• Anonym (Barn)

Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)

Hur ska man resonera rörande ens barn som gått ur skolan och är +18år och bor hemma hos ena föräldern, samt har en helridsanställning med ok lön rörande att betala "underhåll" till boendeföräldern?

Barnet och boende föräldern vill att barnet bor hemma tillsvidare och inte betalar något hemma. 

Ska den andra föräldern fortsätta betala "underhåll" till boendeföräldern. 

Juridiskt finns inget krav, men vad är moraliskt rätt? 

• Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)
  • nihka
    Anonym (Disy) skrev 2024-09-21 13:15:58 följande:
    Mammans argument spelar 0 roll eftersom ingen av dem längre är försörjningsskyldiga sitt vuxna barn längre.
    Barnet bor ju hos sin mamma och de pratar så barnet kommer att matas av sin mammas sätt att se på saken, så givetvis spelar hennes argument roll. De kan öka klyftan mellan TS och hans äldsta dotter.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • elmadumle

Ungdomen har slutat skolan, tjänar 15000 i månaden? Givetvis ska inget underhåll betalas. Det är ju absurt att ens tänka tanken att en förälder ska betala underhåll till ett vuxet barn som tjänar egna pengar! Dags att börja betala för sig hemma om den föräldern barnet bor hos har det knapert. 

• Tow2Mater
    nihka skrev 2024-09-21 14:04:49 följande:
    Jag tycker det verkar som boendeföräldern försöker mjölka dig på pengar för att finansiera sina egna livsval. Om man vill bjuda någon på något får man betala för det själv. Så sett är att inte betala är det självklara valet.

Men du kommer att bli boven här och det är kanske är värt att betala sig ur eftersom du ändå har en god ekonomi. Hur mycket betalade du tidigare? Relationerna är redan ansträngda och vad kan det handla om? Sex månader? Ett år? Två år?

Jag tycker alltså att du resonerar helt rätt, men vad är viktigast? Att få rätt eller att ta smarta damage controle beslut för framtiden? Om du slutar betala nu kommer du ALDRIG få höra slutet på det och varenda sak som går snett med dottern kommer att länkas till att mamman inte kunde erbjuda henne den start i livet hon tänkte sig för att du inte bidrog så som hon tycker du borde ha gjort. Om det går bättre för dina andra barn kommer det också att tillskrivas den "orättvisa" du skapat mellan dina barn. Och detta kommer hon att föra över på er dotter.

Dra bara av summan från den rejälare summa du hade tänkt ge dottern den dagen hon flyttar och ge samma summa i handen omräknad i den dagens penningvärde till dina andra barn den dagen de flyttar. Då har alla som vill åtnjutit bo hemma gratis när man börjar jobba och starthjälp när man flyttar ut.

Det kanske inte förbättrar era relationer, även om det hade varit något trevligt att hoppas på, men det kanske förhindrar att de blir sämre.
    Det skjuter problemet till framtiden, så det kanske förhindrar att det blir sämre just nu. Men det kommer ta hus i hel*e sedan när de andra barnen flyttar ut och får en mycket större summa. Men det kanske spelar mindre roll då.
  • Anonym (Barn)
    nihka skrev 2024-09-21 14:04:49 följande:
    Jag tycker det verkar som boendeföräldern försöker mjölka dig på pengar för att finansiera sina egna livsval. Om man vill bjuda någon på något får man betala för det själv. Så sett är att inte betala är det självklara valet.

Men du kommer att bli boven här och det är kanske är värt att betala sig ur eftersom du ändå har en god ekonomi. Hur mycket betalade du tidigare? Relationerna är redan ansträngda och vad kan det handla om? Sex månader? Ett år? Två år?

Jag tycker alltså att du resonerar helt rätt, men vad är viktigast? Att få rätt eller att ta smarta damage controle beslut för framtiden? Om du slutar betala nu kommer du ALDRIG få höra slutet på det och varenda sak som går snett med dottern kommer att länkas till att mamman inte kunde erbjuda henne den start i livet hon tänkte sig för att du inte bidrog så som hon tycker du borde ha gjort. Om det går bättre för dina andra barn kommer det också att tillskrivas den "orättvisa" du skapat mellan dina barn. Och detta kommer hon att föra över på er dotter.

Dra bara av summan från den rejälare summa du hade tänkt ge dottern den dagen hon flyttar och ge samma summa i handen omräknad i den dagens penningvärde till dina andra barn den dagen de flyttar. Då har alla som vill åtnjutit bo hemma gratis när man börjar jobba och starthjälp när man flyttar ut.

