• Anonym (Barn)

Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)

Hur ska man resonera rörande ens barn som gått ur skolan och är +18år och bor hemma hos ena föräldern, samt har en helridsanställning med ok lön rörande att betala "underhåll" till boendeföräldern?

Barnet och boende föräldern vill att barnet bor hemma tillsvidare och inte betalar något hemma. 

Ska den andra föräldern fortsätta betala "underhåll" till boendeföräldern. 

Juridiskt finns inget krav, men vad är moraliskt rätt? 

• Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)
  • Anonym (Disy)
    Anonym (Barn) skrev 2024-09-20 20:37:39 följande:
    Även om boendeföräldern har knapert ekonomik (sjukskriven) och vill ge barnet en god start, den andra föräldern har mycket bättre ekonomi (högchef) och kan lätt avstå några tusenlappar i månaden.

Med tanke på att 18+ och slutat skolan så är ingen förälder försörjningsskyldig längre, så kan man givetvis inte begära något underhåll. Mer än om den andra vill betala. Men efter 18 så går underhållet till barnet ändå, om man fortfarande går i skolan vill säga.

Varför betalar inte ditt barn hemma? Mitt vuxna barn får bara 1/3 av vad ditt barn tjänar och får betala ca 2000 kr hemma. 

Ett vuxet barn som tjänar 15000 i mån borde dessutom flytta hemifrån väl? Varför vill man ens bo hos sin förälder i den åldern om man har medel att klara sig själv?

• Anonym (när)

När jag började jobba satte jag själv min ensamstående, sjukpensionerade förälder som jag bodde hos ner och krävde att få veta vad (billiga, omvandlade) bostadsrätten hade för avgift och vad lånets ränta låg på, vad elen kostade i kw-pris, vad försäkringen kostade, hur mycket vi brukade lägga på mat och dagligvaror, vad internet och tv kostade och vad min mobilräkning låg på. Sen installerade jag elmätare på mina uttag, och sen betalade jag vad jag kostade, och tog väen över min egna teleräkning och flyttade över två av tvtjänsterna på mitt kort.

Antingen är TS barnet, som inte vill betala, eller så är TS föräldern, som inte "vill" be barnet om pengar. Det kan vara knepigt att visa sig svag/behövande inför sitt barn, det förstår jag också, här tänker TS fel, varesig det är barnet eller föräldern.

• EpicF
    Anonym (när) skrev 2024-09-20 22:23:18 följande:

När jag började jobba satte jag själv min ensamstående, sjukpensionerade förälder som jag bodde hos ner och krävde att få veta vad (billiga, omvandlade) bostadsrätten hade för avgift och vad lånets ränta låg på, vad elen kostade i kw-pris, vad försäkringen kostade, hur mycket vi brukade lägga på mat och dagligvaror, vad internet och tv kostade och vad min mobilräkning låg på. Sen installerade jag elmätare på mina uttag, och sen betalade jag vad jag kostade, och tog väen över min egna teleräkning och flyttade över två av tvtjänsterna på mitt kort.

Antingen är TS barnet, som inte vill betala, eller så är TS föräldern, som inte "vill" be barnet om pengar. Det kan vara knepigt att visa sig svag/behövande inför sitt barn, det förstår jag också, här tänker TS fel, varesig det är barnet eller föräldern.

Jag tror ts är barnet, som inte vill betala. 
  • Anonym (*)
    Anonym (Barn) skrev 2024-09-20 20:40:16 följande:
    Barnet får bara ut ca 15 000kr medan den andra föräldern får ut över 50 000, boendeföräldern är sjukskriven och för tillfället beroende av underhållet för att få ihop ekonomin. 
    Femton tusen är en inkomst som en vuxen människa kan leva på.

Finns det inga andra personer i hushållet så kan föräldern och det vuxna barnet dela utgifterna (hyra, el, bredband o.dyl.) 50/50, precis som vilka andra vuxna människor som helst som delar lägenhet. 

Och får föräldern några kronor över och gärna vill ge dem till sitt vuxna barn så får hen förstås det. 
  • Anonym (Barn)

Jag är faktiskt den andra föräldern, men ville höra svaren på de argument jag får till mig, då jag känner mig värdelös. 

Situationen är att jag har fler barn och bor med den föräldern, de är i tidiga tonåren och när de blir stora kan jag mycket väl tänka mig att de bor hemma ett tag. Pluggar de tänker jag definitivt gratis. Skulle de jobba vet jag inte om jag hade tagit betalt heller, lite beroende på vilken personalitet, de hade nog fått ta ett större ansvar för mat, etc. 

Och blir ju detta jag får till mig att nu när jag inte betalt "underhåll" sedan juli så är jag en snål förälder som gör skillnad på mina barn. Dvs de som inte bor hos mig få inte samma ekonomiska möjlighet. 

Boendeföräldern matas så klart barnet med detta, och vår distans ökar än mer. Även om barnet kanske egentligen inte bryr sig så mycket i frågan. Som ni säger betalar hon 2500 till boendeföräldern så är det ju fortfarande mycket kvar. 

Ville som sagt höra hur andra tänkte, då jag började bli knäpp. Jag har som sagt en god ekonomi och skulle barnet verkligen behöva något går det att lösa, men tänker ändå att hon behöver lära sig själv. 

Samtidigt är det svårt, jag bode själv hemma ett år utan att betala medan jag jobbade och sparade ihop lite pengar inför studierna som jag hade nytta av. Men hade jag betalt  någon 1000-lapp då, hade det nog inte gjort så stor skillnad.

