Inlägg från: Anonym (Är allt samhällets fel?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)

    Vi sviker våra barn redan i förskolan.

    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 14:16:45 följande:
    "En grundskollärare jag känner säger att hon har sagt upp sig, hon ville vara lärare, hon vill inte ägna sig åt att lära barn äta med kniv och gaffel och grundläggande uppfostran. Eftersoom föräldrar inte uppfostrar och lär barnen det grundläggande blir belastningen på skolan för stor." 

    Detta är väl den största och viktigaste delen i "pudelns kärna".

    I dag verkar många föräldrar och vuxna, inklusive många politiker och mediamänniskor, tro att det är "samhället" som ska uppfostra deras barn och ge deras barn de grunder de behöver för att få ett bra liv och för att så många som möjligt av dem ska bli så goda samällsbärande och netto skattebetalande medborgare, som vårt gemensamma samhälle så väl behöver.

    Jag håller också med om det mesta övriga i ditt inlägg.

    Men självfallet kan de allra flesta föräldrar i dag ha lika mycket tid för sina barn, lika som förr, om man bara väljer att prioritera detta. Hos dem som anser sig inte ha tid är det enda som saknas engagemang och egen vilja att göra dessa prioriteringar. 

    T ex är det extremt få vuxna, nästan ingen, som är beredda ens lägga undan sin mobil för att i stället helhjärtat prioritera sina barns bästa.
    Ofta är det samma vuxna personer som ofta beklagar sig över "att springa i ekorrhjulet"...

  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Anonym (Py) skrev 2024-10-17 14:33:42 följande:

    Jag har också en del vänner som arbetar inom skolan och de ser snarare att det är styrningen av skolan som brister. Det är ett sånt fokus på att barnen på lågstadiet ska ha varsin ipad, men ingen kan ta hand om barnen med speciella behov. När jag gick i skolan fanns obs-klasser. En pojke i min lågstadieklass hade en extrafröken med varje dag.  Min dotter har fått ett par hörselkåpor för att inte störas av barnen i klassen som inte kan sitta still. I hennes klass om 30 barn, jobbar en obehörig lärare och en fritidsfröken. I klassen finns en pojke som har grava NPF-problem, barn som knappt kan läsa, en särbegåvad flicka och allt där emellan. Hur ska alla dessa få sina behov tillgodosedda, av en obehörig lärare och en fritidsfröken?


    Skolan ska ha behörig personal, men det är ju billigare med en icke-behörig lärare. En massa tid går åt att försöka lära upp dessa hur de ska undervisa och planera lektioner. Tid som mina vänner beskriver att de hade kunnat lägga på sina elever, allra helst de som behövt extra stöd. 


    Barnen är inte problemet. Ouppfostrade ungar och barn med problem har alltid funnits. Men då har det funnits resurser att ta hand om det. 


    Skolan har mer resurser, större tilldelning av pengar, än någonsin tidigare.
    Sanningen är att det är INGEN nedskärning i resurser.

    Frågan borde snarare vara varför alla dessa rekordstora resurser inte räcker?

    Om resurserna redan nu är de största någonsin, vad är det då som säger att ännu mera resurser skulle lösa problemen?
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 15:00:08 följande:
    Är det verkligen sant? Har ingen detaljinsyn men det har skrivits i media om nedskärningar senaste åren
    Skolan har mer resurser, större tilldelning av pengar, än någonsin tidigare.

    Ja det är sant. Det är officiella siffror och framgår bl a i regeringens budget.

    Svenska traditionella media verkar ha en annan agenda än att rapportera sanningen.
    Du och många skulle behöva bli mer källkritiska.

    Resurserna är större än någonsin tidigare.
    Sanningen är att det inte är någon nedskärning i resurser.
    Problemet är alltså inte att det skulle vara för lite resurser.
    Problemet är att behovet av resurser ökar på ett fruktansvärt sätt och utom kontroll.
    I det nya Sverige verkar det inte räcka hur mycket resurserna än ökar.

