• Anonym (M)

Lämna 5 åring själv

Pappan till vårat barn brukar lämna barnet själv. Han stänger in sig i sovrummet och låter dottern leka själv flera timmar. På den tiden har han ingen koll på henne alls. just att han stänger in sig och gjort det på rutin tycker jag är fel. En sak om man råkar somna i soffan eller barnet vet att han/hon kan komma in när som, men just att stänga  in sig tycker inte jag är okej. Dessutom har han gjort såhär länge. Händer aldrig att dom umgås eller pratar utan han hämtar henne vid 15-16 går sen och lägger sig och vaknar inte fören jag kommer hem vid 18. Skulle ni accepterat de här? Han går upp vid 4 varje morgon för att jobba så han är rätt trött när han kommer hem på eftermiddagen 

• Svar på tråden Lämna 5 åring själv
  • Anonym (Juli)
    Friger skrev 2024-10-12 07:09:02 följande:
    Hur många av dem olyckorna berodde på att man inte hade säkerhetsbälte i bilarna? Inte hade cykelhjälm? Att ungarna var ute och lekte istället för att sitta inne framför skärmen osv?

Håller med om att vatten är en fara. Du kan ju inte släppa en unge utan uppsikt där den riskerar att drunkna.

Men faran med att leka inne på sitt rum utan uppsikt för en 4-5 -åring som är normalt uppfostrad är begränsad.

Jättemånga! Då var det bilbälte och hjälm som ansågs hönsigt. Fegsnöre. Jag hade cykelhjälm på 1980-talet och blev ju idiotförklarad rätt ofta. Att staten gick in och tvingade folk vara hönsiga har räddat så många liv.

Det som inte syns i statistiken jag tog upp är olyckor, men givetvis gäller samma med dem - hönsigare föräldrar ger färre olyckor. Om TS barn gör sig illa, tex faller och förlorar medvetandet märker inte pappan det förrän efter kanske tre timmar. Att vara hönsig och ha koll på sina barn minskar risken för olyckor och det minskar risken för att en olycka blir värre genom att den inte upptäcks. 

Dödsolyckor för barn är vanligare i familjer med föräldrar med låg utbildning. Jag tänker att det kan bero på såna här problem som TS har - svårigheter att styra sina arbetstider. (Finns säkert andra skäl också.) 

Givetvis är det ingen fara om femåringen leker på sitt rum. Faran uppstår den dagen hen blir uttråkad och provar något nytt. 

Jag skrev det här om olyckor som svar på ett annat inlägg. Men det tristaste med pappans beteende tycker jag är att han inte vill ändra sitt sömnbeteende för sitt barns skull utan kör på som han vill istället för att frigöra tid att umgås på tu man hand med sitt barn. Han kan förmodligen istället ta en tupplur på soffan en halvtimme och sen lägga sig tidigt på kvällen istället och på så vis ge sitt barn mysiga eftermiddagar med pappa, men han väljer att inte göra det. 

Är det så att det är roligare att vara vaken på kvällen när TS tar mer ansvar för barnet kanske? 

• Anonym (Håhåjaja)
    Anonym (Juli) skrev 2024-10-12 09:14:44 följande:

Jättemånga! Då var det bilbälte och hjälm som ansågs hönsigt. Fegsnöre. Jag hade cykelhjälm på 1980-talet och blev ju idiotförklarad rätt ofta. Att staten gick in och tvingade folk vara hönsiga har räddat så många liv.

Det som inte syns i statistiken jag tog upp är olyckor, men givetvis gäller samma med dem - hönsigare föräldrar ger färre olyckor. Om TS barn gör sig illa, tex faller och förlorar medvetandet märker inte pappan det förrän efter kanske tre timmar. Att vara hönsig och ha koll på sina barn minskar risken för olyckor och det minskar risken för att en olycka blir värre genom att den inte upptäcks. 

Dödsolyckor för barn är vanligare i familjer med föräldrar med låg utbildning. Jag tänker att det kan bero på såna här problem som TS har - svårigheter att styra sina arbetstider. (Finns säkert andra skäl också.) 

Givetvis är det ingen fara om femåringen leker på sitt rum. Faran uppstår den dagen hen blir uttråkad och provar något nytt. 

