• Anonym (Barn)

Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)

Hur ska man resonera rörande ens barn som gått ur skolan och är +18år och bor hemma hos ena föräldern, samt har en helridsanställning med ok lön rörande att betala "underhåll" till boendeföräldern?

Barnet och boende föräldern vill att barnet bor hemma tillsvidare och inte betalar något hemma. 

Ska den andra föräldern fortsätta betala "underhåll" till boendeföräldern. 

Juridiskt finns inget krav, men vad är moraliskt rätt? 

• Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)
  • Anonym (Barn)

Varje tid har ju sitt som många konstaterar.

Första barnet hade för-/nackdel med att ha en "ung" pappa med mer lek kvar och fullt fokus på ett barn, medan pappan nu är äldre och vidare, men även kanske lite mindre lekglad och betydlig många fler barn att delat tiden med i olika faser av livet. 

En kanske får barn som morfar kan vara med och passa, medan andra riskerar att ha en farföräldrar som kanske inte orkar längre, eller för den delen inte finns längre. 

Men det är väll lite så att vissa ser här och nu, samt ser till sitt egna bästa för stunden, medan andra lyfter blicken och ser livet ur ett större perspektiv. 

Jag känner mig bekvämare i hur jag ska agera i den ursprungliga frågan. 

• Anonym (M)
    nihka skrev 2024-09-24 01:08:25 följande:
    Ja, så kan det bli. Ingen vet hur det ser ut om 15-20 år. Och så kan det även bli hos biomamman fast då med en bonuspappa.
    Ännu ett argument för att man inte kan påstå att det är samma erbjudande som de andra barnen kommer få.
  • nihka
    Anonym (M) skrev 2024-09-25 20:32:50 följande:
    Ännu ett argument för att man inte kan påstå att det är samma erbjudande som de andra barnen kommer få.
    Nädå. Alla får samma erbjudande, men man kan aldrig veta om det faktiskt kommer bli så.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2024-09-26 20:58:00 följande:
    Nädå. Alla får samma erbjudande, men man kan aldrig veta om det faktiskt kommer bli så.
    Nej inte ens som det ser ut idag så kommer det bli samma erbjudande. Som det ser ut idag så kommer erbjudandet från pappan för dottern i fråga bli sämre än vad de andra hemmaboende barnen kommer få.
  • nihka
    Anonym (M) skrev 2024-09-28 16:49:23 följande:
    Nej inte ens som det ser ut idag så kommer det bli samma erbjudande. Som det ser ut idag så kommer erbjudandet från pappan för dottern i fråga bli sämre än vad de andra hemmaboende barnen kommer få.
    Bo hemma är sämre för dottern?
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2024-09-29 21:19:28 följande:
    Bo hemma är sämre för dottern?
    Dela rum är sämre än eget 
  • nihka
    Anonym (M) skrev 2024-09-29 21:40:03 följande:
    Dela rum är sämre än eget 
    Det finns ingen garanti att något barn kommer få eget rum innan de flyttar ut. Man erbjuder det man har för dagen.
  • Anonym (M)
    nihka skrev 2024-09-29 21:53:35 följande:
    Det finns ingen garanti att något barn kommer få eget rum innan de flyttar ut. Man erbjuder det man har för dagen.
    Nej och då kan man inte heller påstå att det är samma erbjudande 
  • Anonym (Mis)

Det är såklart inget måste. Men hur hade ni gjort om ni levde ihop? Hade barnet då behövt betala hemma? Idag är man myndig vid 18 men väldigt få är vuxna o jag upplever att majoriteten betalar mat o husrum även för en 18åring. Då bör ni dela på det. Men självklart med krav att det sparas på lönen. Har själv en 19åring som förvisso pluggar. Här var vi överens om underhåll så länge barnet bor hemma o försörjs av oss vuxna till rimlig nivå som vi bestämt. Förmodligen till plugget är klart o första jobbet landat. Men ser eg att ungdomen bor gratis hemma o sparar till en kontantinsats. 

• FuckGoggleAskMe

Man kan visst ge samma erbjudande till alla barn - jag stöttar och hjälper dig så gott det går så det blir så bra som möjligt för både dig och alla andra.

Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)