    De rekordstora resurserna används uppenbarligen till fel saker och på fel sätt.
    Dessa fel medför att det ökande behovet av resurser är accelererande och behovet verkar då vara fullkomligt bottenlöst.
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Anonym (Jonna) skrev 2024-10-17 20:01:26 följande:
    Men alla har inte samma möjligheter att hjälpa sina barn. De är kanske inte själva är läs- och skrivkunniga, de kanske sköter familjens pizzeria till kl 22 varje kväll, de kanske inte är friska, osv. Skolan har ett uppdrag att kompensera för de olika förutsättningar barn har för att barn till föräldrar som dessa ska ha en chans. Lika goda chanser som andra barn har går inte att ordna, men skolan måste kunna fungera även för de barn vars föräldrar inte gör det. 
    Alla naiva svenskar behöver lära sig att världen är inte rättvis.
    De som skriker efter rättvisa skriker bara om något som är fullkomligt utopiskt och saknar alla verklighetsförankring.
    Det är fullkomligt självklart, och det är både rätt och riktigt, att alla har inte samma möjligheter att hjälpa sina barn.

    Det är lika självklart som att den som anstränger sig, jobbar mer och levererar bättre, kommer alltid att tjäna mer pengar än den som inte anstränger lika mycket eller den som inte arbetar alls.
    Så fungerar verkligheten, det är naturligt och det är både rätt och riktigt. Och så kommer det alltid att vara.
    Om du inte giller detta, om du anser att detta inte är rättvist så kan jag upplysa dig om att det finns ingen rättvisa i välden. 
    Detta är fakta och det är bara att tugga i sig.

    Du verkar tycka att alla ska vara tvingade att sänka sig till lägsta nivå för att det ska bli rättvist?

    De som t ex är välutbildade eller de som är framgångsrika och tjänar mer pengar på att göra stor kundnytta ska tvingas sluta anstränga sig och de ska inte få tjäna mer pengar eller ha bättre arbetstider än ditt exempel med den som bakar pizza.

    Den elev som är ovanligt duktig, på t ex matte, ska inte ha något stöd utan ska sänka sig ned till den nivå som den som är sämst i matte. Alla de som har allra sämst förutsättningar ska få allt stöd och alla resurser.

    Men vem ska då försörja landet Sverige?
    Vem ska betala för det allmänna och för vår välfärd?
    Om alla levererar lika dåligt som de som levererar allra sämst, hur tror du då att landet Sverige ska klara sig?

    Du kanske är en sådan som anser att solidaritet innebär att någon annan ska försörja dig?
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Jemp skrev 2024-10-18 11:38:22 följande:
    Fast så funkar ju inte världen. Den som jobbar hårdast (eller utbildar sig längst) tjänar inte nödvändigtvis bäst. Tvärtom lönar sig utbildning väldigt dåligt i Sverige.

    Lämnas lärandet till föräldrarna är det inte heller den som
    anstränger sig mest som lär sig mest, utan den vars föräldrar som har bäst kapacitet (utbildnings-, intresse- och tidsmässigt).

    Ta tillvara på god begåvning håller jag med om, vad nu det har med saken att göra. 
    Du och jag verkar vara överens om att det existerar ingen rättvisa i världen.

    Självfallet är det inta alltid, inte nödvändigtvis, den som anstränger sig mest som tjänar mest.
    Men menar du att det oftast och generellt skulle vara precis tvärtom?
    Nej, självfallet inte. 
    Generellt lönar det sig att leverera bättre än de som levererar sämst.
    Och jag hoppas du håller med om att rent generellt så är detta också rätt och riktigt.

    För mig är det självklart att utbildning inte lönar sig. Inte i Sverige och inte i världen.
    Det som lönar sig är att göra kundnytta, vilket i sin tur är att bättre än andra tillfredsställa människors och den s k marknadens behov.

    Generellt och ofta gäller dock att den som är välutbildad är bättre än en icke utbildad att tillfredsställa de behov som finns på marknaden, alltså att leverera kundnytta.

    Tyvärr verkar många i Sverige inbilla sig att teoretisk utbildning ska medföra högre lön.
    Medan jag är övertygad att leverera kundnytta är det enda som kan ge högre lön.

