• Anonym (Barn)

Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)

Hur ska man resonera rörande ens barn som gått ur skolan och är +18år och bor hemma hos ena föräldern, samt har en helridsanställning med ok lön rörande att betala "underhåll" till boendeföräldern?

Barnet och boende föräldern vill att barnet bor hemma tillsvidare och inte betalar något hemma. 

Ska den andra föräldern fortsätta betala "underhåll" till boendeföräldern. 

Juridiskt finns inget krav, men vad är moraliskt rätt? 

• Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)
  • nihka
    Anonym (M) skrev 2024-10-02 22:41:21 följande:
    Nej, jag tänker att om TS verkligen vill göra det han påstår att han tycker man kan göra - låta barnen bo gratis när de börjar jobba - så hade han kunnat lösa det på ett eller annat sätt. 
    Hon vill inte bo hos sin pappa varken gratis eller inte gratis. Till och med tveksamt om hon skulle gå med på en egen lägenhet i pappans hus. Och om pappan bygger en egen lägenhet åt dottern i huset och hon inte vill bo där tycker du pappan kan kräva av mamman att hon också bygger en egen lägenhet åt dottern och låter henne bo där gratis? Och om dottern skulle gå med på att bo i en egen lägenhet i pappans hus ska mamman betala pappan pengar för hans merkostnader?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (M)

Bara om det hade varit så att mamman skulle påstå att hon tycker att man kan ge bygga barnen egen lägenhet så borde hon också hjälpa till att stå för det, ja och inte två sina händer och låta den andre föräldern fixa det.

nihka skrev 2024-10-03 07:09:24 följande:
    Hon vill inte bo hos sin pappa varken gratis eller inte gratis. Till och med tveksamt om hon skulle gå med på en egen lägenhet i pappans hus. Och om pappan bygger en egen lägenhet åt dottern i huset och hon inte vill bo där tycker du pappan kan kräva av mamman att hon också bygger en egen lägenhet åt dottern och låter henne bo där gratis? Och om dottern skulle gå med på att bo i en egen lägenhet i pappans hus ska mamman betala pappan pengar för hans merkostnader?
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-10-02 23:22:42 följande:
    Låta bo barnen bo gratis var det jag skrev om. Du verkar prata om något annat.
    Vilket också kam innebär ekonomiskt hjälp till ett eget boende. 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-10-03 11:20:41 följande:
    Vilket också kam innebär ekonomiskt hjälp till ett eget boende. 
    Gratis innebär just gratis och ingenting annat
  • Anonym (Em)

Tycker att båda föräldrarna ska få vara med och bestämma om ungdomen ska få bo helt gratis eller inte. 

Har man ett heltidsjobb när man fortfarande bor hemma så tycker jag att man ska betala betala för sig (iaf delvis). Är inte bara en ekonomisk fråga utan kunskap man ger ungomen inför vuxenlivet. Boende, mat och övrigt kostar pengar. Man måste hushålla med sin inkomst.

• Anonym (Em)

Som svar på frågan så tycker jag inte att det nödvändigtvis är fel att minska eller sluta med underhållet om man tycker att ungdomen borde betala kostnaderna med sin lön.

• EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-10-03 13:51:51 följande:
    Gratis innebär just gratis och ingenting annat
    Så om en förälder betalar ens boende så anser du inte att man bor gratis? 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-10-03 14:13:08 följande:
    Så om en förälder betalar ens boende så anser du inte att man bor gratis? 
    Du skrev ekonomisk hjälp till eget boende men om du menar att TS vill helt betala för ett eget boende till dottern nu när hon börjar jobba ja då är vi överens, då är det gratis boende till barnet när det börjar jobba.
  • Anonym (M)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-03 14:10:39 följande:

Som svar på frågan så tycker jag inte att det nödvändigtvis är fel att minska eller sluta med underhållet om man tycker att ungdomen borde betala kostnaderna med sin lön.

TS har dock skrivit att han tycker att man kan låta barnen bo gratis när de börjar jobba.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-10-03 14:19:41 följande:
    Du skrev ekonomisk hjälp till eget boende men om du menar att TS vill helt betala för ett eget boende till dottern nu när hon börjar jobba ja då är vi överens, då är det gratis boende till barnet när det börjar jobba.
    Jag skrev ekonomiskt hjälp eftersom det var vad ts skrev. Hur stor den ekonomiska hjälpen blir vet bara ts. Om det är en del eller hela får ts besluta. Oavsett så erbjuder han hjälp. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (M) skrev 2024-10-03 14:20:20 följande:
    TS har dock skrivit att han tycker att man kan låta barnen bo gratis när de börjar jobba.
    I kommentarerna menar du? Utgick från inlägget.

Ja, är man av åsikten att barnet bör bo helt gratis så är det ju rimligt att fortsätta betala underhåll för det också. Så det beror ju på hur man ser på den saken.
Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)