Lämna 5 åring själv
Varför måste ni hämta så tidigt? Det är väl bättre isåfall att hon är kvar på förskola till 17 eller 17.30 så kan han vila lite innan?
Jag har själv jobbat natt när jag var yngre , mamma var barnvakt och gick hem när jag kom hem (ofta helger så ingen förskola). Extremt dåligt upplägg egentligen men då brukade jag sova nån timme när min dotter som var i den åldern då satt uppe och åt frukost framför TVn och sen lekte .. men då sa jag att hon fick komma in och väcka mig om det var något och hade inte dörren stängd.
Jag var alltså ensamstående då och mamma fick betalt för att vara barnvakt så när jag tänker tillbaks tycker jag hon kunde haft dottern på morgonen / förmiddagen så jag fick sova några timmar också. Nu är jag inte ensamstående längre och har ett barn till men skulle inte sätta mig i den situationen med nattjobb och ingen tid att sova igen.
Och ja finns det ingen annan lösning kan jag väl tycka att det är ok att vila lite men beror på hur djupt man sover.. och att ha dörren öppen då och säga att barnet får väcka honom om det är nått. Men som sagt förstår jag inte varför ni inte hämtar senare?