• Friger

Lämna 5 åring själv

Ja, varför inte. Leker hon och är en skötsam tjej är det väl inga problem att han tar sig en tupplur?

Är ensamstående med 3st barn och jobbar heltid. Har hus och aktiviteter på kvällen med barnen 4-5 dagar i veckan ovanpå det.

För att uttrycka det försiktigt så har mina ungar fått lära sig att leka och sköta sig själva en hel del. Men det går bra för dem och de är trygga och stabila i humör och fungerar bra i skola och med kompisar.

• Friger
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-11 11:50:25 följande:
    Att stänga in sig i flera timmar och inte ha koll på barnet alls, är inte att ta en tupplur.

Det klart att 5-åringar ska kunna leka själva, roa sig själva. Men nu var det ju inte det TS skrev. 
    Ungen kommer om det är något. Så länge han finns tillgänglig om det skulle vara något. Kan ungen öppna dörren in till sovrummet?

Min yngsta är 4år. Leker och klarar det mesta själv. Vill han något så kommer han till mig eller någon av syrrorna.
  • Friger
    Anonym (?) skrev 2024-10-11 13:33:17 följande:
    Nog kunde mina barn också leka själva och nehövde inte tittas till då de kom med jämna mellanrum ändå. Men sover man i flera timmar med dörren stängd hör man kanske inte om det skulle hända nåt. 
    Så kan det vara. Sover hela natten och saker kan hända. De vaknar, går upp. Ibland kommer de och väcker mig för att det hänt något.

Har du aldrig råkat ut för det?
  • Friger
    Anonym (Emma) skrev 2024-10-11 17:10:59 följande:

Förlåt men att du bor i hus gör ju inte saken bättre direkt , det är ju värre att sova när barnen är vakna då. De kan ju vara på en annan våning till och med. Bor man mindre är det ju större chans att man hör och vaknar om det händer nått. Hur skulle att du har hus vara en förmildrande omständighet tänker du? 

Och en tupplur kan vara ok om man inte sover så djupt , barnet är nära , dörren är öppen. Men flera timmar med dörren stängd låter inte så bra. Speciellt inte om man bor stort med två våningar. Nu vet jag inte hur TS bor iförsej. 

Inget förmildrande. Mest att jag tror att föräldrar blivit väldigt hönsiga. De är vana vid att vara två föräldrar på varje unge och vakta varje steg de tar till de blir trettio.

• Friger
    Anonym (Juli) skrev 2024-10-11 18:17:00 följande:
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2024-10-11 17:29:52 följande:
    Håller med dig. Det är bra hönsigt nu för tiden. Man undrar hur och när dessa telningar ska bli självgående en gång i tiden.

Ja, föräldrar är hönsigare idag och det har lett till att färre barn dör. 

År 1970 dog 421 barn i olyckor i Sverige. År 2013 var antalet nere i 58.

https://fof.se/artikel/2015/4/allt-farre-barn-dor-i-olyckor/

I Finland dog 440 barn över ett år varje år i olyckor på 1970-talet. 2015 var det 55. (Mer specificerad statistik i länken.)

https://yle.fi/a/7-1243330

Under min livstid har vi alltså gått från att det dör mer än ett barn om dagen till ca ett i veckan. Och då bodde det ju färre människor här, så räknar man procentuellt i förhållande till folkmängd är skillnaden ännu större. 

Och de senaste hundra åren har antal barn som dött genom drunkning minskat med 90%. Trots att vi är 4 miljoner fler. 

Hur många färre som skadas tack vare hönsiga föräldrar vet jag inte, men jag skulle gissa att skillnaden är större än när det kommer till dödsfall. 

Jag undrar lite hur ni tänker. Är det värt att förlora de här barnen för att inte vara så hönsig? Borde TS ta risken att offra något av sina för att inte hänfalla åt höns-trenden? 

Hur många av dem olyckorna berodde på att man inte hade säkerhetsbälte i bilarna? Inte hade cykelhjälm? Att ungarna var ute och lekte istället för att sitta inne framför skärmen osv?

Håller med om att vatten är en fara. Du kan ju inte släppa en unge utan uppsikt där den riskerar att drunkna.

Men faran med att leka inne på sitt rum utan uppsikt för en 4-5 -åring som är normalt uppfostrad är begränsad.
  • Friger
    Anonym (Emma) skrev 2024-10-12 10:53:03 följande:
    Om man ligger och sover på en annan våning så är det inte säkert att man hör nej. Pratar inte om TS man nu för jag vet inte hur de bor utan han som skrev att han hade hus och inte ser några problem alls att med att sova när barnen är vakna, av någon märklig anledning var det till och med mer ok för att han har hus..  Han som du försvarade och höll med om att man är hönsig om man inte tycker att det är bra. 

Är barnet i samma rum eller rummet bredvid och dörren är öppen så ja då lär det höras om man inte sover väldigt djupt. 
    Beskrev min situation. Skrev att jag har 3st barn på heltid, heltidsjobb och hus. Hus skrev jag för att det tar en hel del av min fritid med att renovera och arbeta på det. Inte att jag lägger någon värdering i att bo hus eller lägenhet. Fattar inte ens hur du kunde göra den tolkning du gjorde?

Ungarna kommer och väcker mig om det är något. Inte så att jag hör allt. Jag är ju ute också när de är inne på dagarna. När jag går ut brukar jag säga det. De går ju också ut på tomten och leker. Inte så att jag vaktar dem då. De vet vad de får göra. Är mer problem om de har några kompisar över faktiskt. Många av dem saknar uppfattning om gränser, och vad som är okej eller inte. Deras morsa springer efter och försöker detaljstyra allt medans de skiter i vad mamman säger till 90%.

Det blir mycket vad du gör det till. Vänjer du ungen vid att bli torkad i rumpan tills de är vuxna. Då förväntar de sig det också.
Svar på tråden Lämna 5 åring själv