Jag skrev det här om olyckor som svar på ett annat inlägg. Men det tristaste med pappans beteende tycker jag är att han inte vill ändra sitt sömnbeteende för sitt barns skull utan kör på som han vill istället för att frigöra tid att umgås på tu man hand med sitt barn. Han kan förmodligen istället ta en tupplur på soffan en halvtimme och sen lägga sig tidigt på kvällen istället och på så vis ge sitt barn mysiga eftermiddagar med pappa, men han väljer att inte göra det. 

Är det så att det är roligare att vara vaken på kvällen när TS tar mer ansvar för barnet kanske? 

Mitt äldsta barn som är född i början av 80-talen fick inte ens cykla utan hjälm.  
    Ingen har någonsin åkt i mina bilar utan bälte, jag kör inte en meter utan.

Men, när bälteslagen kom i mitten av 70-talet inkluderades inte barn, inte heller när första baksäteslagen kom heller på 80-talet.
    Så mycket tänktes det på barnen... själv hävdade jag, 12 år gammal, att jag inte alls måste ha bälte för jag har inte fyllt 15!

Svårigheter att styra arbetstider gäller långt ifrån bara människor med låg utbildning. Såvida du inte inkluderar all vårdpersonal förstås... det var jag tacksam för när jag bröt handleden en sen fredagskväll förra året.

Om femårigen skadar sig så lär det höras... och jag tror faktiskt inte att hon är strängt förbjuden att väcka sin far om så är nödvändigt. Hon verkar vara ett klokt och förståndigt, hänsynstagande barn vilket bådar gott för framtiden.

Ditt sista stycke då... du vet inte ett smack om den berörda personen så dina privata åsikter om honom och hans behov är fullständigt irrelevanta.
  • Anonym (Emmi)
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 23:06:54 följande:
    Ja alltså de är lång resväg ja? och långa dagar ja? men pappan kör Taxi, och behöver avbryta sitt jobb för att komma och lämna barnen. Ibland åker jag hemifrån redan vid 05:30, så dagis är inte öppet och då blir de att han får lämna. Jag slutar 16-17 men är inte hemma fören 18:00
    Hur långa dagar har pappan? Fyrtiotimmarsvecka eller mer? Jobbar han kvällar också?

Jag får intrycket av att ni har det tufft att få ihop vardagen och egentligen skulle behöva mer barnomsorg. Hur ser reglerna ut i er kommun? Får ni välja förskoletider själva eller går det strikt efter arbetstider? 

Om din man börjar så tidigt som fyra borde det räknas som nattarbete, och i så fall ska han ha rätt att sova en stund innan han hämtar på förskolan.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2024-10-12 10:21:40 följande:
    Mitt äldsta barn som är född i början av 80-talen fick inte ens cykla utan hjälm.  
    Ingen har någonsin åkt i mina bilar utan bälte, jag kör inte en meter utan.

Men, när bälteslagen kom i mitten av 70-talet inkluderades inte barn, inte heller när första baksäteslagen kom heller på 80-talet.
    Så mycket tänktes det på barnen... själv hävdade jag, 12 år gammal, att jag inte alls måste ha bälte för jag har inte fyllt 15!

Svårigheter att styra arbetstider gäller långt ifrån bara människor med låg utbildning. Såvida du inte inkluderar all vårdpersonal förstås... det var jag tacksam för när jag bröt handleden en sen fredagskväll förra året.

Om femårigen skadar sig så lär det höras... och jag tror faktiskt inte att hon är strängt förbjuden att väcka sin far om så är nödvändigt. Hon verkar vara ett klokt och förståndigt, hänsynstagande barn vilket bådar gott för framtiden.

Ditt sista stycke då... du vet inte ett smack om den berörda personen så dina privata åsikter om honom och hans behov är fullständigt irrelevanta.
    Om man ligger och sover på en annan våning så är det inte säkert att man hör nej. Pratar inte om TS man nu för jag vet inte hur de bor utan han som skrev att han hade hus och inte ser några problem alls att med att sova när barnen är vakna, av någon märklig anledning var det till och med mer ok för att han har hus..  Han som du försvarade och höll med om att man är hönsig om man inte tycker att det är bra. 

Är barnet i samma rum eller rummet bredvid och dörren är öppen så ja då lär det höras om man inte sover väldigt djupt. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Emmi) skrev 2024-10-12 10:44:04 följande:
    Hur långa dagar har pappan? Fyrtiotimmarsvecka eller mer? Jobbar han kvällar också?

