Inlägg från: Anonym (Håhåjaja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Håhåjaja)

Lämna 5 åring själv

Anonym (Juli) skrev 2024-10-11 08:46:09 följande:

Det låter som att han har fastnat i en ond cirkel där han sover på eftermiddagen istället för på natten. Han skulle behöva gå och lägga sig kl 20-21 ungefär. Men så dags lyckas man ju inte somna om man har sovit några timmar på eftermiddagen. Och så somnar han alldeles för sent och därför blir han nästa dag jättetrött efter jobbet och somnar och så får han aldrig rätsida på det. 

Bäst mår man om man sover regelbundet. Så han behöver åtminstone något sånär ha samma sovtider på helgerna. 

Gör han så här för att kunna hinna träffa dig på kvällarna, eller vad gör han då? 

Ok, så funkar du.
    Jag gör som pappan i ts. Sover när jag kommer hem vid 15, uppe ert par timar sen och sedan är det godnatt vid 21.
    Skillnaden är förstås att jag inte har några barn hemma att ta hand om.

Men att dela upp  sömnen så går hur bra som helst.  Jag har gjort så i många år.
  • Anonym (Håhåjaja)
    Friger skrev 2024-10-11 17:18:42 följande:
    Inget förmildrande. Mest att jag tror att föräldrar blivit väldigt hönsiga. De är vana vid att vara två föräldrar på varje unge och vakta varje steg de tar till de blir trettio.
    Håller med dig. Det är bra hönsigt nu för tiden. Man undrar hur och när dessa telningar ska bli självgående en gång i tiden.
  • Anonym (Håhåjaja)
    Anonym (Juli) skrev 2024-10-11 17:54:36 följande:

Nej, jag skulle inte funka alls med de jobbtiderna. Ttevligt att höra att du sover gott. Jag förstår dock inte vad din sömn har med TS familj att göra. Hos dom funkar ju nämligen inte det upplägget. Pappan behöver lära sig att lägga sin sömn på andra tider så att han kan ta hand om sitt barn. 

Du babblar om hur "man" sover bäst eller inte, jag replikerar och DU  ifrågasätter mig?
  • Anonym (Håhåjaja)
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 05:33:23 följande:
    Lämna 5 åring själv

Pappan till vårat barn brukar lämna barnet själv. Han stänger in sig i sovrummet och låter dottern leka själv flera timmar. På den tiden har han ingen koll på henne alls. just att han stänger in sig och gjort det på rutin tycker jag är fel. En sak om man råkar somna i soffan eller barnet vet att han/hon kan komma in när som, men just att stänga  in sig tycker inte jag är okej. Dessutom har han gjort såhär länge. Händer aldrig att dom umgås eller pratar utan han hämtar henne vid 15-16 går sen och lägger sig och vaknar inte fören jag kommer hem vid 18. Skulle ni accepterat de här? Han går upp vid 4 varje morgon för att jobba så han är rätt trött när han kommer hem på eftermiddagen 

Acceptera och acceptera... du kan inte tvinga honom att vara vaken heller. Dock vore det bättre om han vilade på soffan eller aif sover med öppen dörr.

Att han ska tvingas hålla sig vaken är inte hållbart. Då är det bättre att barnet går längre dagar på dagis.

Sen är det inte farligt att leka själv heller, det är bra att barnet lär sig att ta hänsyn till andra människor också.

Är mannen inte utvilad på jobbet så blir han en trafikfara. Det är värre än en unge som får leka själv.
  • Anonym (Håhåjaja)
    Friger skrev 2024-10-12 07:09:02 följande:
    Hur många av dem olyckorna berodde på att man inte hade säkerhetsbälte i bilarna? Inte hade cykelhjälm? Att ungarna var ute och lekte istället för att sitta inne framför skärmen osv?

Håller med om att vatten är en fara. Du kan ju inte släppa en unge utan uppsikt där den riskerar att drunkna.

Men faran med att leka inne på sitt rum utan uppsikt för en 4-5 -åring som är normalt uppfostrad är begränsad.
    Hedervärt av dig att ens orka kommentera detta!

Och naturligtvis har du rätt.

Jag minns när jag som barn låg på "hatthyllan" bak i bilen och åkte på pakethållaren på mammas cykel.
    En gång fick jag in en fot mellan ekrarna, det var ingen som tänkt på det. Dock köptes det ett ekerskydd och sen cyklade vi vidare.

På den tiden rökte de vuxna både inomhus och i bilen, det hette att man blev åksjuk när man högst sannolikt blev illamående av cigarettröken. Ingen pratade om passiv rökning, min pappa rökte till och med i sängen vill jag minnas. Eller eg minns jag inte det men jag minns det stora askfatet han hade bredvid sängen.

