• Anonym (M)

Lämna 5 åring själv

Pappan till vårat barn brukar lämna barnet själv. Han stänger in sig i sovrummet och låter dottern leka själv flera timmar. På den tiden har han ingen koll på henne alls. just att han stänger in sig och gjort det på rutin tycker jag är fel. En sak om man råkar somna i soffan eller barnet vet att han/hon kan komma in när som, men just att stänga  in sig tycker inte jag är okej. Dessutom har han gjort såhär länge. Händer aldrig att dom umgås eller pratar utan han hämtar henne vid 15-16 går sen och lägger sig och vaknar inte fören jag kommer hem vid 18. Skulle ni accepterat de här? Han går upp vid 4 varje morgon för att jobba så han är rätt trött när han kommer hem på eftermiddagen 

• Svar på tråden Lämna 5 åring själv
  • Anonym (Juli)

Det låter som att han har fastnat i en ond cirkel där han sover på eftermiddagen istället för på natten. Han skulle behöva gå och lägga sig kl 20-21 ungefär. Men så dags lyckas man ju inte somna om man har sovit några timmar på eftermiddagen. Och så somnar han alldeles för sent och därför blir han nästa dag jättetrött efter jobbet och somnar och så får han aldrig rätsida på det. 

Bäst mår man om man sover regelbundet. Så han behöver åtminstone något sånär ha samma sovtider på helgerna. 

Gör han så här för att kunna hinna träffa dig på kvällarna, eller vad gör han då? 

• Anonym (Emma)

Varför måste ni hämta så tidigt? Det är väl bättre isåfall att hon är kvar på förskola till 17 eller 17.30 så kan han vila lite innan? 

Jag har själv jobbat natt när jag var yngre , mamma var barnvakt och gick hem när jag kom hem (ofta helger så ingen förskola). Extremt dåligt upplägg egentligen men då brukade jag sova nån timme när min dotter som var i den åldern då satt uppe och åt frukost framför TVn och sen lekte  .. men då sa jag att hon fick komma in och väcka mig om det var något och hade inte dörren stängd. 
    Jag var alltså ensamstående då och mamma fick betalt för att vara barnvakt så när jag tänker tillbaks tycker jag hon kunde haft dottern på morgonen / förmiddagen så jag fick sova några timmar också. Nu är jag inte ensamstående längre och har ett barn till men skulle inte sätta mig i den situationen med nattjobb och ingen tid att sova igen. 

Och ja finns det ingen annan lösning kan jag väl tycka att det är ok att vila lite men beror på hur djupt man sover.. och att ha dörren öppen då och säga att barnet får väcka honom om det är nått. Men som sagt förstår jag inte varför ni inte hämtar senare? 

• Anonym (Lis)

Inte ok. Han får lägga sig tidigare och umgås med sitt barn. 

• Räkan77

Säger som de andra, en powernap är ju inga problem, många barn vill ju också ta det lugnt när de kommer hem. Men sen måste han vakna till för att aktivera och umgås med barnet, eller i all fall vara betydligt mer tillgänglig. Han borde ju även fixa middagen så ni kan äta när du kommer hem.

Leker hon aldrig med kompisar efter förskolan eller har nån aktivitet? Kanske skulle det vara bra att styra upp nån aktivitet en eller två dagar i veckan så pappan inte kan sova?

• Bergegardh

Du har fel inställning. Du måste prata med honom om situationen. Uppenbarligen orkar han inte. Du har inte heller uppmärksammat det tidigare så ni verkar inte prata med varandra om allt som händer med eran dotter(mitt antagande som kanske är fel).

Ibland måste man acceptera att situationen inte är hållbar och helt enkelt ändra på rutiner istället. Gå ner i tid, barnvakt eller andra lösningar. 

Det är dock bra att eran dotter har klarat detta men håller med dig att 5år generellt är för litet för 3h utan överblick. 

Ni får prata igenom det tillsammans och du får vara tydlig med att du förstår att han behöver sova(hade vara annorlunda om han satt och spelade dataspel ex). Du får markera att du inte mår psykiskt bra av att veta att hon är själv och är rädd för allt som kan hända.

Nu har jag tagit förgivet att han är en bra pappa I övrigt. Om han inte är det kan du bortse från mitt inlägg.

• Anonym (Sluta!)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-11 07:59:03 följande:
    Eller så får mamman växla upp och inte tvinga pappan jobba så han måste gå upp klockan FYRA på morgonen för att sedan ta barnet. Båda har ansvar för situationen tycker lilla jag.

Barnets bästa går först.
    Men sluta! Varför ska mamman automatiskt dra det tyngsta lasset för att pappan inte pallar? Det naturliga är väl att man delar på det, när båda jobbar heltid???
  • FruTe
    Eller så får mamman växla upp och inte tvinga pappan jobba så han måste gå upp klockan FYRA på morgonen för att sedan ta barnet. Båda har ansvar för situationen tycker lilla jag.

Barnets bästa går först.

Tvinga pappan jobba? vad menar du? 

och om pappan börjar jobba tidigt så antar jag att mamman tar hand om mornarna. Då får pappan ta hand om eftermiddagarna. 

• EpicF

Barnets bästa går först.
    Om pappa  inte klarar av att stå upp kl 4 för att jobba och sedan ta hand om sitt barn så får pappan se sig om efter ett job med normala arbetstider. 

Det är ingen som tvingar pappan att gå upp så tidigt. Han har själv valt sitt arbete. 
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 05:33:23 följande:
    Lämna 5 åring själv

Pappan till vårat barn brukar lämna barnet själv. Han stänger in sig i sovrummet och låter dottern leka själv flera timmar. På den tiden har han ingen koll på henne alls. just att han stänger in sig och gjort det på rutin tycker jag är fel. En sak om man råkar somna i soffan eller barnet vet att han/hon kan komma in när som, men just att stänga  in sig tycker inte jag är okej. Dessutom har han gjort såhär länge. Händer aldrig att dom umgås eller pratar utan han hämtar henne vid 15-16 går sen och lägger sig och vaknar inte fören jag kommer hem vid 18. Skulle ni accepterat de här? Han går upp vid 4 varje morgon för att jobba så han är rätt trött när han kommer hem på eftermiddagen 

Han får powernappa på soffan är han kommer hem så han har koll på barnet. Och så går han lägga sig tidigt på kvällen för att orka. 
  • Friger

Ja, varför inte. Leker hon och är en skötsam tjej är det väl inga problem att han tar sig en tupplur?

Är ensamstående med 3st barn och jobbar heltid. Har hus och aktiviteter på kvällen med barnen 4-5 dagar i veckan ovanpå det.

För att uttrycka det försiktigt så har mina ungar fått lära sig att leka och sköta sig själva en hel del. Men det går bra för dem och de är trygga och stabila i humör och fungerar bra i skola och med kompisar.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Barnets bästa går först.
    Vadå tvinga? Pappan får väl byta jobb om han inte klarar av det. Som någon annan skrev, jag antar att mamman tar morgonen om pappan börjar så tidigt. Då får pappan ta eftermiddagen. Han kan absolut sova en stund och han måste inte umgås med barnet hela tiden, men han måste vara mer tillgänglig än att stänga in sig i flera timmar.

Pappan är säkert trött, men tror du inte att mamman är trött? Så är det att vara förälder och jobba. Om det inte räcker för pappan med en tupplur på 20-30 min på eftermiddagen, får han gå och lägga sig tidigare på kvällen eller byta jobb.
Svar på tråden Lämna 5 åring själv