• Anonym (M)

Lämna 5 åring själv

Pappan till vårat barn brukar lämna barnet själv. Han stänger in sig i sovrummet och låter dottern leka själv flera timmar. På den tiden har han ingen koll på henne alls. just att han stänger in sig och gjort det på rutin tycker jag är fel. En sak om man råkar somna i soffan eller barnet vet att han/hon kan komma in när som, men just att stänga  in sig tycker inte jag är okej. Dessutom har han gjort såhär länge. Händer aldrig att dom umgås eller pratar utan han hämtar henne vid 15-16 går sen och lägger sig och vaknar inte fören jag kommer hem vid 18. Skulle ni accepterat de här? Han går upp vid 4 varje morgon för att jobba så han är rätt trött när han kommer hem på eftermiddagen 

• Svar på tråden Lämna 5 åring själv
  • Anonym (JB)

Har pappan egen bil och bestämmer sina tider själv?

• Aliona
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2024-10-12 11:11:01 följande:
    Är han kördräng (det kallas så i taxikretsar) så bestämmer hans åkare/arbetsgivare när han ska köra.
    Inom taxi är det ofta obekväma arbetstider.

Som chaufför finns tidsregler man måste följa, man måste noga anteckna alla tider i en loggbok. Denna loggbok måste alltid finnas i bilen och redovisas vid poliskontroll.

Mitt ex (relation i 14 år) körde taxi under hela vår relation. Så jag vet vad det gör med familjelivet.
    Tack för förklaringen. Jag har aldrig känt någon taxichaffis så jag har ingen aning om hur branchen funkar. Ts man verkar iaf ha viss flexibilitet eftersom han kan åka hem efter bara 1-2 timmars jobb på längre rast för att ta barnet till förskolan. Sen har man ju alltid tätt att gå ner i tid också. Men funkar det inte att anpassa pappans jobb så får ts försöka anpassa sitt. Sen vet jag ju så klart inte ts situation, kanske är de djupt skuldsatta och behöver jobba 10 timmar om dagen båda två, men det låter inte hållbart hur de har lagt upp det nu. 
  • Anonym (Håhåjaja)
    Aliona skrev 2024-10-12 20:42:39 följande:
    Tack för förklaringen. Jag har aldrig känt någon taxichaffis så jag har ingen aning om hur branchen funkar. Ts man verkar iaf ha viss flexibilitet eftersom han kan åka hem efter bara 1-2 timmars jobb på längre rast för att ta barnet till förskolan. Sen har man ju alltid tätt att gå ner i tid också. Men funkar det inte att anpassa pappans jobb så får ts försöka anpassa sitt. Sen vet jag ju så klart inte ts situation, kanske är de djupt skuldsatta och behöver jobba 10 timmar om dagen båda två, men det låter inte hållbart hur de har lagt upp det nu. 
    Det är dock lite märkligt att han kan ta rast på en bestämd tid varje morgon då körningar ju kan ta olika lång tid beroende på körsträcka.
    Minns när jag lagade mat och skickade meddelande att maten var klar, då kunde det ta en minut om han var i krokarna eller en timme (minst) om han hade långkörning.

Taxikörning tjänar man rätt dåligt på så att gå ner i tid skulle nog bli svårt för ts man, kanske hon själv skulle kunna. Men det bästa i deras situation vore kanske att låte dottern gå längre dagar på dagis.
    Fast det kanske inte heller går med de regler som gäller, det har jag noll koll på med vuxna barn.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 23:06:54 följande:
    Ja alltså de är lång resväg ja? och långa dagar ja? men pappan kör Taxi, och behöver avbryta sitt jobb för att komma och lämna barnen. Ibland åker jag hemifrån redan vid 05:30, så dagis är inte öppet och då blir de att han får lämna. Jag slutar 16-17 men är inte hemma fören 18:00
    Då bör han byta arbetstider eller jobb. 
  • EpicF
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2024-10-12 11:11:01 följande:
    Är han kördräng (det kallas så i taxikretsar) så bestämmer hans åkare/arbetsgivare när han ska köra.
    Inom taxi är det ofta obekväma arbetstider.

Som chaufför finns tidsregler man måste följa, man måste noga anteckna alla tider i en loggbok. Denna loggbok måste alltid finnas i bilen och redovisas vid poliskontroll.

