarn i viktiga ämnen som tex  matematik? Matematiken i mellanstadiet är inte jättesvår, men den är jätteviktig, för grunden läggs där. 

Bråk, slagsmål, skrik, elever som byter platser eller hoppar upp på borden ? det är vardag för många elever i mellanstadiet. Och skolstök gör att var fjärde elev varje dag har svårt att koncentrera sig på lektionerna. Det visar SVT:s nya enkätundersökning.

? Det är nästan alltid stökigt och pratigt i min klass, berättar en femteklassare.

Stök och bråk i klassrummen ? var fjärde elev störs varje dag | SVT Nyheter

• Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Jemp skrev 2024-10-18 12:20:18 följande:
    Nej, jag har inte påstått att det lönar sig att inte anstränga sig.

Däremot vänder jag mig mig mot fördomen att den som tjänar sämre självklart skulle anstränga sig mindre.

Du pratar kommersiell kundnytta, men nämner inget om
    samhällsnytta. 
    Jo, jag pratar absolut om samhällsnytta.
    Det är nämligen samma sak. Åtminstone i stort.

Kundnytta är självfallet lika viktigt, faktiskt minst lika viktigt, när den betalande kunden utgörs av de skattebetalande medborgarna.

Och det är fullkomligt självklart att det är den kommersiella kundnyttan som finansierar landet Sverige, som finansierar vår välfärd, allt det det offentliga och all samhällsnytta.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Är allt samhällets fel?) skrev 2024-10-18 12:53:53 följande:
    Du har i stort rätt.
    Men det är sannolikt inte själva utbildningen som utgör grundbulten i detta.

Statistiken belägger INTE att det är utbildningen i sig som gör att dessa har högre lön mm.

Det är mycket mera sannolikt att människor som har sådana personliga egenskaper generellt väljer att skaffa sig eftergymnasial utbildning.
    Det är högst sannolikt att människor som har dessa personliga egenskaper gör mer nytta och därmed har högre lön, lever sitt liv på sätt att de är friskare och därmed också lever längre.
    I grunden är det mycket mer de personliga egenskaperna som är grundbulten och inte den formella utbildningen i sig.

Medan det sannolikt och rent generellt gäller motsatsen för de människor som inte har motsvarande personliga egenskaper. Rent generellt gäller detta oavsett vilken formell utbildning dessa lyckas skaffa sig.

Utbildning i sig innebär inte någon avgörande skillnad.
    En gammal myt är t ex att alla som skaffar sig gymnasieutbildning också kommer i arbete.
    Vilket då påstås bevisas av statistik som visar att de som inte är i arbete saknar gymnasieutbildning.
    Medan sanningen självfallet och generellt är en annan.
    Det är människor som har sådana personliga egenskaper att de inte ens klarar att genomgå gymnasieutbildning som inte är i arbete.
    Dessa människors personliga egenskaper påverkas knappast av att de på ett eller annat konstlat sätt lyckas genomgå en gymnasieutbildning med godkänt betyg.
    Generellt kommer dessa även fortsatt sakna de personliga egenskaper som gör att de kan göra kundnytta tillräckligt för att komma i riktiga arbeten.

Men jag tror alltså att du och jag är överens, åtminstone i stort.
    Många arbetsgivare använder avklarad gymnasieexamen som ett sållningsverktyg, de som klarat gymnasieexamen har åtminstone klarar något och  har visat att de har grundläggande kunskaper i viktiga ämnen som svenska, engelska och matematik, vilket i princip behövs eller åtminstone underlättar i nästan alla yrken. 
    Jemp skrev 2024-10-18 12:28:05 följande:
    Sen är det väl en sak att det bör löna sig om man själv anstränger sig. Det jag vänder mig emot är att samhället inte bör skapa sämre förutsättningar för de vars föräldrar inte ställer upp.
    Du menar alltså att alla måste anpassa sig till de som har sämst förutsättningar?

T ex att de som har ansträngt sig mera och skaffat sig bättre förutsättningar ska inte få använda dessa förutsättningar?

Självfallet skapar inte samhället sämre förutsättningar för någon.
    Det är inte samhället som avgör om föräldrar väljer att ställa upp eller inte.
    Generellt har vi i Sverige ett samhälle som är mycket bra på att skapa goda förutsättningar för alla.
    Eller menar du att de flesta andra länder är mycket bättre än Sverige på detta?
    Var får du något sådant ifrån?
  • TvillingmammaVästgöte
    Jemp skrev 2024-10-18 12:53:53 följande:

Jag håller med, vilket är anledningen till att jag från början gav mig in i diskussionen genom att problematisera att lägga mer ansvar på föräldrarna. 