Cykelhjälmen var nog inte ens uppfunnen då, dock hade jag en ridhjälm de få gånger jag var på ridskola. Som "alla" tjejer på den tiden, iaf vi som bodde på landet. Trots ointresset, för att inte hamna utanför.

Ungar på den tiden var, som du säger, mycket mer utomhus. Det klättrades i träd, byggdes enorma snöigloos, kastades snöboll, cyklades och hoppades. 
    Den enda egenliga faran var vattnet, natiurligtis. Lika farligt då som nu. 
    Det var nog den enda plats där man övervakades av en vuxen, iaf innan man lärt sig simma.
  • Anonym (Håhåjaja)
    Anonym (Juli) skrev 2024-10-12 09:14:44 följande:

Jättemånga! Då var det bilbälte och hjälm som ansågs hönsigt. Fegsnöre. Jag hade cykelhjälm på 1980-talet och blev ju idiotförklarad rätt ofta. Att staten gick in och tvingade folk vara hönsiga har räddat så många liv.

Det som inte syns i statistiken jag tog upp är olyckor, men givetvis gäller samma med dem - hönsigare föräldrar ger färre olyckor. Om TS barn gör sig illa, tex faller och förlorar medvetandet märker inte pappan det förrän efter kanske tre timmar. Att vara hönsig och ha koll på sina barn minskar risken för olyckor och det minskar risken för att en olycka blir värre genom att den inte upptäcks. 

Dödsolyckor för barn är vanligare i familjer med föräldrar med låg utbildning. Jag tänker att det kan bero på såna här problem som TS har - svårigheter att styra sina arbetstider. (Finns säkert andra skäl också.) 

Givetvis är det ingen fara om femåringen leker på sitt rum. Faran uppstår den dagen hen blir uttråkad och provar något nytt. 

Jag skrev det här om olyckor som svar på ett annat inlägg. Men det tristaste med pappans beteende tycker jag är att han inte vill ändra sitt sömnbeteende för sitt barns skull utan kör på som han vill istället för att frigöra tid att umgås på tu man hand med sitt barn. Han kan förmodligen istället ta en tupplur på soffan en halvtimme och sen lägga sig tidigt på kvällen istället och på så vis ge sitt barn mysiga eftermiddagar med pappa, men han väljer att inte göra det. 

Är det så att det är roligare att vara vaken på kvällen när TS tar mer ansvar för barnet kanske? 

Mitt äldsta barn som är född i början av 80-talen fick inte ens cykla utan hjälm.  
    Ingen har någonsin åkt i mina bilar utan bälte, jag kör inte en meter utan.

Men, när bälteslagen kom i mitten av 70-talet inkluderades inte barn, inte heller när första baksäteslagen kom heller på 80-talet.
    Så mycket tänktes det på barnen... själv hävdade jag, 12 år gammal, att jag inte alls måste ha bälte för jag har inte fyllt 15!

Svårigheter att styra arbetstider gäller långt ifrån bara människor med låg utbildning. Såvida du inte inkluderar all vårdpersonal förstås... det var jag tacksam för när jag bröt handleden en sen fredagskväll förra året.

Om femårigen skadar sig så lär det höras... och jag tror faktiskt inte att hon är strängt förbjuden att väcka sin far om så är nödvändigt. Hon verkar vara ett klokt och förståndigt, hänsynstagande barn vilket bådar gott för framtiden.

Ditt sista stycke då... du vet inte ett smack om den berörda personen så dina privata åsikter om honom och hans behov är fullständigt irrelevanta.
  • Anonym (Håhåjaja)
    Anonym (Emma) skrev 2024-10-12 10:53:03 följande:
    Om man ligger och sover på en annan våning så är det inte säkert att man hör nej. Pratar inte om TS man nu för jag vet inte hur de bor utan han som skrev att han hade hus och inte ser några problem alls att med att sova när barnen är vakna, av någon märklig anledning var det till och med mer ok för att han har hus..  Han som du försvarade och höll med om att man är hönsig om man inte tycker att det är bra. 

Är barnet i samma rum eller rummet bredvid och dörren är öppen så ja då lär det höras om man inte sover väldigt djupt. 
    Jag tolkade det inte som att personen jag replikerade, inte försvarade för det klarar personen i fråga bra själv, att just huset skulle vara en fördel gällande detta.
  • Anonym (Håhåjaja)
    Aliona skrev 2024-10-12 11:06:05 följande:

Kan pappan styra sina arbetstider själv? Är det verkligen rimligt att gå upp kl 4 på morgonen för att jobba, avbryta för att lämna barnet och fortsätta jobba? Hur lång paus tar han på morgonen, dvs hur dags låmnar han? Om det tar en timme på morgonen så jobbar han också upp emot 10-11 timmar per dag. Hur mycket tjänar han egentligen mellan 4 och 6 på morgonen? Väger det upp hur mycket det sliter och det faktum att han inte orkar vara med sitt barn på eftermiddagen? Om han kan styra arbetet, vilket han verkar kunna, så är det kanske bättre att han jobbar 8-9 timmar mellan 8 och 17 så att han får sova ut på morgnarna och inte blir så trött på eftermiddagen. 