Mitt ex (relation i 14 år) körde taxi under hela vår relation. Så jag vet vad det gör med familjelivet.
    Aldrig hört kördräng inom taximretsarna. Däremot inom lantbruk var det att det uttrycket användes. 
  • EpicF
    EpicF skrev 2024-10-12 22:26:48 följande:
    Aldrig hört kördräng inom taximretsarna. Däremot inom lantbruk var det att det uttrycket användes. 
    *taxikretsar 
  • Anonym (Håhåjaja)
    EpicF skrev 2024-10-12 22:26:48 följande:
    Ok, så säger de här iallafall. 
  • Aliona
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2024-10-12 20:54:20 följande:
    Det är dock lite märkligt att han kan ta rast på en bestämd tid varje morgon då körningar ju kan ta olika lång tid beroende på körsträcka.
    Minns när jag lagade mat och skickade meddelande att maten var klar, då kunde det ta en minut om han var i krokarna eller en timme (minst) om han hade långkörning.

Taxikörning tjänar man rätt dåligt på så att gå ner i tid skulle nog bli svårt för ts man, kanske hon själv skulle kunna. Men det bästa i deras situation vore kanske att låte dottern gå längre dagar på dagis.
    Fast det kanske inte heller går med de regler som gäller, det har jag noll koll på med vuxna barn.
    Är det inte bättre att den som tjänar minst går ner i tid så blir det reella inkomstbortfallet mindre? Eller att båda två går ner i tid för den delen. 
  • EpicF
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2024-10-12 20:54:20 följande:

Han kan vara egenföretagare också och då lägga upp arbetstiderna själv.
  • Anonym (Håhåjaja)
    Aliona skrev 2024-10-12 22:28:50 följande:
    Är det inte bättre att den som tjänar minst går ner i tid så blir det reella inkomstbortfallet mindre? Eller att båda två går ner i tid för den delen. 
    Jo kanske, eller låta barnet gå längre dagar. Ekonomin måste ju gå runt också.
    Dock vet vi inget om den ekonomiska biten.
  • Anonym (Håhåjaja)
    EpicF skrev 2024-10-12 22:32:01 följande:
    Han kan vara egenföretagare också och då lägga upp arbetstiderna själv.
    Så kan det också vara.
    Men troligtvis inte med de tiderna.
  • EpicF
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2024-10-12 22:43:24 följande:
    Så kan det också vara.
    Men troligtvis inte med de tiderna.
    Just pga tiderna som det är troligt. 
  • Anonym (Håhåjaja)
    EpicF skrev 2024-10-12 22:52:17 följande:
    Just pga tiderna som det är troligt. 
    Nåja, det verkar som att jag har större koll på taxibranchen än du.
  • EpicF
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2024-10-12 22:56:33 följande:
    Nåja, det verkar som att jag har större koll på taxibranchen än du.
    Eftersom han kan ta en lång paus på morgonen så kan det tyda på att han är egenföretagare. Annars är det svårt att styra, pga som du själv säger så kan körningar ta olika tid. 
  • Anonym (Håhåjaja)
    EpicF skrev 2024-10-13 11:46:05 följande:
    Eftersom han kan ta en lång paus på morgonen så kan det tyda på att han är egenföretagare. Annars är det svårt att styra, pga som du själv säger så kan körningar ta olika tid. 
    Då körning styrs från en central så ser operatören den inlagda pausen och planerar rutterna efter det.
    Som chaufför kan man också neka en körning så näst närmaste bil får den
  • Aliona
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2024-10-12 22:41:40 följande:
    Jo kanske, eller låta barnet gå längre dagar. Ekonomin måste ju gå runt också.
    Dock vet vi inget om den ekonomiska biten.
    Absolut, det skrev jag också. De flesta skulle nog klara att gå ner lite i tid några år med eftergifter, men så klart inte alla och då är det som det är. Längre dagar på förskolan är också en lösning om kommunen tillåter. Där jag bor är det inte ens tillåtet att gå förbi affären och handla lite innan man hämtar barnet. 
  • Anonym (Håhåjaja)
    Aliona skrev 2024-10-13 12:02:57 följande:
    Absolut, det skrev jag också. De flesta skulle nog klara att gå ner lite i tid några år med eftergifter, men så klart inte alla och då är det som det är. Längre dagar på förskolan är också en lösning om kommunen tillåter. Där jag bor är det inte ens tillåtet att gå förbi affären och handla lite innan man hämtar barnet. 
    Att slinka förbi affären hade jag gjort ändå, det tar max en kvart med självscanning om det är mycket folk och kö.
    Hellre skulle jag ta en uppläxning av en fröken än att ha med en trött liten unge i affären.

När jag hade barn på dagis/fritids var det inga problem att göra så. Men det var iofs länge sedan. Kanske blivit hårdafe, jag vet inte. 
    Men vet ju att barnbarnens föräldrar också gör så... hur skulle dagis eller fritids få veta det om man gör det i en butik på vägen hem? Alltså inte i butiken bredvid dagiset.
Svar på tråden Lämna 5 åring själv