Inlägg från: Anonym (Juli) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Juli)

Lämna 5 åring själv

Det låter som att han har fastnat i en ond cirkel där han sover på eftermiddagen istället för på natten. Han skulle behöva gå och lägga sig kl 20-21 ungefär. Men så dags lyckas man ju inte somna om man har sovit några timmar på eftermiddagen. Och så somnar han alldeles för sent och därför blir han nästa dag jättetrött efter jobbet och somnar och så får han aldrig rätsida på det. 

Bäst mår man om man sover regelbundet. Så han behöver åtminstone något sånär ha samma sovtider på helgerna. 

Gör han så här för att kunna hinna träffa dig på kvällarna, eller vad gör han då? 

• Anonym (Juli)

Varför söker ni inte andra jobb?

• Anonym (Juli)
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2024-10-11 17:08:40 följande:
    Ok, så funkar du.
    Jag gör som pappan i ts. Sover när jag kommer hem vid 15, uppe ert par timar sen och sedan är det godnatt vid 21.
    Skillnaden är förstås att jag inte har några barn hemma att ta hand om.

Men att dela upp  sömnen så går hur bra som helst.  Jag har gjort så i många år.

Nej, jag skulle inte funka alls med de jobbtiderna. Ttevligt att höra att du sover gott. Jag förstår dock inte vad din sömn har med TS familj att göra. Hos dom funkar ju nämligen inte det upplägget. Pappan behöver lära sig att lägga sin sömn på andra tider så att han kan ta hand om sitt barn. 

• Anonym (Juli)
    Friger skrev 2024-10-11 17:18:42 följande:
    Inget förmildrande. Mest att jag tror att föräldrar blivit väldigt hönsiga. De är vana vid att vara två föräldrar på varje unge och vakta varje steg de tar till de blir trettio.
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2024-10-11 17:29:52 följande:
    Håller med dig. Det är bra hönsigt nu för tiden. Man undrar hur och när dessa telningar ska bli självgående en gång i tiden.

Ja, föräldrar är hönsigare idag och det har lett till att färre barn dör. 

År 1970 dog 421 barn i olyckor i Sverige. År 2013 var antalet nere i 58.

https://fof.se/artikel/2015/4/allt-farre-barn-dor-i-olyckor/

I Finland dog 440 barn över ett år varje år i olyckor på 1970-talet. 2015 var det 55. (Mer specificerad statistik i länken.)

https://yle.fi/a/7-1243330

Under min livstid har vi alltså gått från att det dör mer än ett barn om dagen till ca ett i veckan. Och då bodde det ju färre människor här, så räknar man procentuellt i förhållande till folkmängd är skillnaden ännu större. 

Och de senaste hundra åren har antal barn som dött genom drunkning minskat med 90%. Trots att vi är 4 miljoner fler. 

Hur många färre som skadas tack vare hönsiga föräldrar vet jag inte, men jag skulle gissa att skillnaden är större än när det kommer till dödsfall. 

Jag undrar lite hur ni tänker. Är det värt att förlora de här barnen för att inte vara så hönsig? Borde TS ta risken att offra något av sina för att inte hänfalla åt höns-trenden? 

• Anonym (Juli)
    Friger skrev 2024-10-12 07:09:02 följande:
    Hur många av dem olyckorna berodde på att man inte hade säkerhetsbälte i bilarna? Inte hade cykelhjälm? Att ungarna var ute och lekte istället för att sitta inne framför skärmen osv?

Håller med om att vatten är en fara. Du kan ju inte släppa en unge utan uppsikt där den riskerar att drunkna.

Men faran med att leka inne på sitt rum utan uppsikt för en 4-5 -åring som är normalt uppfostrad är begränsad.

Jättemånga! Då var det bilbälte och hjälm som ansågs hönsigt. Fegsnöre. Jag hade cykelhjälm på 1980-talet och blev ju idiotförklarad rätt ofta. Att staten gick in och tvingade folk vara hönsiga har räddat så många liv.

Det som inte syns i statistiken jag tog upp är olyckor, men givetvis gäller samma med dem - hönsigare föräldrar ger färre olyckor. Om TS barn gör sig illa, tex faller och förlorar medvetandet märker inte pappan det förrän efter kanske tre timmar. Att vara hönsig och ha koll på sina barn minskar risken för olyckor och det minskar risken för att en olycka blir värre genom att den inte upptäcks. 

Dödsolyckor för barn är vanligare i familjer med föräldrar med låg utbildning. Jag tänker att det kan bero på såna här problem som TS har - svårigheter att styra sina arbetstider. (Finns säkert andra skäl också.) 

Givetvis är det ingen fara om femåringen leker på sitt rum. Faran uppstår den dagen hen blir uttråkad och provar något nytt. 

Jag skrev det här om olyckor som svar på ett annat inlägg. Men det tristaste med pappans beteende tycker jag är att han inte vill ändra sitt sömnbeteende för sitt barns skull utan kör på som han vill istället för att frigöra tid att umgås på tu man hand med sitt barn. Han kan förmodligen istället ta en tupplur på soffan en halvtimme och sen lägga sig tidigt på kvällen istället och på så vis ge sitt barn mysiga eftermiddagar med pappa, men han väljer att inte göra det. 

Är det så att det är roligare att vara vaken på kvällen när TS tar mer ansvar för barnet kanske? 

Svar på tråden Lämna 5 åring själv