Jag får intrycket av att ni har det tufft att få ihop vardagen och egentligen skulle behöva mer barnomsorg. Hur ser reglerna ut i er kommun? Får ni välja förskoletider själva eller går det strikt efter arbetstider? 

Om din man börjar så tidigt som fyra borde det räknas som nattarbete, och i så fall ska han ha rätt att sova en stund innan han hämtar på förskolan.
    Ja det borde vara så att han har rätt till det. Och jobbar båda heltid så har man ju rätt till heltid på förskola. Tycker det låter som att det skulle funka mycket bättre om han hämtade vid 17 eller 17.30. Visst , det blir långa dagar men det är väl bättre än att hon ska vara ensam i flera timmar hemma när han sover.
    På min sons förskola behöver man inte lämna schema utan bara studieintyg eller arbetsgivarintyg där det står hur mycket man studerar eller jobbar. Jag pluggar ca 75% nu , vi har föreläsningar och så på plats men mycket är meningen att vi ska göra hemma själva. Det enda jag har behövt lämna är studieintyg och så får jag skriva schemay själv så jag har tid att plugga.
  • Anonym (Håhåjaja)
    Anonym (Emma) skrev 2024-10-12 10:53:03 följande:
    Om man ligger och sover på en annan våning så är det inte säkert att man hör nej. Pratar inte om TS man nu för jag vet inte hur de bor utan han som skrev att han hade hus och inte ser några problem alls att med att sova när barnen är vakna, av någon märklig anledning var det till och med mer ok för att han har hus..  Han som du försvarade och höll med om att man är hönsig om man inte tycker att det är bra. 

Är barnet i samma rum eller rummet bredvid och dörren är öppen så ja då lär det höras om man inte sover väldigt djupt. 
    Jag tolkade det inte som att personen jag replikerade, inte försvarade för det klarar personen i fråga bra själv, att just huset skulle vara en fördel gällande detta.
  • Aliona
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 23:06:54 följande:
    Ja alltså de är lång resväg ja? och långa dagar ja? men pappan kör Taxi, och behöver avbryta sitt jobb för att komma och lämna barnen. Ibland åker jag hemifrån redan vid 05:30, så dagis är inte öppet och då blir de att han får lämna. Jag slutar 16-17 men är inte hemma fören 18:00

Du svarar inte riktigt på frågan vad ni har för arbetstider, men ok. Du behöver se helheten här och inte bara fokusera på att pappan inte klarar av att hålla sig vaken på eftermiddagarna, och så behöver ni fundera på vad som är bäst för ert barn. 

Du är borta stora delar av dagen, minst 12 timmar. Du har långa dagar och lång resväg. För de flesta är det inte förenligt med att ha barn i förskoleålder. När går flickan och lägger sig? Du lär knappast träffa henne och du blir säkert också trött av så långa dagar. Finns det något du kan göra? Kan du gå ner i tid? Kan de jobba helifrån ibland? Kan du jobba på bussen/tåget om du tar kollektivtrafik, så att du kan räkna av lite arbetstid? Kan du hitta ett jobb närmre hemmet? Han ni hitta bostad närmre jobbet? 

Kan pappan styra sina arbetstider själv? Är det verkligen rimligt att gå upp kl 4 på morgonen för att jobba, avbryta för att lämna barnet och fortsätta jobba? Hur lång paus tar han på morgonen, dvs hur dags låmnar han? Om det tar en timme på morgonen så jobbar han också upp emot 10-11 timmar per dag. Hur mycket tjänar han egentligen mellan 4 och 6 på morgonen? Väger det upp hur mycket det sliter och det faktum att han inte orkar vara med sitt barn på eftermiddagen? Om han kan styra arbetet, vilket han verkar kunna, så är det kanske bättre att han jobbar 8-9 timmar mellan 8 och 17 så att han får sova ut på morgnarna och inte blir så trött på eftermiddagen. 