För mig självklart att göra ovanstående med mina barn. Men vi riskerar svika de vars föräldrar (av olika anledningar) inte gör det. 

Ja, därför bör vi införa ordning och disciplin i skolan igen. Lärare skall inte riskera att sparkas om de försöker hålla ordning. På vissa skolor kan det till och med eventuellt behövas väktare för att se till att elever och lärare inte utsätts för hot och våld.

Men skolan skall inte ta över föräldraansvaret och uppfostra barn. De föräldrar som inte klara sitt ansvar för uppfostran bör stöttas av socialtjänsten, inte av skolan. 
  • Jemp
    Anonym (Är allt samhällets fel?) skrev 2024-10-18 13:06:13 följande:
    Jo, jag pratar absolut om samhällsnytta.
    Det är nämligen samma sak. Åtminstone i stort.

Kundnytta är självfallet lika viktigt, faktiskt minst lika viktigt, när den betalande kunden utgörs av de skattebetalande medborgarna.

Och det är fullkomligt självklart att det är den kommersiella kundnyttan som finansierar landet Sverige, som finansierar vår välfärd, allt det det offentliga och all samhällsnytta.
    Så varför lönar det sig så dåligt (på lönen) att skapa samhällsnytta?
  • Jemp
    Anonym (Är allt samhällets fel?) skrev 2024-10-18 13:13:37 följande:
    Du menar alltså att alla måste anpassa sig till de som har sämst förutsättningar?

T ex att de som har ansträngt sig mera och skaffat sig bättre förutsättningar ska inte få använda dessa förutsättningar?

Självfallet skapar inte samhället sämre förutsättningar för någon.
    Det är inte samhället som avgör om föräldrar väljer att ställa upp eller inte.
    Generellt har vi i Sverige ett samhälle som är mycket bra på att skapa goda förutsättningar för alla.
    Eller menar du att de flesta andra länder är mycket bättre än Sverige på detta?
    Var får du något sådant ifrån?
    Verkligen inte, var läser du in det?

Om samhället lägger ett stort (akademiskt) ansvar på föräldrarna genom läxor, så ges sämre förutsättningar till de barn vars föräldrar inte kan eller vill ställa upp.
    Jemp skrev 2024-10-18 12:38:10 följande:
    Så vem anser du vara betalande kund för tex lärare och hur ser du på låg differentiering av lönenivåer?
    Föräldrar/skattebetalare och självfallet barnen är lärarnas kunder.

Låg differentiering av lönenivåer är generellt dåligt.
    De som gör större nytta förtjänar mycket högre lön än den som gör minst nytta. Varför ska någon annars anstränga sig att göra större nytta?

Men Sverige präglas sedan långa tider av vänsterpolitik vilket medför att också de sämsta, de som gör minst nytta, ska ha lika mycket som de som är bäst och gör mest nytta.
    Den som gör minst nytta ska ha lika mycket som den som gör mest, detta anses vara solidariskt och rättvist...
  • Jemp
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-18 13:14:55 följande:
    Ja, därför bör vi införa ordning och disciplin i skolan igen. Lärare skall inte riskera att sparkas om de försöker hålla ordning. På vissa skolor kan det till och med eventuellt behövas väktare för att se till att elever och lärare inte utsätts för hot och våld.

Men skolan skall inte ta över föräldraansvaret och uppfostra barn. De föräldrar som inte klara sitt ansvar för uppfostran bör stöttas av socialtjänsten, inte av skolan. 

På vilket sätt? Vad anser du behöver göras?

Jag håller med om att ordning är viktigt. Självklart har också föräldrar ansvar för att uppfostra sina barn. 

Men: 
    -Dels är jag inte övertygad om vilken lämplig lösning som finns för att skapa mer struktur och ordning i skolan. 

-Dels kan föräldrar inte uppfostra barn i ett vacuum. När föräldrar inte är på plats behöver skolan komplettera. Skolan kan alltså inte heller avsäga sig sin roll genom att säga att uppfostran är föräldrarnas ansvar. Kanske faller tillbaka på vilka olika roller som bör finnas bland vuxna i skolan. 

Svar på tråden Vi sviker våra barn redan i förskolan.