Inlägg från: Anonym (Emma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emma)

Lämna 5 åring själv

Varför måste ni hämta så tidigt? Det är väl bättre isåfall att hon är kvar på förskola till 17 eller 17.30 så kan han vila lite innan? 

Jag har själv jobbat natt när jag var yngre , mamma var barnvakt och gick hem när jag kom hem (ofta helger så ingen förskola). Extremt dåligt upplägg egentligen men då brukade jag sova nån timme när min dotter som var i den åldern då satt uppe och åt frukost framför TVn och sen lekte  .. men då sa jag att hon fick komma in och väcka mig om det var något och hade inte dörren stängd. 
    Jag var alltså ensamstående då och mamma fick betalt för att vara barnvakt så när jag tänker tillbaks tycker jag hon kunde haft dottern på morgonen / förmiddagen så jag fick sova några timmar också. Nu är jag inte ensamstående längre och har ett barn till men skulle inte sätta mig i den situationen med nattjobb och ingen tid att sova igen. 

Och ja finns det ingen annan lösning kan jag väl tycka att det är ok att vila lite men beror på hur djupt man sover.. och att ha dörren öppen då och säga att barnet får väcka honom om det är nått. Men som sagt förstår jag inte varför ni inte hämtar senare? 

• Anonym (Emma)
    Friger skrev 2024-10-11 11:31:04 följande:

Ja, varför inte. Leker hon och är en skötsam tjej är det väl inga problem att han tar sig en tupplur?

Är ensamstående med 3st barn och jobbar heltid. Har hus och aktiviteter på kvällen med barnen 4-5 dagar i veckan ovanpå det.

För att uttrycka det försiktigt så har mina ungar fått lära sig att leka och sköta sig själva en hel del. Men det går bra för dem och de är trygga och stabila i humör och fungerar bra i skola och med kompisar.

Förlåt men att du bor i hus gör ju inte saken bättre direkt , det är ju värre att sova när barnen är vakna då. De kan ju vara på en annan våning till och med. Bor man mindre är det ju större chans att man hör och vaknar om det händer nått. Hur skulle att du har hus vara en förmildrande omständighet tänker du? 

Och en tupplur kan vara ok om man inte sover så djupt , barnet är nära , dörren är öppen. Men flera timmar med dörren stängd låter inte så bra. Speciellt inte om man bor stort med två våningar. Nu vet jag inte hur TS bor iförsej. 

• Anonym (Emma)
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2024-10-12 10:21:40 följande:
    Mitt äldsta barn som är född i början av 80-talen fick inte ens cykla utan hjälm.  
    Ingen har någonsin åkt i mina bilar utan bälte, jag kör inte en meter utan.

Men, när bälteslagen kom i mitten av 70-talet inkluderades inte barn, inte heller när första baksäteslagen kom heller på 80-talet.
    Så mycket tänktes det på barnen... själv hävdade jag, 12 år gammal, att jag inte alls måste ha bälte för jag har inte fyllt 15!

Svårigheter att styra arbetstider gäller långt ifrån bara människor med låg utbildning. Såvida du inte inkluderar all vårdpersonal förstås... det var jag tacksam för när jag bröt handleden en sen fredagskväll förra året.

Om femårigen skadar sig så lär det höras... och jag tror faktiskt inte att hon är strängt förbjuden att väcka sin far om så är nödvändigt. Hon verkar vara ett klokt och förståndigt, hänsynstagande barn vilket bådar gott för framtiden.

Ditt sista stycke då... du vet inte ett smack om den berörda personen så dina privata åsikter om honom och hans behov är fullständigt irrelevanta.
    Om man ligger och sover på en annan våning så är det inte säkert att man hör nej. Pratar inte om TS man nu för jag vet inte hur de bor utan han som skrev att han hade hus och inte ser några problem alls att med att sova när barnen är vakna, av någon märklig anledning var det till och med mer ok för att han har hus..  Han som du försvarade och höll med om att man är hönsig om man inte tycker att det är bra. 

Är barnet i samma rum eller rummet bredvid och dörren är öppen så ja då lär det höras om man inte sover väldigt djupt. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Emmi) skrev 2024-10-12 10:44:04 följande:
    Hur långa dagar har pappan? Fyrtiotimmarsvecka eller mer? Jobbar han kvällar också?

Jag får intrycket av att ni har det tufft att få ihop vardagen och egentligen skulle behöva mer barnomsorg. Hur ser reglerna ut i er kommun? Får ni välja förskoletider själva eller går det strikt efter arbetstider? 

Om din man börjar så tidigt som fyra borde det räknas som nattarbete, och i så fall ska han ha rätt att sova en stund innan han hämtar på förskolan.
    Ja det borde vara så att han har rätt till det. Och jobbar båda heltid så har man ju rätt till heltid på förskola. Tycker det låter som att det skulle funka mycket bättre om han hämtade vid 17 eller 17.30. Visst , det blir långa dagar men det är väl bättre än att hon ska vara ensam i flera timmar hemma när han sover.
    På min sons förskola behöver man inte lämna schema utan bara studieintyg eller arbetsgivarintyg där det står hur mycket man studerar eller jobbar. Jag pluggar ca 75% nu , vi har föreläsningar och så på plats men mycket är meningen att vi ska göra hemma själva. Det enda jag har behövt lämna är studieintyg och så får jag skriva schemay själv så jag har tid att plugga.
  • Anonym (Emma)
    Friger skrev 2024-10-12 11:35:06 följande:
    Beskrev min situation. Skrev att jag har 3st barn på heltid, heltidsjobb och hus. Hus skrev jag för att det tar en hel del av min fritid med att renovera och arbeta på det. Inte att jag lägger någon värdering i att bo hus eller lägenhet. Fattar inte ens hur du kunde göra den tolkning du gjorde?

Ungarna kommer och väcker mig om det är något. Inte så att jag hör allt. Jag är ju ute också när de är inne på dagarna. När jag går ut brukar jag säga det. De går ju också ut på tomten och leker. Inte så att jag vaktar dem då. De vet vad de får göra. Är mer problem om de har några kompisar över faktiskt. Många av dem saknar uppfattning om gränser, och vad som är okej eller inte. Deras morsa springer efter och försöker detaljstyra allt medans de skiter i vad mamman säger till 90%.

Det blir mycket vad du gör det till. Vänjer du ungen vid att bli torkad i rumpan tills de är vuxna. Då förväntar de sig det också.

Ja jag skrev att det är värre att sova när barnen är vakna om man bor stort och / eller med fler än en våning. Det säger väl sig självt. Bor jag i en etta med ett barn är jag ju alltid i samma rum, bor jag i en tvåa är barnet i samma rum eller rummet bredvid , bor jag i ett slott med massa rum och flera våningar kan barnet vara väldigt långt bort och då vaknar jag antagligen inte om barnet ropar eller om något händer.

Annars är det ju bra med mycket utrymme men just om man tänker sova när ens små barn är vakna är det väl ganska självklart att det är bättre att bo mindre så barnen alltid är närmare. Det är ju ditt val att bo i hus med allt extra jobb det kan innebära, det ska ju inte behöva gå ut över barnen. 

Du har inte skrivit hur gamla dina barn är , det är ju väldigt stor skillnad om du pratar om en 3-åring eller en 10-åring. Är de äldre är det som du beskriver antagligen inga problem. Är de små och du inte har nån avlastning och inte klarar att ha koll på barnen borde du ju be soc eller nått om hjälp. 

Svar på tråden Lämna 5 åring själv