• Anonym (Frustrerad)

    Vi sviker våra barn redan i förskolan.

    Hela samhället är upp och ner.
    Vi släcker bränder istället för att se till att det inte blir några.

    Redan I förskolan kan man se vilka barn som behöver mer insatser för att det ska gå bra för dem. Men ekonomin gör att vi drar ner på personal, gör större grupper, inkluderar mera.

    I skolan är det stora klasser och många barn kommer ikläm, de uppnår inte målen, de får inte sina behov tillgodosedda. Lärare går på knäna för att kanske lyckas lära ut till någon som har resursen till att ta till sig kunskapen och inte bara överleva.

    Många barn blir hemmasittare för att vi har ett skolsystem som svajar, skulden är såklart föräldrarnas. (Ironi) eller den stackars läraren som har 30 elever varav 12 har handlingsplan , 3 har åtgärdsprogram och 7 säger ingenting.

    Men blir vi förvånade när ungdomarna hamnar snett, inte ens då får de hjälp förrän det börjat brinna.

    När ska vi vakna och satsa på våra förskolebarn, bygga trygga glada elever som har möjlighet att växa, trygga ungdomar med framtidstro?

    Vi sitter allihopa och tittar på. , skyller på föräldrar, lärare, pedagoger osv.
    Gör något istället.

  • Svar på tråden Vi sviker våra barn redan i förskolan.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 13:55:32 följande:
    Jo, givetvis handlar det om ökade resurser. Jag menar hur? Vad gör du själv?
    Jag protesterar på jobbet (förskola)
    Pratar med myndigheter, politiker mm
  • TvillingmammaVästgöte

    Alla föräldrar (många föräldrar) säger ju ständigt att de kan inte korta ner förskolledagarna för att de måste försörja sig.
    Om vi gör arbetsdagarna kortare så borde barnen ocskå får kortare förskoledagar. Barnen behöver tid med sina föräldrar, detta ger barnen grundtrygghet. Detta motverkar psykisk ohälsa. 

  • Anonym (Py)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 14:16:45 följande:
    Enligt vad jag hör från förskollärare och lärare ligger problemet i att föräldrar har för lite tid med sina barn. 
    En grundskollärare jag känner säger att hon har sagt upp sig, hon ville vara lärare, hon vill inte ägna sig åt att lära barn äta med kniv och gaffel och grundläggande uppfostran. Eftersoom föräldrar inte uppfostrar och lär barnen det grundläggande blir belastningen på skolan för stor. 
    Förskollärarna jag känner säger att barnen går för långa dagar i förskolan, de blir stressade och mår dåligt, lösningen inte fler förskollärare , lösningen är kortare arbetstider så att föräldrar hinner uppfostra sina barn och ge den kärlek och grundtrygghet som förskolan aldrig kan ge.

    Jag har också en del vänner som arbetar inom skolan och de ser snarare att det är styrningen av skolan som brister. Det är ett sånt fokus på att barnen på lågstadiet ska ha varsin ipad, men ingen kan ta hand om barnen med speciella behov. När jag gick i skolan fanns obs-klasser. En pojke i min lågstadieklass hade en extrafröken med varje dag.  Min dotter har fått ett par hörselkåpor för att inte störas av barnen i klassen som inte kan sitta still. I hennes klass om 30 barn, jobbar en obehörig lärare och en fritidsfröken. I klassen finns en pojke som har grava NPF-problem, barn som knappt kan läsa, en särbegåvad flicka och allt där emellan. Hur ska alla dessa få sina behov tillgodosedda, av en obehörig lärare och en fritidsfröken?


    Skolan ska ha behörig personal, men det är ju billigare med en icke-behörig lärare. En massa tid går åt att försöka lära upp dessa hur de ska undervisa och planera lektioner. Tid som mina vänner beskriver att de hade kunnat lägga på sina elever, allra helst de som behövt extra stöd. 


    Barnen är inte problemet. Ouppfostrade ungar och barn med problem har alltid funnits. Men då har det funnits resurser att ta hand om det. 

  • Anonym (Em)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 14:26:52 följande:

    Alla föräldrar (många föräldrar) säger ju ständigt att de kan inte korta ner förskolledagarna för att de måste försörja sig.
    Om vi gör arbetsdagarna kortare så borde barnen ocskå får kortare förskoledagar. Barnen behöver tid med sina föräldrar, detta ger barnen grundtrygghet. Detta motverkar psykisk ohälsa. 


    Det finns ju många andra billigare lösningar på problemet. Sänkt skatt för låginkomsttagare, utökad föräldraförsäkring osv. Bättre att ha resurser kvar att lägga på förbättrad omsorg.
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 14:16:45 följande:
    "En grundskollärare jag känner säger att hon har sagt upp sig, hon ville vara lärare, hon vill inte ägna sig åt att lära barn äta med kniv och gaffel och grundläggande uppfostran. Eftersoom föräldrar inte uppfostrar och lär barnen det grundläggande blir belastningen på skolan för stor." 

    Detta är väl den största och viktigaste delen i "pudelns kärna".

    I dag verkar många föräldrar och vuxna, inklusive många politiker och mediamänniskor, tro att det är "samhället" som ska uppfostra deras barn och ge deras barn de grunder de behöver för att få ett bra liv och för att så många som möjligt av dem ska bli så goda samällsbärande och netto skattebetalande medborgare, som vårt gemensamma samhälle så väl behöver.

    Jag håller också med om det mesta övriga i ditt inlägg.