    Att inneha kompetens, alltså att vara bra på att tillfredsställa behov, har inget direkt samband med högskole- eller universitetsutbildning.
    I verkliga livet, när det gäller att göra nytta, så finns det massor av andra vägar att skaffa kompetens och utbildning, ofta mycket bättre och effektivare sätt än att inbilla sig att man är välutbildad bara för att man har universitetspoäng (och ofta höga studieskulder).

    Det är alltid den betalande kunden som bestämmer.
    Det som alltid lönar sig bäst är att göra kundnytta.
    Du och jag och alla betalande kunder betalar gärna för att få våra behov tillfredsställda.
    Egentligen struntar vi alla helt i vilken formell utbildning leverantören har bara den levererar och tillfredsställer de behov vi har.
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    PH76 skrev 2024-10-18 11:44:18 följande:
    Nej så fungerar inte statistik, eller verkligheten, du har alltid en normalfördelningskurva. Och det är statistiskt bevisat om och om igen att de med eftergymnasial examen har högre lön, är friskare, och lever längre.
    Du har i stort rätt.
    Men det är sannolikt inte själva utbildningen som utgör grundbulten i detta.

    Statistiken belägger INTE att det är utbildningen i sig som gör att dessa har högre lön mm.

    Det är mycket mera sannolikt att människor som har sådana personliga egenskaper generellt väljer att skaffa sig eftergymnasial utbildning.
    Det är högst sannolikt att människor som har dessa personliga egenskaper gör mer nytta och därmed har högre lön, lever sitt liv på sätt att de är friskare och därmed också lever längre.
    I grunden är det mycket mer de personliga egenskaperna som är grundbulten och inte den formella utbildningen i sig.

    Medan det sannolikt och rent generellt gäller motsatsen för de människor som inte har motsvarande personliga egenskaper. Rent generellt gäller detta oavsett vilken formell utbildning dessa lyckas skaffa sig.

    Utbildning i sig innebär inte någon avgörande skillnad.
    En gammal myt är t ex att alla som skaffar sig gymnasieutbildning också kommer i arbete.
    Vilket då påstås bevisas av statistik som visar att de som inte är i arbete saknar gymnasieutbildning.
    Medan sanningen självfallet och generellt är en annan.
    Det är människor som har sådana personliga egenskaper att de inte ens klarar att genomgå gymnasieutbildning som inte är i arbete.
    Dessa människors personliga egenskaper påverkas knappast av att de på ett eller annat konstlat sätt lyckas genomgå en gymnasieutbildning med godkänt betyg.
    Generellt kommer dessa även fortsatt sakna de personliga egenskaper som gör att de kan göra kundnytta tillräckligt för att komma i riktiga arbeten.

    Men jag tror alltså att du och jag är överens, åtminstone i stort.
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Jemp skrev 2024-10-18 12:20:18 följande:
    Nej, jag har inte påstått att det lönar sig att inte anstränga sig.

    Däremot vänder jag mig mig mot fördomen att den som tjänar sämre självklart skulle anstränga sig mindre.

    Du pratar kommersiell kundnytta, men nämner inget om
    samhällsnytta. 
    Jo, jag pratar absolut om samhällsnytta.
    Det är nämligen samma sak. Åtminstone i stort.

    Kundnytta är självfallet lika viktigt, faktiskt minst lika viktigt, när den betalande kunden utgörs av de skattebetalande medborgarna.

    Och det är fullkomligt självklart att det är den kommersiella kundnyttan som finansierar landet Sverige, som finansierar vår välfärd, allt det det offentliga och all samhällsnytta.
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Jemp skrev 2024-10-18 12:28:05 följande:
    Sen är det väl en sak att det bör löna sig om man själv anstränger sig. Det jag vänder mig emot är att samhället inte bör skapa sämre förutsättningar för de vars föräldrar inte ställer upp.
    Du menar alltså att alla måste anpassa sig till de som har sämst förutsättningar?

    T ex att de som har ansträngt sig mera och skaffat sig bättre förutsättningar ska inte få använda dessa förutsättningar?

