Jemp skrev 2024-10-18 11:38:22 följande:
Fast så funkar ju inte världen. Den som jobbar hårdast (eller utbildar sig längst) tjänar inte nödvändigtvis bäst. Tvärtom lönar sig utbildning väldigt dåligt i Sverige.
Lämnas lärandet till föräldrarna är det inte heller den som
anstränger sig mest som lär sig mest, utan den vars föräldrar som har bäst kapacitet (utbildnings-, intresse- och tidsmässigt).
Ta tillvara på god begåvning håller jag med om, vad nu det har med saken att göra.
Du och jag verkar vara överens om att det existerar ingen rättvisa i världen.
Självfallet är det inta alltid, inte nödvändigtvis, den som anstränger sig mest som tjänar mest.
Men menar du att det oftast och generellt skulle vara precis tvärtom?
Nej, självfallet inte.
Generellt lönar det sig att leverera bättre än de som levererar sämst.
Och jag hoppas du håller med om att rent generellt så är detta också rätt och riktigt.
För mig är det självklart att utbildning inte lönar sig. Inte i Sverige och inte i världen.
Det som lönar sig är att göra kundnytta, vilket i sin tur är att bättre än andra tillfredsställa människors och den s k marknadens behov.
Generellt och ofta gäller dock att den som är välutbildad är bättre än en icke utbildad att tillfredsställa de behov som finns på marknaden, alltså att leverera kundnytta.
Tyvärr verkar många i Sverige inbilla sig att teoretisk utbildning ska medföra högre lön.
Medan jag är övertygad att leverera kundnytta är det enda som kan ge högre lön.
Att inneha kompetens, alltså att vara bra på att tillfredsställa behov, har inget direkt samband med högskole- eller universitetsutbildning.
I verkliga livet, när det gäller att göra nytta, så finns det massor av andra vägar att skaffa kompetens och utbildning, ofta mycket bättre och effektivare sätt än att inbilla sig att man är välutbildad bara för att man har universitetspoäng (och ofta höga studieskulder).
Det är alltid den betalande kunden som bestämmer.
Det som alltid lönar sig bäst är att göra kundnytta.
Du och jag och alla betalande kunder betalar gärna för att få våra behov tillfredsställda.
Egentligen struntar vi alla helt i vilken formell utbildning leverantören har bara den levererar och tillfredsställer de behov vi har.