• EpicF

Lämna 5 åring själv

Anonym (Mamma) skrev 2024-10-11 07:59:03 följande:
    Eller så får mamman växla upp och inte tvinga pappan jobba så han måste gå upp klockan FYRA på morgonen för att sedan ta barnet. Båda har ansvar för situationen tycker lilla jag.

Barnets bästa går först.
    Om pappa  inte klarar av att stå upp kl 4 för att jobba och sedan ta hand om sitt barn så får pappan se sig om efter ett job med normala arbetstider. 

Det är ingen som tvingar pappan att gå upp så tidigt. Han har själv valt sitt arbete. 
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 05:33:23 följande:
    Lämna 5 åring själv

Pappan till vårat barn brukar lämna barnet själv. Han stänger in sig i sovrummet och låter dottern leka själv flera timmar. På den tiden har han ingen koll på henne alls. just att han stänger in sig och gjort det på rutin tycker jag är fel. En sak om man råkar somna i soffan eller barnet vet att han/hon kan komma in när som, men just att stänga  in sig tycker inte jag är okej. Dessutom har han gjort såhär länge. Händer aldrig att dom umgås eller pratar utan han hämtar henne vid 15-16 går sen och lägger sig och vaknar inte fören jag kommer hem vid 18. Skulle ni accepterat de här? Han går upp vid 4 varje morgon för att jobba så han är rätt trött när han kommer hem på eftermiddagen 

Han får powernappa på soffan är han kommer hem så han har koll på barnet. Och så går han lägga sig tidigt på kvällen för att orka. 
  • EpicF
    Friger skrev 2024-10-11 11:31:04 följande:

Ja, varför inte. Leker hon och är en skötsam tjej är det väl inga problem att han tar sig en tupplur?

Är ensamstående med 3st barn och jobbar heltid. Har hus och aktiviteter på kvällen med barnen 4-5 dagar i veckan ovanpå det.

För att uttrycka det försiktigt så har mina ungar fått lära sig att leka och sköta sig själva en hel del. Men det går bra för dem och de är trygga och stabila i humör och fungerar bra i skola och med kompisar.

Det är stor skillnad på att ta en tupplur i närheten av barnet och att stänga in sig i sovrummer och sova i flera timmar. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 13:14:10 följande:
     nej Alltså pappan sköter både lämning och hämtningen 
    Varför? Låter väldigt dumt att barnet ska få gå till förskolan så tidigt på morgonen. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 13:47:40 följande:
    alltså han avbryter sitt jobb för att lämna barnet dä de inte passar sig för mig att alltid lämna då jag åker hemifrån vid 6 på morgonen 
    Ni båda får byta jobb till ett med bättre arbetstider. 

Så han åker hem från jobbet och är hemma kl när du åker till jobbet. Varför lämnar inte du när du åker? Många förskolor har öppet från kl 6. 
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2024-10-11 15:52:48 följande:
    Lite ot men finns många jobb där man måste vara på plats på morgonen men har chans att åka iväg en sväng på rasten. Typ alla hantverksjobb
    Långt ifrån alla handverksjobb. 
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2024-10-11 16:07:40 följande:
    Okej. De jag känner har det rätt fritt sålänge jobbet blir gjort. De tar också väldigt tidig lunch
    Fria är nog de flesta, men alla jobbar inte inom rimlig tid från hemmet. 
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2024-10-11 16:07:40 följande:
    Okej. De jag känner har det rätt fritt sålänge jobbet blir gjort. De tar också väldigt tidig lunch
    Börjar man tidigt så blir lunchen också tidig.... 
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2024-10-11 16:11:18 följande:
    Ja precis. Inte helt orimligt att kunna ta lunch för att lämna barn om man börjar kl 4. 
    Det är orimligt att ta lunch kl 6 på morgonen för att kunna lämna barnen någon time senare. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 23:06:54 följande:
    Ja alltså de är lång resväg ja? och långa dagar ja? men pappan kör Taxi, och behöver avbryta sitt jobb för att komma och lämna barnen. Ibland åker jag hemifrån redan vid 05:30, så dagis är inte öppet och då blir de att han får lämna. Jag slutar 16-17 men är inte hemma fören 18:00
    Då bör han byta arbetstider eller jobb. 
  • EpicF
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2024-10-12 11:11:01 följande:
    Är han kördräng (det kallas så i taxikretsar) så bestämmer hans åkare/arbetsgivare när han ska köra.
    Inom taxi är det ofta obekväma arbetstider.

Som chaufför finns tidsregler man måste följa, man måste noga anteckna alla tider i en loggbok. Denna loggbok måste alltid finnas i bilen och redovisas vid poliskontroll.

Mitt ex (relation i 14 år) körde taxi under hela vår relation. Så jag vet vad det gör med familjelivet.
    Aldrig hört kördräng inom taximretsarna. Däremot inom lantbruk var det att det uttrycket användes. 
  • EpicF
    EpicF skrev 2024-10-12 22:26:48 följande:
    Aldrig hört kördräng inom taximretsarna. Däremot inom lantbruk var det att det uttrycket användes. 
    *taxikretsar 
  • EpicF
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2024-10-12 20:54:20 följande:
    Det är dock lite märkligt att han kan ta rast på en bestämd tid varje morgon då körningar ju kan ta olika lång tid beroende på körsträcka.
    Minns när jag lagade mat och skickade meddelande att maten var klar, då kunde det ta en minut om han var i krokarna eller en timme (minst) om han hade långkörning.

Taxikörning tjänar man rätt dåligt på så att gå ner i tid skulle nog bli svårt för ts man, kanske hon själv skulle kunna. Men det bästa i deras situation vore kanske att låte dottern gå längre dagar på dagis.
    Fast det kanske inte heller går med de regler som gäller, det har jag noll koll på med vuxna barn.
    Han kan vara egenföretagare också och då lägga upp arbetstiderna själv.
  • EpicF
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2024-10-12 22:43:24 följande:
    Så kan det också vara.
    Men troligtvis inte med de tiderna.
    Just pga tiderna som det är troligt. 
  • EpicF
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2024-10-12 22:56:33 följande:
    Nåja, det verkar som att jag har större koll på taxibranchen än du.
    Eftersom han kan ta en lång paus på morgonen så kan det tyda på att han är egenföretagare. Annars är det svårt att styra, pga som du själv säger så kan körningar ta olika tid. 
Svar på tråden Lämna 5 åring själv