    Självfallet skapar inte samhället sämre förutsättningar för någon.
    Det är inte samhället som avgör om föräldrar väljer att ställa upp eller inte.
    Generellt har vi i Sverige ett samhälle som är mycket bra på att skapa goda förutsättningar för alla.
    Eller menar du att de flesta andra länder är mycket bättre än Sverige på detta?
    Var får du något sådant ifrån?
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Jemp skrev 2024-10-18 12:38:10 följande:
    Så vem anser du vara betalande kund för tex lärare och hur ser du på låg differentiering av lönenivåer?
    Föräldrar/skattebetalare och självfallet barnen är lärarnas kunder.

    Låg differentiering av lönenivåer är generellt dåligt.
    De som gör större nytta förtjänar mycket högre lön än den som gör minst nytta. Varför ska någon annars anstränga sig att göra större nytta?

    Men Sverige präglas sedan långa tider av vänsterpolitik vilket medför att också de sämsta, de som gör minst nytta, ska ha lika mycket som de som är bäst och gör mest nytta.
    Den som gör minst nytta ska ha lika mycket som den som gör mest, detta anses vara solidariskt och rättvist...
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Jemp skrev 2024-10-18 12:53:53 följande:

    Jag håller med, vilket är anledningen till att jag från början gav mig in i diskussionen genom att problematisera att lägga mer ansvar på föräldrarna. 


    För mig självklart att göra ovanstående med mina barn. Men vi riskerar svika de vars föräldrar (av olika anledningar) inte gör det. 


    Att vissa föräldrar sviker sina barn är självfallet dåligt, oavsett orsaken.
    Men blir det verkligen bättre om alla föräldrar skulle tvingas att svika sina barn?

    Alltså att de föräldrar som har bättre förutsättningar ska tvingas sluta att använda dessa förutsättningar som ger fördel till deras barn?

    På vilket sätt skulle detta göra att det blir bättre för barnen till de föräldrar som inte har dessa förutsättningar?
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-18 13:11:07 följande:
    Många arbetsgivare använder avklarad gymnasieexamen som ett sållningsverktyg, de som klarat gymnasieexamen har åtminstone klarar något och  har visat att de har grundläggande kunskaper i viktiga ämnen som svenska, engelska och matematik, vilket i princip behövs eller åtminstone underlättar i nästan alla yrken. 
    Ja, vi är helt överens.

    Om man ställer kravet på åtminstone gymnasieexamen så slipper man de som har sådana personliga egenskaper att de inte ens vill eller kan klara gymnasiet.

    Alla löngivare (= arbetsgivare) vet att det är leverans av kundnytta som betalar de anställdas löner.
    Inte vilken utbildning de anställda har.

    I alla de fall, i vardagen, som du själv utgör den betalande kunden, i alla de fall som du får en leverans av något slag och betalar för den:
    är det ett krav från dig som betalande kund att den som levererar ska ha gymnasieexamen?
    Om du t ex bara får hälften av din leverans, betalar du då ändå fullt pris så länge den som levererar har gymnasieexamen?

    Vill du betala för den leverans du får?
    Eller vill du betala för att den som levererar har en viss utbildning? 
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Jemp skrev 2024-10-18 13:23:36 följande:
    Så varför lönar det sig så dåligt (på lönen) att skapa samhällsnytta?
    Jag vet inte om det lönar sig dåligt? Vad/hur menar du?

    I min värld får man betalt för att tillfredsställa människors/konsumenternas behov. Det är en mänskligt grundläggande egenskap att vilja få sina behov tillgodosedda. 
    De behov som människor generellt anser vara viktigast och mest värdefullt att få tillfredsställda ger generellt och i allmänhet mest betalt.

    Nu vet jag inte exakt vad du menar med samhällsnytta i din fråga, men någonstans tycker jag att samhällsnyttan är nyttan för medborgarna/människorna och det är dessa som i stor utsträckning påverkar hur mycket man är villig att betala för detta.