Känns dock lite konstigt att betala en annan förälder, samtidigt som vi har lite olika personligheter. Barnet och mamman är lite mer att ha det så man klarar sig för dagen, primärt boendeföräldern, medan jag tänker alldeles för långsiktigt. Barnet kastas väll lite mellan våra personligheter, men matas ju så klart mer av det som sägs hos boendeföräldern.

Svårt tycker jag, men ni i tråden verkar i alla fall tycka som jag känner är rätt långsiktigt. Känns ju lite bättre att inte vara ensam i den tanken. 

• nihka
    Anonym (Barn) skrev 2024-09-20 20:40:16 följande:
    Barnet får bara ut ca 15 000kr medan den andra föräldern får ut över 50 000, boendeföräldern är sjukskriven och för tillfället beroende av underhållet för att få ihop ekonomin. 
    Barnet betalar 5000 till boendeföräldern och den andre föräldern slutar betala "underhåll" för en myndig person med fast inkomst. Den andre föräldern kan spara pengar åt alla sina barn i exempelvis fonder som delads ut vid en förbestämd ålder eller inför fastighetsköp och dylikt, men att subventionera ett lyxliv med 15000 i fickpengar varje månad är ingen bra start i livet. Även 10000 i fickpengar är mer än många arbetande vuxna har så där borde rymmas att barnet har ett eget sparande.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (JB)

Självklart ska man inte betala om "barnet" är 18+ och inte studerar på gymnasiet!

• Anonym (Disy)
    Anonym (Barn) skrev 2024-09-21 09:06:38 följande:

Jag är faktiskt den andra föräldern, men ville höra svaren på de argument jag får till mig, då jag känner mig värdelös. 

Situationen är att jag har fler barn och bor med den föräldern, de är i tidiga tonåren och när de blir stora kan jag mycket väl tänka mig att de bor hemma ett tag. Pluggar de tänker jag definitivt gratis. Skulle de jobba vet jag inte om jag hade tagit betalt heller, lite beroende på vilken personalitet, de hade nog fått ta ett större ansvar för mat, etc. 

Och blir ju detta jag får till mig att nu när jag inte betalt "underhåll" sedan juli så är jag en snål förälder som gör skillnad på mina barn. Dvs de som inte bor hos mig få inte samma ekonomiska möjlighet. 

Boendeföräldern matas så klart barnet med detta, och vår distans ökar än mer. Även om barnet kanske egentligen inte bryr sig så mycket i frågan. Som ni säger betalar hon 2500 till boendeföräldern så är det ju fortfarande mycket kvar. 

Ville som sagt höra hur andra tänkte, då jag började bli knäpp. Jag har som sagt en god ekonomi och skulle barnet verkligen behöva något går det att lösa, men tänker ändå att hon behöver lära sig själv. 

Samtidigt är det svårt, jag bode själv hemma ett år utan att betala medan jag jobbade och sparade ihop lite pengar inför studierna som jag hade nytta av. Men hade jag betalt  någon 1000-lapp då, hade det nog inte gjort så stor skillnad.

Känns dock lite konstigt att betala en annan förälder, samtidigt som vi har lite olika personligheter. Barnet och mamman är lite mer att ha det så man klarar sig för dagen, primärt boendeföräldern, medan jag tänker alldeles för långsiktigt. Barnet kastas väll lite mellan våra personligheter, men matas ju så klart mer av det som sägs hos boendeföräldern.

Svårt tycker jag, men ni i tråden verkar i alla fall tycka som jag känner är rätt långsiktigt. Känns ju lite bättre att inte vara ensam i den tanken. 

Det blir ju skillnad på hur man tar hand om sina barn om de är myndiga vs omyndiga.

Du kan ju hälsa ditt stora barn som tjänar 15000 kr att hen är välkommen att bo gratis hos dig då, som du planerar för dina andra barn att de skafå göra tills de flyttar hemifrån.

På det viset gör du ingen skillnad på dina barn alls. Du erbjuder dem helt enkelt att bo med dig gratis tills de vill flytta hemifrån. Då får ditt äldsta barn ta det erbjudandet eller bo kvar hos den andre föräldern. Bor hen hos den andre föräldern då är det ett val hen själv gör.
  • Anonym (Suck)

Nej ts, man ger inte pengar till VUXNA personer som har ett eget jobb om det inte är i en akut situation där hela livet står på spel, typ hyresskulder som man kan bli vräkt för.

• Anonym (Barn)
    Anonym (Disy) skrev 2024-09-21 10:02:08 följande:
    Det blir ju skillnad på hur man tar hand om sina barn om de är myndiga vs omyndiga.

Du kan ju hälsa ditt stora barn som tjänar 15000 kr att hen är välkommen att bo gratis hos dig då, som du planerar för dina andra barn att de skafå göra tills de flyttar hemifrån.

På det viset gör du ingen skillnad på dina barn alls. Du erbjuder dem helt enkelt att bo med dig gratis tills de vill flytta hemifrån. Då får ditt äldsta barn ta det erbjudandet eller bo kvar hos den andre föräldern. Bor hen hos den andre föräldern då är det ett val hen själv gör.
    I praktiken inte en realistisk lösning då barnet skulle få dela rum med yngre barn. Hon har eget rum där hon bor idag. 

Då skulle vi behöva flytta, och barnet bör ju troligen flytta närmsta året/åren ändå och då känns det helt fel att göra en så stor förändring för en sådan sak. 

Handlat egentligen inte så mycket om vad barnet vill, är ju en diskussion mellan föräldrar.

Personligen tycker jag det är dags att frigöra sig, självklart ok att bo hemma ett tag för att spara ihop en extra slant, men vuxenlivet har inte börjat ännu på riktigt. 
Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)