Det kanske inte förbättrar era relationer, även om det hade varit något trevligt att hoppas på, men det kanske förhindrar att de blir sämre.
    Ja, det är lite så jag tänkte, och som du skriver så handlar det om ytterligare 6-24 månader. Det rör sig 15-60kkr, inget jag står och faller med. 

Samtidigt så kommer det vara något annat i framtiden, så har det alltid varit. 

Men samtidigt kanske dags att dra gränsen nu, känner ju att jag inte är ute och cyklar med att det är dags att dra ett sträck.
  • Ess
    Anonym (Disy) skrev 2024-09-21 12:30:25 följande:
    Oavsett så bör han ju ändå erbjuda barnen samma saker?

Om han planerar att de yngsta ska få bo hemma gratis några år i vuxen ålder för att spara ihop pengar, så bör han ju erbjuda äldsta barnet samma sak. Även om hen kommer tacka nej, så har ts ändå erbjudit det.
    Det funkar inte att erbjuda samma saker om det är åldersskillnader mellan barnen. För den äldsta har tåget redan gått. För de lite yngre så finns chansen att de kan bli erbjudna det. När det gäller sladdisen så vet man ju inte så här långt i förväg om det kommer gå att erbjuda samma. Livet ändras ju ständigt, även ekonomin. Så det finns kanske inte utrymme att erbjuda yngsta.

Det existerar inte millimeter rättvisa när det gäller flera kullar och åldersskillnader. Särkullarna hade det bättre materiellt sett, när våra gemensamma har mer tid med sin pappa.
  • Anonym (H)

Ett barn som jobbar, bör betala hemma tycker jag. Inget underhåll ska behövas

• Anonym (H)
    Anonym (Barn) skrev 2024-09-20 20:37:39 följande:
    Även om boendeföräldern har knapert ekonomik (sjukskriven) och vill ge barnet en god start, den andra föräldern har mycket bättre ekonomi (högchef) och kan lätt avstå några tusenlappar i månaden.
    Ditt barn ska betala då hen arbetar och får lön. Barnets pappas lön har ingenting med detta att göra. Varför ska vi curla sönder våra barn med att inte lära sig vad saker kostar? Jag tror ditt barn kan både betala för sig hemma och dessutom börja med sparande
  • EpicF
    Ess skrev 2024-09-21 15:19:42 följande:
    Det funkar inte att erbjuda samma saker om det är åldersskillnader mellan barnen. För den äldsta har tåget redan gått. För de lite yngre så finns chansen att de kan bli erbjudna det. När det gäller sladdisen så vet man ju inte så här långt i förväg om det kommer gå att erbjuda samma. Livet ändras ju ständigt, även ekonomin. Så det finns kanske inte utrymme att erbjuda yngsta.

Det existerar inte millimeter rättvisa när det gäller flera kullar och åldersskillnader. Särkullarna hade det bättre materiellt sett, när våra gemensamma har mer tid med sin pappa.
    På vilket sätt har tåget gått för den äldsta? 

Det är henne han kam erbjuda att nu få bo gratis hemma honom. Att erbjuda sitt barn att bo gratis hemma inner inte per automatik eget sovrum. 
  • Tom Araya

Jag svara nej på frågan. Det är upp till föräldern som "barnet" bor hos om denne ska betala hemma eller inte nu när denne jobbar och tjänar pengar. Det är inte den andre förälderns som ska vara med och betala för det.

• nihka
    Anonym (Barn) skrev 2024-09-21 14:24:37 följande:
    Ja, det är lite så jag tänkte, och som du skriver så handlar det om ytterligare 6-24 månader. Det rör sig 15-60kkr, inget jag står och faller med. 

Samtidigt så kommer det vara något annat i framtiden, så har det alltid varit. 

Men samtidigt kanske dags att dra gränsen nu, känner ju att jag inte är ute och cyklar med att det är dags att dra ett sträck.

Så klart det kommer bli annat i framtiden, men då kommer du väl att kunna styra så det går direkt till din dotter och inte till eller via mamman när dottern väl har flyttat hemifrån. 

Förstår hur du känner. Hade jag också velat göra men samtidigt kan det som sagt bli en dyrköpt gränsdragning.

Ja, du har fått många svar som går ut på att det är vettigast att låta dottern bidra till sin egen ekonomi, men så kommer det ändå inte att bli så länge mamman inte är med på det. Om du drar in pengarna kommer väl mamman att se till att de har det kännbart sämre ist att be dottern bidra och skulden till det kommer läggas på dig. Typ ett psykologist/ekonomiskt utmattningskrig.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)