Friger skrev 2024-10-12 07:09:02 följande:
Hur många av dem olyckorna berodde på att man inte hade säkerhetsbälte i bilarna? Inte hade cykelhjälm? Att ungarna var ute och lekte istället för att sitta inne framför skärmen osv?
Håller med om att vatten är en fara. Du kan ju inte släppa en unge utan uppsikt där den riskerar att drunkna.
Men faran med att leka inne på sitt rum utan uppsikt för en 4-5 -åring som är normalt uppfostrad är begränsad.
Hedervärt av dig att ens orka kommentera detta!
Och naturligtvis har du rätt.
Jag minns när jag som barn låg på "hatthyllan" bak i bilen och åkte på pakethållaren på mammas cykel.
En gång fick jag in en fot mellan ekrarna, det var ingen som tänkt på det. Dock köptes det ett ekerskydd och sen cyklade vi vidare.
På den tiden rökte de vuxna både inomhus och i bilen, det hette att man blev åksjuk när man högst sannolikt blev illamående av cigarettröken. Ingen pratade om passiv rökning, min pappa rökte till och med i sängen vill jag minnas. Eller eg minns jag inte det men jag minns det stora askfatet han hade bredvid sängen.
Cykelhjälmen var nog inte ens uppfunnen då, dock hade jag en ridhjälm de få gånger jag var på ridskola. Som "alla" tjejer på den tiden, iaf vi som bodde på landet. Trots ointresset, för att inte hamna utanför.
Ungar på den tiden var, som du säger, mycket mer utomhus. Det klättrades i träd, byggdes enorma snöigloos, kastades snöboll, cyklades och hoppades.
Den enda egenliga faran var vattnet, natiurligtis. Lika farligt då som nu.
Det var nog den enda plats där man övervakades av en vuxen, iaf innan man lärt sig simma.