Är han kördräng (det kallas så i taxikretsar) så bestämmer hans åkare/arbetsgivare när han ska köra.
    Inom taxi är det ofta obekväma arbetstider.

Som chaufför finns tidsregler man måste följa, man måste noga anteckna alla tider i en loggbok. Denna loggbok måste alltid finnas i bilen och redovisas vid poliskontroll.

Mitt ex (relation i 14 år) körde taxi under hela vår relation. Så jag vet vad det gör med familjelivet.
  • Anonym (Håhåjaja)
    Aliona skrev 2024-10-12 20:42:39 följande:
    Tack för förklaringen. Jag har aldrig känt någon taxichaffis så jag har ingen aning om hur branchen funkar. Ts man verkar iaf ha viss flexibilitet eftersom han kan åka hem efter bara 1-2 timmars jobb på längre rast för att ta barnet till förskolan. Sen har man ju alltid tätt att gå ner i tid också. Men funkar det inte att anpassa pappans jobb så får ts försöka anpassa sitt. Sen vet jag ju så klart inte ts situation, kanske är de djupt skuldsatta och behöver jobba 10 timmar om dagen båda två, men det låter inte hållbart hur de har lagt upp det nu. 
    Det är dock lite märkligt att han kan ta rast på en bestämd tid varje morgon då körningar ju kan ta olika lång tid beroende på körsträcka.
    Minns när jag lagade mat och skickade meddelande att maten var klar, då kunde det ta en minut om han var i krokarna eller en timme (minst) om han hade långkörning.

Taxikörning tjänar man rätt dåligt på så att gå ner i tid skulle nog bli svårt för ts man, kanske hon själv skulle kunna. Men det bästa i deras situation vore kanske att låte dottern gå längre dagar på dagis.
    Fast det kanske inte heller går med de regler som gäller, det har jag noll koll på med vuxna barn.
  • Anonym (Håhåjaja)
    EpicF skrev 2024-10-12 22:26:48 följande:
    Aldrig hört kördräng inom taximretsarna. Däremot inom lantbruk var det att det uttrycket användes. 
    Ok, så säger de här iallafall. 
  • Anonym (Håhåjaja)
    Aliona skrev 2024-10-12 22:28:50 följande:
    Är det inte bättre att den som tjänar minst går ner i tid så blir det reella inkomstbortfallet mindre? Eller att båda två går ner i tid för den delen. 
    Jo kanske, eller låta barnet gå längre dagar. Ekonomin måste ju gå runt också.
    Dock vet vi inget om den ekonomiska biten.
  • Anonym (Håhåjaja)
    EpicF skrev 2024-10-12 22:32:01 följande:
    Han kan vara egenföretagare också och då lägga upp arbetstiderna själv.
    Så kan det också vara.
    Men troligtvis inte med de tiderna.
  • Anonym (Håhåjaja)
    EpicF skrev 2024-10-12 22:52:17 följande:
    Just pga tiderna som det är troligt. 
    Nåja, det verkar som att jag har större koll på taxibranchen än du.
  • Anonym (Håhåjaja)
    EpicF skrev 2024-10-13 11:46:05 följande:
    Eftersom han kan ta en lång paus på morgonen så kan det tyda på att han är egenföretagare. Annars är det svårt att styra, pga som du själv säger så kan körningar ta olika tid. 
    Då körning styrs från en central så ser operatören den inlagda pausen och planerar rutterna efter det.
    Som chaufför kan man också neka en körning så näst närmaste bil får den
  • Anonym (Håhåjaja)
    Aliona skrev 2024-10-13 12:02:57 följande:
    Absolut, det skrev jag också. De flesta skulle nog klara att gå ner lite i tid några år med eftergifter, men så klart inte alla och då är det som det är. Längre dagar på förskolan är också en lösning om kommunen tillåter. Där jag bor är det inte ens tillåtet att gå förbi affären och handla lite innan man hämtar barnet. 
    Att slinka förbi affären hade jag gjort ändå, det tar max en kvart med självscanning om det är mycket folk och kö.
    Hellre skulle jag ta en uppläxning av en fröken än att ha med en trött liten unge i affären.

När jag hade barn på dagis/fritids var det inga problem att göra så. Men det var iofs länge sedan. Kanske blivit hårdafe, jag vet inte. 
    Men vet ju att barnbarnens föräldrar också gör så... hur skulle dagis eller fritids få veta det om man gör det i en butik på vägen hem? Alltså inte i butiken bredvid dagiset.
Svar på tråden Lämna 5 åring själv