    T ex begränsas ju välfärdens (samhällets) resurser helt naturligt av att människorna, de skattebetalande medborgarna, har en gräns för hur mycket skatt man är villig att betala, i förhållande till den nytta man anser sig få för skattepengarna.
    I dag är det väldigt många skattebetalande medborgare som ifrågasätter om deras skattepengar verkligen gör nytta, om de används till rätt saker, alltså om man får sina behov tillgodosedda, i relation till hur mycket man betalar. 

    Sedan finns det politiska krafter, och andra krafter, som försöker sträva mot, eller av olika anledningar försöker förändra, det som är naturliga mänskliga egenskaper, vilket ställer till stor oreda och obalans bland människor och i länder.
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Jemp skrev 2024-10-18 13:25:12 följande:
    Verkligen inte, var läser du in det?

    Om samhället lägger ett stort (akademiskt) ansvar på föräldrarna genom läxor, så ges sämre förutsättningar till de barn vars föräldrar inte kan eller vill ställa upp.
    Då är alltså din lösning att man upphör med att begära föräldraansvar? Eftersom vissa föräldrar inte kan eller vill ta sitt ansvar så ska inte andra föräldrar heller få ta något ansvar?

    Allt ska vara lika dåligt för alla, lika dåligt som för de som har det allra sämst.
    Ja, då blir det ju rättvist och bra...
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Jemp skrev 2024-10-18 13:32:48 följande:
    Men det lönar sig inte att göra mer nytta idag.
    Sverige präglas sedan långa tider av vänsterpolitik vilket medför att också de sämsta, de som gör minst nytta, ska ha lika mycket som de som är bäst och gör mest nytta.

    Hur röstar du?

  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Anonym (slösa mindre) skrev 2024-10-18 13:38:03 följande:

    Jag jobbar med IT på en kommunal F6-skola med AGR i en Stockholmsförort och har god insyn i verksamheten.


    En sak som sticker ut är inkluderandet, där barn med särskilda behov (kan vara adhd eller helt enkelt mkt låg begåvning) går i vanliga klasser. Det gör att läraren i klassen får avsätta orimligt mycket tid till en eller ett par elever. Det spelar ingen roll om det är 15 eller 30 barn i klassen, de resurskrävande tar för mycket tid i anspråk att samtliga andra blir lidande. Du skulle kunna minska klassen till 10 elever men del skulle ändå vara för mycket pga de 2-3 som sänker klassen.


    Det går också åt mycket tid till att lösa konflikter mellan elever och där det lågaffektiva bemötandet gör att barnen inte tar åt sig allvaret i deras beteende speciellt då inga konsekvenser någonsin utdelas och vilket givetvis stör lektionerna i slutändan.


    De elever som har studievana föräldrar kommer förstås klara sig bra då de får stöd hemifrån. De som inte har det eller kanske tom lite stökigt hemma är de som blir lidande, likaså de tysta lite introverta barnen som presterar ok men som har potential för mycket mer. Lärarna ser inte dessa då de inte är ett "problem", de får klarar sig mer eller mindre på egen hand.


    Alla barns lika värde finns helt enkelt inte då de skötsamma inte får den undervisningen de är värda och där sviker skolan/samhället väldigt många barn.


    Skolan har väldigt mycket administration. Lite skämtsamt kan man säga att om skolan har dokumenterat att en elev inte lär sig något och har en utvecklingsplan att barnet skall lära sig mer så har skolan inte gjort något fel alldeles oavsett om barnet inte i slutändan har lärt sig det den borde. Väldigt mycket tid avsätts på att dokumentera för att skolan/kommunen skall ha ryggen fri.


    När det gäller kostnadsfrågan på kommunala skolor så har de en hyreskostnad på skollokalerna och en skola kan inte vara flexibel med dessa lokaler och de kan inte byta lokaler, det gör att de ofta sitter med lite för stora lokaler i förhållande till elevunderlaget och kan inte påverka dessa kostnader.


    Med LOU är man tvungen att använda vissa leverantörer med ett förutbestämt utbud, som en kommunal tjänsteman har gjort upphandlingen för, på många områden för hela kommunens behov vilket gör att det sällan passar skolan behov 100% eller ens 80%.