• Anonym (Håhåjaja)
    Aliona skrev 2024-10-12 11:06:05 följande:

Kan pappan styra sina arbetstider själv? Är det verkligen rimligt att gå upp kl 4 på morgonen för att jobba, avbryta för att lämna barnet och fortsätta jobba? Hur lång paus tar han på morgonen, dvs hur dags låmnar han? Om det tar en timme på morgonen så jobbar han också upp emot 10-11 timmar per dag. Hur mycket tjänar han egentligen mellan 4 och 6 på morgonen? Väger det upp hur mycket det sliter och det faktum att han inte orkar vara med sitt barn på eftermiddagen? Om han kan styra arbetet, vilket han verkar kunna, så är det kanske bättre att han jobbar 8-9 timmar mellan 8 och 17 så att han får sova ut på morgnarna och inte blir så trött på eftermiddagen. 

Är han kördräng (det kallas så i taxikretsar) så bestämmer hans åkare/arbetsgivare när han ska köra.
    Inom taxi är det ofta obekväma arbetstider.

Som chaufför finns tidsregler man måste följa, man måste noga anteckna alla tider i en loggbok. Denna loggbok måste alltid finnas i bilen och redovisas vid poliskontroll.

Mitt ex (relation i 14 år) körde taxi under hela vår relation. Så jag vet vad det gör med familjelivet.
  • Friger
    Anonym (Emma) skrev 2024-10-12 10:53:03 följande:

Beskrev min situation. Skrev att jag har 3st barn på heltid, heltidsjobb och hus. Hus skrev jag för att det tar en hel del av min fritid med att renovera och arbeta på det. Inte att jag lägger någon värdering i att bo hus eller lägenhet. Fattar inte ens hur du kunde göra den tolkning du gjorde?

Ungarna kommer och väcker mig om det är något. Inte så att jag hör allt. Jag är ju ute också när de är inne på dagarna. När jag går ut brukar jag säga det. De går ju också ut på tomten och leker. Inte så att jag vaktar dem då. De vet vad de får göra. Är mer problem om de har några kompisar över faktiskt. Många av dem saknar uppfattning om gränser, och vad som är okej eller inte. Deras morsa springer efter och försöker detaljstyra allt medans de skiter i vad mamman säger till 90%.

Det blir mycket vad du gör det till. Vänjer du ungen vid att bli torkad i rumpan tills de är vuxna. Då förväntar de sig det också.
  • Anonym (Emma)
    Friger skrev 2024-10-12 11:35:06 följande:
    Beskrev min situation. Skrev att jag har 3st barn på heltid, heltidsjobb och hus. Hus skrev jag för att det tar en hel del av min fritid med att renovera och arbeta på det. Inte att jag lägger någon värdering i att bo hus eller lägenhet. Fattar inte ens hur du kunde göra den tolkning du gjorde?

Ungarna kommer och väcker mig om det är något. Inte så att jag hör allt. Jag är ju ute också när de är inne på dagarna. När jag går ut brukar jag säga det. De går ju också ut på tomten och leker. Inte så att jag vaktar dem då. De vet vad de får göra. Är mer problem om de har några kompisar över faktiskt. Många av dem saknar uppfattning om gränser, och vad som är okej eller inte. Deras morsa springer efter och försöker detaljstyra allt medans de skiter i vad mamman säger till 90%.

Det blir mycket vad du gör det till. Vänjer du ungen vid att bli torkad i rumpan tills de är vuxna. Då förväntar de sig det också.

Ja jag skrev att det är värre att sova när barnen är vakna om man bor stort och / eller med fler än en våning. Det säger väl sig självt. Bor jag i en etta med ett barn är jag ju alltid i samma rum, bor jag i en tvåa är barnet i samma rum eller rummet bredvid , bor jag i ett slott med massa rum och flera våningar kan barnet vara väldigt långt bort och då vaknar jag antagligen inte om barnet ropar eller om något händer.

Annars är det ju bra med mycket utrymme men just om man tänker sova när ens små barn är vakna är det väl ganska självklart att det är bättre att bo mindre så barnen alltid är närmare. Det är ju ditt val att bo i hus med allt extra jobb det kan innebära, det ska ju inte behöva gå ut över barnen. 

Du har inte skrivit hur gamla dina barn är , det är ju väldigt stor skillnad om du pratar om en 3-åring eller en 10-åring. Är de äldre är det som du beskriver antagligen inga problem. Är de små och du inte har nån avlastning och inte klarar att ha koll på barnen borde du ju be soc eller nått om hjälp. 

Svar på tråden Lämna 5 åring själv