Anonym (Juli) skrev 2024-10-12 09:14:44 följande:
Jättemånga! Då var det bilbälte och hjälm som ansågs hönsigt. Fegsnöre. Jag hade cykelhjälm på 1980-talet och blev ju idiotförklarad rätt ofta. Att staten gick in och tvingade folk vara hönsiga har räddat så många liv.
Det som inte syns i statistiken jag tog upp är olyckor, men givetvis gäller samma med dem - hönsigare föräldrar ger färre olyckor. Om TS barn gör sig illa, tex faller och förlorar medvetandet märker inte pappan det förrän efter kanske tre timmar. Att vara hönsig och ha koll på sina barn minskar risken för olyckor och det minskar risken för att en olycka blir värre genom att den inte upptäcks.
Dödsolyckor för barn är vanligare i familjer med föräldrar med låg utbildning. Jag tänker att det kan bero på såna här problem som TS har - svårigheter att styra sina arbetstider. (Finns säkert andra skäl också.)
Givetvis är det ingen fara om femåringen leker på sitt rum. Faran uppstår den dagen hen blir uttråkad och provar något nytt.
Jag skrev det här om olyckor som svar på ett annat inlägg. Men det tristaste med pappans beteende tycker jag är att han inte vill ändra sitt sömnbeteende för sitt barns skull utan kör på som han vill istället för att frigöra tid att umgås på tu man hand med sitt barn. Han kan förmodligen istället ta en tupplur på soffan en halvtimme och sen lägga sig tidigt på kvällen istället och på så vis ge sitt barn mysiga eftermiddagar med pappa, men han väljer att inte göra det.
Är det så att det är roligare att vara vaken på kvällen när TS tar mer ansvar för barnet kanske?
Mitt äldsta barn som är född i början av 80-talen fick inte ens cykla utan hjälm.
Ingen har någonsin åkt i mina bilar utan bälte, jag kör inte en meter utan.
Men, när bälteslagen kom i mitten av 70-talet inkluderades inte barn, inte heller när första baksäteslagen kom heller på 80-talet.
Så mycket tänktes det på barnen... själv hävdade jag, 12 år gammal, att jag inte alls måste ha bälte för jag har inte fyllt 15!
Svårigheter att styra arbetstider gäller långt ifrån bara människor med låg utbildning. Såvida du inte inkluderar all vårdpersonal förstås... det var jag tacksam för när jag bröt handleden en sen fredagskväll förra året.
Om femårigen skadar sig så lär det höras... och jag tror faktiskt inte att hon är strängt förbjuden att väcka sin far om så är nödvändigt. Hon verkar vara ett klokt och förståndigt, hänsynstagande barn vilket bådar gott för framtiden.
Ditt sista stycke då... du vet inte ett smack om den berörda personen så dina privata åsikter om honom och hans behov är fullständigt irrelevanta.