Inlägg från: Anonym (barnen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (barnen)

    Vi sviker våra barn redan i förskolan.

    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-10-17 12:59:26 följande:
    Vi sviker våra barn redan i förskolan.

    Hela samhället är upp och ner.
    Vi släcker bränder istället för att se till att det inte blir några.

    Redan I förskolan kan man se vilka barn som behöver mer insatser för att det ska gå bra för dem. Men ekonomin gör att vi drar ner på personal, gör större grupper, inkluderar mera.

    I skolan är det stora klasser och många barn kommer ikläm, de uppnår inte målen, de får inte sina behov tillgodosedda. Lärare går på knäna för att kanske lyckas lära ut till någon som har resursen till att ta till sig kunskapen och inte bara överleva.

    Många barn blir hemmasittare för att vi har ett skolsystem som svajar, skulden är såklart föräldrarnas. (Ironi) eller den stackars läraren som har 30 elever varav 12 har handlingsplan , 3 har åtgärdsprogram och 7 säger ingenting.

    Men blir vi förvånade när ungdomarna hamnar snett, inte ens då får de hjälp förrän det börjat brinna.

    När ska vi vakna och satsa på våra förskolebarn, bygga trygga glada elever som har möjlighet att växa, trygga ungdomar med framtidstro?

    Vi sitter allihopa och tittar på. , skyller på föräldrar, lärare, pedagoger osv.
    Gör något istället.


    Håller helt och hållet med dig i allt du skriver. Frågan är bara hur man kommer åt det så länge politiker och kommuner inte ser detta och agerar utifrån detta i sina budgetplaneringar. 

    Även själva skolplanen och betygssystemet är helt åt fanders, och skapar stora svårigheter för många barn att lyckas med skolarbetet. Min dotter går i nian i en helt vanlig skola i ett välmående medelklassområde. Och i hennes klass är det ca en tredjedel av eleverna som har behov av extra stöd! Och de barnen har inte varit i behov av det från start, utan främst från och med högstadiet.

    I samma kommun så tog politikerna beslut att alla elever från mellanstadiet skulle ha en egen Ipad. För att kunna finansiera detta så drog man istället in de flesta av skolans kringfunktioner som specialpedagoger, kuratorer, elevassistenter osv. Och förvånande nog så har det inte blivit särskilt bra för eleverna. 

    Så det verkar inte som att problemen är hos barnen som typ diagnos, låg begåvning, utan i hur skolarbetet läggs upp. Jag får själv härdsmälta i hjärnan när jag ser min dotters skoluppgifter, hur de läggs upp, hur det är organiserat. Och jag har ändå lyckats med en 5-åring universitetsutbildning, så jag är inte helt obildbar själv. 

    Har du några förslag på vad man skulle kunna göra? Upplever att de som bestämmer inte ser problemen, och de som ser problemen är för trötta och överarbetade för att orka agera, eller befinner sig på en nivå där de inte har någon makt i det stora hela. 
  • Anonym (barnen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 13:33:20 följande:

    Jag tror att föräldrar behöver mer stöd och uppmuntran och tid för att vara med sina barn och ge dem trygghet kärlek och uppfostran . Det är inte förskolan och skolan som skall ge våra barn grundtrygghet, kärlek och uppfostran. 

    Den arbetstidsförkortning som Socialdemokraterna kommer att göra till en valfråga tror jag är viktig, kan göra skillnad. 


    Det ena behöver inte motsäga det andra.

    Förskolan och skolan måste vara en rimlig plats att vara på för de barn som behöver vara där. Och skolan måste alla barn vara i eftersom vi har skolplikt.

    Och skolan måste vara anpassad utifrån barns behov och utveckling.

    Arbetstidsförkortning är bara en liten pusselbit i helheten. 
  • Anonym (barnen)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-10-17 13:40:33 följande:
    Minska barngrupperna på förskolan, anställa fler pedagoger.
    Likaså i skolan , minska klasserna anställ en hjälplärare åt läraren .
    Fler aktiviteter till socialt utsatta ungdomar = billigare sporter.

    Tex
    Jomen absolut. Men HUR?

    För det handlar ju om resurser, och resursfördelning. Och det är ju nån som bestämmer över den fördelningen, och de verkar inte bestämma detta.

    Hur får man de som bestämmer att se detta och agera i resursfördelningen så att dessa förändringar kan bli möjliga?
  • Anonym (barnen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 14:26:52 följande:

    Alla föräldrar (många föräldrar) säger ju ständigt att de kan inte korta ner förskolledagarna för att de måste försörja sig.
    Om vi gör arbetsdagarna kortare så borde barnen ocskå får kortare förskoledagar. Barnen behöver tid med sina föräldrar, detta ger barnen grundtrygghet. Detta motverkar psykisk ohälsa. 


    En allmän arbetstidsförkortning vore absolut ett steg i rätt riktning. För alla, inte bara föräldrar, och med en bibehållen lönenivå att man kan försörja sig.

    Men även livet utanför hemmet måste fungera för barnen. Och problemen slutar inte i förskolan, utan det fortsätter under skoltiden.
  • Anonym (barnen)
    Anonym (Är allt samhällets fel?) skrev 2024-10-17 14:47:02 följande:
    "En grundskollärare jag känner säger att hon har sagt upp sig, hon ville vara lärare, hon vill inte ägna sig åt att lära barn äta med kniv och gaffel och grundläggande uppfostran. Eftersoom föräldrar inte uppfostrar och lär barnen det grundläggande blir belastningen på skolan för stor." 

    Detta är väl den största och viktigaste delen i "pudelns kärna".

    I dag verkar många föräldrar och vuxna, inklusive många politiker och mediamänniskor, tro att det är "samhället" som ska uppfostra deras barn och ge deras barn de grunder de behöver för att få ett bra liv och för att så många som möjligt av dem ska bli så goda samällsbärande och netto skattebetalande medborgare, som vårt gemensamma samhälle så väl behöver.

    Jag håller också med om det mesta övriga i ditt inlägg.

    Men självfallet kan de allra flesta föräldrar i dag ha lika mycket tid för sina barn, lika som förr, om man bara väljer att prioritera detta. Hos dem som anser sig inte ha tid är det enda som saknas engagemang och egen vilja att göra dessa prioriteringar. 

    T ex är det extremt få vuxna, nästan ingen, som är beredda ens lägga undan sin mobil för att i stället helhjärtat prioritera sina barns bästa.
    Ofta är det samma vuxna personer som ofta beklagar sig över "att springa i ekorrhjulet"...
    Om skolan lär mitt barn att läsa och skriva så lär jag det att äta med kniv och gaffel. Men det gör inte skolan längre, dels för att man godtar att barnen inte lär sig, men också för att nivån på dem som går lärarutbildningarna är så låg att de själva knappt heller kan läsa och skriva. 
  • Anonym (barnen)
    Anonym (Är allt samhällets fel?) skrev 2024-10-17 14:51:31 följande:
    Skolan har mer resurser, större tilldelning av pengar, än någonsin tidigare.
    Sanningen är att det är INGEN nedskärning i resurser.

    Frågan borde snarare vara varför alla dessa rekordstora resurser inte räcker?

    Om resurserna redan nu är de största någonsin, vad är det då som säger att ännu mera resurser skulle lösa problemen?
    Det handlar inte bara om resurserna, utan även hur de fördelas och används. 

    Om man ger Ipads till eleverna men drar in på specialpedagoger? Pengar finns, men används de rätt? Eller att skolpengen går till aktieägarna i friskolekoncerner istället för till elevernas undervisning?
Svar på tråden Vi sviker våra barn redan i förskolan.