• Anonym (M)

Lämna 5 åring själv

Pappan till vårat barn brukar lämna barnet själv. Han stänger in sig i sovrummet och låter dottern leka själv flera timmar. På den tiden har han ingen koll på henne alls. just att han stänger in sig och gjort det på rutin tycker jag är fel. En sak om man råkar somna i soffan eller barnet vet att han/hon kan komma in när som, men just att stänga  in sig tycker inte jag är okej. Dessutom har han gjort såhär länge. Händer aldrig att dom umgås eller pratar utan han hämtar henne vid 15-16 går sen och lägger sig och vaknar inte fören jag kommer hem vid 18. Skulle ni accepterat de här? Han går upp vid 4 varje morgon för att jobba så han är rätt trött när han kommer hem på eftermiddagen 

• Svar på tråden Lämna 5 åring själv
  • Anonym (?)
    EpicF skrev 2024-10-11 15:56:19 följande:
    Långt ifrån alla handverksjobb. 
    Okej. De jag känner har det rätt fritt sålänge jobbet blir gjort. De tar också väldigt tidig lunch
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2024-10-11 16:07:40 följande:
    Okej. De jag känner har det rätt fritt sålänge jobbet blir gjort. De tar också väldigt tidig lunch
    Fria är nog de flesta, men alla jobbar inte inom rimlig tid från hemmet. 
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2024-10-11 16:07:40 följande:
    Börjar man tidigt så blir lunchen också tidig.... 
  • Anonym (?)
    EpicF skrev 2024-10-11 16:09:30 följande:
    Börjar man tidigt så blir lunchen också tidig.... 
    Ja precis. Inte helt orimligt att kunna ta lunch för att lämna barn om man börjar kl 4. 
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2024-10-11 16:11:18 följande:
    Ja precis. Inte helt orimligt att kunna ta lunch för att lämna barn om man börjar kl 4. 
    Det är orimligt att ta lunch kl 6 på morgonen för att kunna lämna barnen någon time senare. 
  • Anonym (?)
    EpicF skrev 2024-10-11 16:26:10 följande:
    Det är orimligt att ta lunch kl 6 på morgonen för att kunna lämna barnen någon time senare. 
    Raster finns ju också. Även min man hade kunnat lägga upp det så att han kommer ifrån för barnlämning 
  • Anonym (Håhåjaja)
    Anonym (Juli) skrev 2024-10-11 08:46:09 följande:

Det låter som att han har fastnat i en ond cirkel där han sover på eftermiddagen istället för på natten. Han skulle behöva gå och lägga sig kl 20-21 ungefär. Men så dags lyckas man ju inte somna om man har sovit några timmar på eftermiddagen. Och så somnar han alldeles för sent och därför blir han nästa dag jättetrött efter jobbet och somnar och så får han aldrig rätsida på det. 

Bäst mår man om man sover regelbundet. Så han behöver åtminstone något sånär ha samma sovtider på helgerna. 

Gör han så här för att kunna hinna träffa dig på kvällarna, eller vad gör han då? 

Ok, så funkar du.
    Jag gör som pappan i ts. Sover när jag kommer hem vid 15, uppe ert par timar sen och sedan är det godnatt vid 21.
    Skillnaden är förstås att jag inte har några barn hemma att ta hand om.

Men att dela upp  sömnen så går hur bra som helst.  Jag har gjort så i många år.
  • Anonym (Emma)
    Friger skrev 2024-10-11 11:31:04 följande:

Ja, varför inte. Leker hon och är en skötsam tjej är det väl inga problem att han tar sig en tupplur?

Är ensamstående med 3st barn och jobbar heltid. Har hus och aktiviteter på kvällen med barnen 4-5 dagar i veckan ovanpå det.

För att uttrycka det försiktigt så har mina ungar fått lära sig att leka och sköta sig själva en hel del. Men det går bra för dem och de är trygga och stabila i humör och fungerar bra i skola och med kompisar.

Förlåt men att du bor i hus gör ju inte saken bättre direkt , det är ju värre att sova när barnen är vakna då. De kan ju vara på en annan våning till och med. Bor man mindre är det ju större chans att man hör och vaknar om det händer nått. Hur skulle att du har hus vara en förmildrande omständighet tänker du? 

Och en tupplur kan vara ok om man inte sover så djupt , barnet är nära , dörren är öppen. Men flera timmar med dörren stängd låter inte så bra. Speciellt inte om man bor stort med två våningar. Nu vet jag inte hur TS bor iförsej. 

• Friger
    Anonym (Emma) skrev 2024-10-11 17:10:59 följande:

Förlåt men att du bor i hus gör ju inte saken bättre direkt , det är ju värre att sova när barnen är vakna då. De kan ju vara på en annan våning till och med. Bor man mindre är det ju större chans att man hör och vaknar om det händer nått. Hur skulle att du har hus vara en förmildrande omständighet tänker du? 

Och en tupplur kan vara ok om man inte sover så djupt , barnet är nära , dörren är öppen. Men flera timmar med dörren stängd låter inte så bra. Speciellt inte om man bor stort med två våningar. Nu vet jag inte hur TS bor iförsej. 

Inget förmildrande. Mest att jag tror att föräldrar blivit väldigt hönsiga. De är vana vid att vara två föräldrar på varje unge och vakta varje steg de tar till de blir trettio.

• Anonym (Håhåjaja)
    Friger skrev 2024-10-11 17:18:42 följande:
    Inget förmildrande. Mest att jag tror att föräldrar blivit väldigt hönsiga. De är vana vid att vara två föräldrar på varje unge och vakta varje steg de tar till de blir trettio.
    Håller med dig. Det är bra hönsigt nu för tiden. Man undrar hur och när dessa telningar ska bli självgående en gång i tiden.
Svar på tråden Lämna 5 åring själv