    Men självfallet kan de allra flesta föräldrar i dag ha lika mycket tid för sina barn, lika som förr, om man bara väljer att prioritera detta. Hos dem som anser sig inte ha tid är det enda som saknas engagemang och egen vilja att göra dessa prioriteringar. 

    T ex är det extremt få vuxna, nästan ingen, som är beredda ens lägga undan sin mobil för att i stället helhjärtat prioritera sina barns bästa.
    Ofta är det samma vuxna personer som ofta beklagar sig över "att springa i ekorrhjulet"...

  • Tow2Mater

    Stoppa all evinnerlig inkludering. Exkludering och olika behandling beroende på grupp och person borde vara norm.

  • Anonym (barnen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 14:26:52 följande:

    Alla föräldrar (många föräldrar) säger ju ständigt att de kan inte korta ner förskolledagarna för att de måste försörja sig.
    Om vi gör arbetsdagarna kortare så borde barnen ocskå får kortare förskoledagar. Barnen behöver tid med sina föräldrar, detta ger barnen grundtrygghet. Detta motverkar psykisk ohälsa. 


    En allmän arbetstidsförkortning vore absolut ett steg i rätt riktning. För alla, inte bara föräldrar, och med en bibehållen lönenivå att man kan försörja sig.

    Men även livet utanför hemmet måste fungera för barnen. Och problemen slutar inte i förskolan, utan det fortsätter under skoltiden.
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Anonym (Py) skrev 2024-10-17 14:33:42 följande:

    Jag har också en del vänner som arbetar inom skolan och de ser snarare att det är styrningen av skolan som brister. Det är ett sånt fokus på att barnen på lågstadiet ska ha varsin ipad, men ingen kan ta hand om barnen med speciella behov. När jag gick i skolan fanns obs-klasser. En pojke i min lågstadieklass hade en extrafröken med varje dag.  Min dotter har fått ett par hörselkåpor för att inte störas av barnen i klassen som inte kan sitta still. I hennes klass om 30 barn, jobbar en obehörig lärare och en fritidsfröken. I klassen finns en pojke som har grava NPF-problem, barn som knappt kan läsa, en särbegåvad flicka och allt där emellan. Hur ska alla dessa få sina behov tillgodosedda, av en obehörig lärare och en fritidsfröken?


    Skolan ska ha behörig personal, men det är ju billigare med en icke-behörig lärare. En massa tid går åt att försöka lära upp dessa hur de ska undervisa och planera lektioner. Tid som mina vänner beskriver att de hade kunnat lägga på sina elever, allra helst de som behövt extra stöd. 


    Barnen är inte problemet. Ouppfostrade ungar och barn med problem har alltid funnits. Men då har det funnits resurser att ta hand om det. 


    Skolan har mer resurser, större tilldelning av pengar, än någonsin tidigare.
    Sanningen är att det är INGEN nedskärning i resurser.

    Frågan borde snarare vara varför alla dessa rekordstora resurser inte räcker?

    Om resurserna redan nu är de största någonsin, vad är det då som säger att ännu mera resurser skulle lösa problemen?
  • Anonym (barnen)
    Anonym (Är allt samhällets fel?) skrev 2024-10-17 14:47:02 följande:
    "En grundskollärare jag känner säger att hon har sagt upp sig, hon ville vara lärare, hon vill inte ägna sig åt att lära barn äta med kniv och gaffel och grundläggande uppfostran. Eftersoom föräldrar inte uppfostrar och lär barnen det grundläggande blir belastningen på skolan för stor." 

    Detta är väl den största och viktigaste delen i "pudelns kärna".

    I dag verkar många föräldrar och vuxna, inklusive många politiker och mediamänniskor, tro att det är "samhället" som ska uppfostra deras barn och ge deras barn de grunder de behöver för att få ett bra liv och för att så många som möjligt av dem ska bli så goda samällsbärande och netto skattebetalande medborgare, som vårt gemensamma samhälle så väl behöver.

    Jag håller också med om det mesta övriga i ditt inlägg.

    Men självfallet kan de allra flesta föräldrar i dag ha lika mycket tid för sina barn, lika som förr, om man bara väljer att prioritera detta. Hos dem som anser sig inte ha tid är det enda som saknas engagemang och egen vilja att göra dessa prioriteringar. 

    T ex är det extremt få vuxna, nästan ingen, som är beredda ens lägga undan sin mobil för att i stället helhjärtat prioritera sina barns bästa.
    Ofta är det samma vuxna personer som ofta beklagar sig över "att springa i ekorrhjulet"...
    Om skolan lär mitt barn att läsa och skriva så lär jag det att äta med kniv och gaffel. Men det gör inte skolan längre, dels för att man godtar att barnen inte lär sig, men också för att nivån på dem som går lärarutbildningarna är så låg att de själva knappt heller kan läsa och skriva. 
  • Anonym (barnen)
    Anonym (Är allt samhällets fel?) skrev 2024-10-17 14:51:31 följande:
    Skolan har mer resurser, större tilldelning av pengar, än någonsin tidigare.
    Sanningen är att det är INGEN nedskärning i resurser.

    Frågan borde snarare vara varför alla dessa rekordstora resurser inte räcker?

    Om resurserna redan nu är de största någonsin, vad är det då som säger att ännu mera resurser skulle lösa problemen?
    Det handlar inte bara om resurserna, utan även hur de fördelas och används. 

    Om man ger Ipads till eleverna men drar in på specialpedagoger? Pengar finns, men används de rätt? Eller att skolpengen går till aktieägarna i friskolekoncerner istället för till elevernas undervisning?
Svar på tråden Vi sviker våra barn redan i förskolan.