• Anonym (M)

Lämna 5 åring själv

Pappan till vårat barn brukar lämna barnet själv. Han stänger in sig i sovrummet och låter dottern leka själv flera timmar. På den tiden har han ingen koll på henne alls. just att han stänger in sig och gjort det på rutin tycker jag är fel. En sak om man råkar somna i soffan eller barnet vet att han/hon kan komma in när som, men just att stänga  in sig tycker inte jag är okej. Dessutom har han gjort såhär länge. Händer aldrig att dom umgås eller pratar utan han hämtar henne vid 15-16 går sen och lägger sig och vaknar inte fören jag kommer hem vid 18. Skulle ni accepterat de här? Han går upp vid 4 varje morgon för att jobba så han är rätt trött när han kommer hem på eftermiddagen 

• Svar på tråden Lämna 5 åring själv
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Friger skrev 2024-10-11 11:31:04 följande:

Ja, varför inte. Leker hon och är en skötsam tjej är det väl inga problem att han tar sig en tupplur?

Är ensamstående med 3st barn och jobbar heltid. Har hus och aktiviteter på kvällen med barnen 4-5 dagar i veckan ovanpå det.

För att uttrycka det försiktigt så har mina ungar fått lära sig att leka och sköta sig själva en hel del. Men det går bra för dem och de är trygga och stabila i humör och fungerar bra i skola och med kompisar.

Att stänga in sig i flera timmar och inte ha koll på barnet alls, är inte att ta en tupplur.

Det klart att 5-åringar ska kunna leka själva, roa sig själva. Men nu var det ju inte det TS skrev. 
  • Anonym (?)

Tycker att det är gränsfall. Lite för låg ålder och lite för länge ensam. Men beror på mognad, om barnet trivs med att leka ensam osv. En timme låter mer rimligt

• Friger
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-11 11:50:25 följande:
    Att stänga in sig i flera timmar och inte ha koll på barnet alls, är inte att ta en tupplur.

Det klart att 5-åringar ska kunna leka själva, roa sig själva. Men nu var det ju inte det TS skrev. 
    Ungen kommer om det är något. Så länge han finns tillgänglig om det skulle vara något. Kan ungen öppna dörren in till sovrummet?

Min yngsta är 4år. Leker och klarar det mesta själv. Vill han något så kommer han till mig eller någon av syrrorna.
  • EpicF
    Friger skrev 2024-10-11 11:31:04 följande:

Ja, varför inte. Leker hon och är en skötsam tjej är det väl inga problem att han tar sig en tupplur?

Är ensamstående med 3st barn och jobbar heltid. Har hus och aktiviteter på kvällen med barnen 4-5 dagar i veckan ovanpå det.

För att uttrycka det försiktigt så har mina ungar fått lära sig att leka och sköta sig själva en hel del. Men det går bra för dem och de är trygga och stabila i humör och fungerar bra i skola och med kompisar.

Det är stor skillnad på att ta en tupplur i närheten av barnet och att stänga in sig i sovrummer och sova i flera timmar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-11 11:47:34 följande:
    Vadå tvinga? Pappan får väl byta jobb om han inte klarar av det. Som någon annan skrev, jag antar att mamman tar morgonen om pappan börjar så tidigt. Då får pappan ta eftermiddagen. Han kan absolut sova en stund och han måste inte umgås med barnet hela tiden, men han måste vara mer tillgänglig än att stänga in sig i flera timmar.

Pappan är säkert trött, men tror du inte att mamman är trött? Så är det att vara förälder och jobba. Om det inte räcker för pappan med en tupplur på 20-30 min på eftermiddagen, får han gå och lägga sig tidigare på kvällen eller byta jobb.
     nej Alltså pappan sköter både lämning och hämtningen 
  • Anonym (X)
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 13:14:10 följande:
    Hur kan han lämna om han börjar jobba kl.4?
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 13:14:10 följande:
    Varför? Låter väldigt dumt att barnet ska få gå till förskolan så tidigt på morgonen. 
  • Anonym (?)
    Friger skrev 2024-10-11 11:56:46 följande:
    Ungen kommer om det är något. Så länge han finns tillgänglig om det skulle vara något. Kan ungen öppna dörren in till sovrummet?

Min yngsta är 4år. Leker och klarar det mesta själv. Vill han något så kommer han till mig eller någon av syrrorna.
    Nog kunde mina barn också leka själva och nehövde inte tittas till då de kom med jämna mellanrum ändå. Men sover man i flera timmar med dörren stängd hör man kanske inte om det skulle hända nåt. 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-10-11 13:31:18 följande:
    Varför? Låter väldigt dumt att barnet ska få gå till förskolan så tidigt på morgonen. 
    alltså han avbryter sitt jobb för att lämna barnet dä de inte passar sig för mig att alltid lämna då jag åker hemifrån vid 6 på morgonen 
Svar på tråden Lämna 5 åring själv