Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Vi sviker våra barn redan i förskolan.

Jag håller med dig. Vad tycker du att vi ska göra? 

• Anonym (Em)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-10-17 13:40:33 följande:
    Minska barngrupperna på förskolan, anställa fler pedagoger.
    Likaså i skolan , minska klasserna anställ en hjälplärare åt läraren .
    Fler aktiviteter till socialt utsatta ungdomar = billigare sporter.

Tex
    Jo, givetvis handlar det om ökade resurser. Jag menar hur? Vad gör du själv?
  • Anonym (Em)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 13:33:20 följande:

Jag tror att föräldrar behöver mer stöd och uppmuntran och tid för att vara med sina barn och ge dem trygghet kärlek och uppfostran . Det är inte förskolan och skolan som skall ge våra barn grundtrygghet, kärlek och uppfostran. 

Den arbetstidsförkortning som Socialdemokraterna kommer att göra till en valfråga tror jag är viktig, kan göra skillnad. 

Tänker lite tvärtom. Visst gynnar arbetstidsförkortning barn till redan engagerade föräldrar. Men ligger problemet generellt hos föräldrarna eller har skola och omsorg för lite resurser? 
  • Anonym (Em)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 14:16:45 följande:
    Enligt vad jag hör från förskollärare och lärare ligger problemet i att föräldrar har för lite tid med sina barn. 
    En grundskollärare jag känner säger att hon har sagt upp sig, hon ville vara lärare, hon vill inte ägna sig åt att lära barn äta med kniv och gaffel och grundläggande uppfostran. Eftersoom föräldrar inte uppfostrar och lär barnen det grundläggande blir belastningen på skolan för stor. 
    Förskollärarna jag känner säger att barnen går för långa dagar i förskolan, de blir stressade och mår dåligt, lösningen inte fler förskollärare , lösningen är kortare arbetstider så att föräldrar hinner uppfostra sina barn och ge den kärlek och grundtrygghet som förskolan aldrig kan ge.
    Så föräldrar idag har inte tid att lära sina barn äta med kniv och gaffel? Jag tror att det är annat som brister isåfall. 

Långa förskoledagar är såklart ett problem. Men lite onödigt med grnerell arbetstidsförkortning för att komma till rätta med det. Är också skillnad på dagar i större stressiga grupper och annan typ av barnomsorg.
  • Anonym (Em)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-17 14:26:52 följande:

Alla föräldrar (många föräldrar) säger ju ständigt att de kan inte korta ner förskolledagarna för att de måste försörja sig.
    Om vi gör arbetsdagarna kortare så borde barnen ocskå får kortare förskoledagar. Barnen behöver tid med sina föräldrar, detta ger barnen grundtrygghet. Detta motverkar psykisk ohälsa. 

Det finns ju många andra billigare lösningar på problemet. Sänkt skatt för låginkomsttagare, utökad föräldraförsäkring osv. Bättre att ha resurser kvar att lägga på förbättrad omsorg.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Är allt samhällets fel?) skrev 2024-10-17 14:51:31 följande:
    Skolan har mer resurser, större tilldelning av pengar, än någonsin tidigare.
    Sanningen är att det är INGEN nedskärning i resurser.

Frågan borde snarare vara varför alla dessa rekordstora resurser inte räcker?

Om resurserna redan nu är de största någonsin, vad är det då som säger att ännu mera resurser skulle lösa problemen?
    Är det verkligen sant? Har ingen detaljinsyn men det har skrivits i media om nedskärningar senaste åren
  • Anonym (Em)
    Anonym (Py) skrev 2024-10-17 15:09:37 följande:

SKR hävdar det. SCB skriver å andra sidan i sin rapport från i fjol, att kostnaden per elev var den lägsta på många år. 

Kostnader har också ökat för skolan, både vad gäller lönekostnader, kostnader för material och kostnader för skolbyggnader. Så pengarna verkar inte ha gått till eleverna. 

Ja, förstår att det är mer komplicerat än att jämföra budgeten över tid. Verkar iaf inte vara någon ökad personaltäthet.
  • Anonym (Em)
    Jemp skrev 2024-10-17 15:48:27 följande:
    Generell arbetsförkortning frisätter ju resurser i barnomsorgen. 
    Hur menar du? Även pedagogerna jobbar ju mindre då
  • Anonym (Em)
    Jemp skrev 2024-10-17 15:56:28 följande:
    Ja. Men håller sig friskare, med färre sjukskrivningar. Och det krävs färre pedagoger tidigt och sent, vilket gynnar personaltätheten. Minskar arbetstiden minskar ju tiden på förskolan. 
    Förskolan lär ju behöva hålla öppet samma tider eftersom föräldrarna jobbar olika. Får inte riktigt ihop din ekvation
Svar på tråden Vi sviker våra barn redan i förskolan.