    Ofta har kommuner en egen IT-tjänst och det gör att varje elevs mejladress kostar i drift, likaså kostar varje uppkopplad dator pengar varje månad som en funktionskostnad (det har alltså inget med inköpet av datorn/paddan), pengar som går till skolan dräneras till ett kommunalt aktiebolag där insynen är minimal.


    Sen har löneutvecklingen bland lärare varit väldigt bra de senaste åren då det är brist på legitimerade lärare och de som vill kan pressa upp sina löner genom att byta skola ofta (och att inte ha kontinuitet vet vi är dåligt för barns utveckling och lärande) många gör det såvida de inte har tänkt att skaffa barn men då är de ju ändå borta mycket med vikarier som följd. Det dränerar förstås skolans resurser ordentligt och skolpengen har ju inte stigit i samma utsträckning som löneökningarna varit.


     


     


    Tack för ett utmärkt inlägg från dig som har insikt på riktigt.

    Många verkar tycka det är alldeles utmärkt att kommunala skolor slösar bort en stor del av skolpengen, utan att det kommer eleven till nytta. Detta slöseri ska ofta döljas och förnekas.
    Samtidigt som många verkar bli mer eller mindre rabiata om en del av skolpengen går till vinst.
    Jag förstår inte den stora skillnaden.
    Jag tycker det är lika fel i alla fall där skolpengen inte kommer eleverna och de skattebetalande medborgarna till nytta.
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Jemp skrev 2024-10-18 13:46:18 följande:
    Jag förstår inte var din halmgubbe kommer från. 
    Jag förstår inte ditt inlägg
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Jemp skrev 2024-10-18 14:27:44 följande:
    Ingen (mer än du) har påstått att föräldrar inte ska få hjälpa sina barn. 
    Det är mycket möjligt att jag inte har klarat att förstå dig på rätt sätt.
    Förklara gärna vad dina förslag är?

    Du skrev bl a:
    vi riskerar svika de vars föräldrar (av olika anledningar) inte gör det. 
    Hur menar du att man/vi/samhället/bra föräldrar ska lösa detta?
  • Anonym (Är allt samhällets fel?)
    Jemp skrev 2024-10-18 15:27:57 följande:
    Jag anser att skolans kompensatoriska uppdrag är viktigt. Ju mer ansvar som läggs på föräldrar att stötta vid läxläsning, undervisa hemma osv, desto större ojämlikhet riskerar vi att få. Barn hämmas då av sina föräldrars kapacitet, vare sig det handlar om barn som ligger efter men inte får tillräckligt stöd, eller barn som ligger före men inte får undervisning på sin nivå.

    Att skolan inte byggs upp utifrån föräldrars akademiska bidrag, innebär ju dock inte att man inte får (eller bör) hjälpa sitt barn. 
    Återigen kan jag inte tolka dig på annat sätt än att du anser att alla ska vara tvingade att anpassa sig till den som har sämst förutsättningar.

    Ingen förälder, ingen människa, ska få anstränga sig mer eller ta större ansvar än den som anstränger sig minst och som tar allra minst ansvar.

    Jag klarar fortfarande inte att förstå dig och klarar inte förstå hur samhället och människor ska kunna fungera om dina idéer skulle få råda.

    Ojämlikhet mellan människor kommer alltid att råda, liksom att det inte finns någon rättvisa, detta alldeles oavsett vilka politik eller vilken ideologi som råder.

    T o m inom den mest utopiska kommunismen gäller i verkligheten att den som vill anstränga sig mer än andra, den som tar ett större ansvar än andra, den som bättre förmår tillfredsställa andra människors behov, kommer att ha mer fördelar än den som inte vill anstränga sig alls och kommer alltid att ha bättre förutsättningar än den som inte bryr sig om att tillfredsställa andra människors behov.

    Om du ser detta som ojämlikhet och/eller orättvist så saknar du tyvärr all verklighetsförankring.
Svar på tråden Vi sviker våra barn redan i förskolan.