Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Lämna 5 åring själv

En power nap kan han ta, men inte lämna 5-åringen obevakad flera timmar, och hon måste självklart kunna komma in till honom om hon behöver.

Han får gå och lägga sig tidigare på kvällen om han är så trött när han kommer hem.

Våra barn lekte ofta själva i den åldern, men vi fanns alltid tillgängliga och i närheten. 

Anonym (Mamma) skrev 2024-10-11 07:59:03 följande:
    Eller så får mamman växla upp och inte tvinga pappan jobba så han måste gå upp klockan FYRA på morgonen för att sedan ta barnet. Båda har ansvar för situationen tycker lilla jag.

Barnets bästa går först.
    Vadå tvinga? Pappan får väl byta jobb om han inte klarar av det. Som någon annan skrev, jag antar att mamman tar morgonen om pappan börjar så tidigt. Då får pappan ta eftermiddagen. Han kan absolut sova en stund och han måste inte umgås med barnet hela tiden, men han måste vara mer tillgänglig än att stänga in sig i flera timmar.

Pappan är säkert trött, men tror du inte att mamman är trött? Så är det att vara förälder och jobba. Om det inte räcker för pappan med en tupplur på 20-30 min på eftermiddagen, får han gå och lägga sig tidigare på kvällen eller byta jobb.
    Friger skrev 2024-10-11 11:31:04 följande:

Ja, varför inte. Leker hon och är en skötsam tjej är det väl inga problem att han tar sig en tupplur?

Är ensamstående med 3st barn och jobbar heltid. Har hus och aktiviteter på kvällen med barnen 4-5 dagar i veckan ovanpå det.

För att uttrycka det försiktigt så har mina ungar fått lära sig att leka och sköta sig själva en hel del. Men det går bra för dem och de är trygga och stabila i humör och fungerar bra i skola och med kompisar.

Att stänga in sig i flera timmar och inte ha koll på barnet alls, är inte att ta en tupplur.

Det klart att 5-åringar ska kunna leka själva, roa sig själva. Men nu var det ju inte det TS skrev. 
Svar på tråden Lämna 5 åring själv