Inlägg från: Anonym (Py) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Py)

    Vi sviker våra barn redan i förskolan.

    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 14:16:45 följande:
    Enligt vad jag hör från förskollärare och lärare ligger problemet i att föräldrar har för lite tid med sina barn. 
    En grundskollärare jag känner säger att hon har sagt upp sig, hon ville vara lärare, hon vill inte ägna sig åt att lära barn äta med kniv och gaffel och grundläggande uppfostran. Eftersoom föräldrar inte uppfostrar och lär barnen det grundläggande blir belastningen på skolan för stor. 
    Förskollärarna jag känner säger att barnen går för långa dagar i förskolan, de blir stressade och mår dåligt, lösningen inte fler förskollärare , lösningen är kortare arbetstider så att föräldrar hinner uppfostra sina barn och ge den kärlek och grundtrygghet som förskolan aldrig kan ge.

    Jag har också en del vänner som arbetar inom skolan och de ser snarare att det är styrningen av skolan som brister. Det är ett sånt fokus på att barnen på lågstadiet ska ha varsin ipad, men ingen kan ta hand om barnen med speciella behov. När jag gick i skolan fanns obs-klasser. En pojke i min lågstadieklass hade en extrafröken med varje dag.  Min dotter har fått ett par hörselkåpor för att inte störas av barnen i klassen som inte kan sitta still. I hennes klass om 30 barn, jobbar en obehörig lärare och en fritidsfröken. I klassen finns en pojke som har grava NPF-problem, barn som knappt kan läsa, en särbegåvad flicka och allt där emellan. Hur ska alla dessa få sina behov tillgodosedda, av en obehörig lärare och en fritidsfröken?


    Skolan ska ha behörig personal, men det är ju billigare med en icke-behörig lärare. En massa tid går åt att försöka lära upp dessa hur de ska undervisa och planera lektioner. Tid som mina vänner beskriver att de hade kunnat lägga på sina elever, allra helst de som behövt extra stöd. 


    Barnen är inte problemet. Ouppfostrade ungar och barn med problem har alltid funnits. Men då har det funnits resurser att ta hand om det. 

  • Anonym (Py)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 15:00:08 följande:
    Är det verkligen sant? Har ingen detaljinsyn men det har skrivits i media om nedskärningar senaste åren

    SKR hävdar det. SCB skriver å andra sidan i sin rapport från i fjol, att kostnaden per elev var den lägsta på många år. 


    Kostnader har också ökat för skolan, både vad gäller lönekostnader, kostnader för material och kostnader för skolbyggnader. Så pengarna verkar inte ha gått till eleverna. 

  • Anonym (Py)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-18 09:41:56 följande:
    När jag började på lågstadiet på sjuttiotalet hade vi inga ouppfostrade barn i klassen, i alla fall inte med de mått vi har idag. 
    Vi hade en fröken på 30 barn och hon hade inga assistenter och inga barn hade resurser, det förekom inte. 
    Fröken hade inget problem med att hålla ordning i klassen.
    Något barn kunde förstås vara lite busigt men alla lydde ju fröken om hon sa till. 
    Jag gick i skolan i början av 90-talet. Vi hade absolut ouppfostrade och bråkiga barn i klassen. Men när de bråkade, blev det konsekvenser. En lärare bar till exempel konsekvent ut stökiga barn, tills de fattade galoppen och slutade stöka. Gjorde någon något dumt, fick vederbörande skäll. Min lågstadielärare förde bok på glömda läxor och gympapåsar och efter ett visst antal streck fick man en lapp hem som självfallet skulle återlämnas signerad.

    Utvecklingssamtalen var ett tillfälle för föräldrarna att få veta hur det gick för barnen och hur barnen uppförde sig i skolan.

    Idag får lärare sparken om de rör en elev, skolledningen står mer bakom föräldrar än bakom lärare. Och utvecklingssamtal är ett skämt, där ingen information om elevens utveckling kommer fram. Istället ska barnet (lågstadieelev i mitt fall) leda sitt eget samtal efter målen som eleven själv satt upp.

    Det var en annan diciplin förr!
Svar på tråden Vi sviker våra barn redan i förskolan.