• Anonym (M)

Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)

Om den som inte är boendeföräldern tycker att de yngre barnen kan få bo gratis hemma i eget rum när de börjar jobba, så borde rimligtvis samma gälla för detta barn.

• Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-09-22 10:29:16 följande:
    Det beror isåfall på att hon inte vill dela rum med ett syskon. Ts erbjuder henne att bo gratis, inte nödvändigtvis i eget rum. Han erbjuder båda sina barn samma erbjudande. 

Det är lite svårt att blocka en förälder man bor hos. 
    Så de andra barnen ska också få ett erbjudande om att dela rum med halvsmåsyskon i ett boende med dessutom  en bonusmamma?
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-09-22 15:06:57 följande:
    Ja, om ts har fler barn med andra kvinnor så ska självklart de få samma erbjudande. Men tolkar det dock att ts bara har denna dottern med en annan kvinna och resten av sina barn med samma kvinna, som han också bor med. 
    Då kommer inte barnen han bor med få samma erbjudande. Om han förstås inte träffar en ny kvinna i framtiden som han skaffar fler barn med, så får dessa barn samma erbjudande om att gratis dela rum med sina yngre halvsyskon, när de börjar jobba.
  • Anonym (M)

Att jämföra att bo i eget rum gratis med att gratis dela med halvsmåsyskon dessutom i ett boende med en bonusförälder som man inte valt. Det är en betydande skillnad tycker jag. Inte relevant att använda uttrycket millimeterrättvisa då.

• Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2024-09-22 15:27:53 följande:
    De kanske tvingas flytta till mindre. Så det vet du ju inte. Man kan ju inte planera sina liv på det sättet. De kanske inte ens kommer kunna erbjuda de yngre barnen gratis boende när det väl kommer till kritan. Så då kanske de inte borde erbjuda det äldre barnet det nu.
    Då kam man heller inte påstå att alla barn får samma erbjudande. Det var det jag vände mig emot.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-09-22 15:53:00 följande:
    Så varför skulle hans mindre barn inte få samma erbjudande om att bo gratis hemma?

Det var just erbjudandet att få bo gratis till pappan som det var prat om. 

Vilka pappan bor med är irrelevant. Men förstod säger du helt klart
    Det är inte samma erbjudande eftersom de innehåller och innebär olika, ganska betydande saker. Det är skillnad på att bo i eget rum och att dela med halvsyskon. Och det är skillnad på att bo med sina egna föräldrar eller med en bonusförälder. Du kanske inte tycker det är skillnad på att behöva bo med en bonusförälder eller slippa det, men för många andra  så är det en relevant skillnad. Så erbjudanden har faktiskt betydande skillnader.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-09-22 16:25:36 följande:
    Så du förstod inte att det var själva erbjudandet om att bo hemma gratis som jag syftade på? 
    Även om du syftar på det, så om du skriver att det är samma erbjudande, så framstår det som att det är ett likvärdigt erbjudande. Det är det verkligen inte.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-09-22 17:20:20 följande:
    Så att jo gratis hemma har olika innebörd för de olika barnen? Skitsnack. 
    Ja olika innebörd eftersom de kommer få det under helt skilda omständigheter med inte samma fördelar och nackdelar
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-09-22 18:25:51 följande:
    Nej, alla ungarna får erbjudande om art bo gratis hemma en period som ung vuxen. 
    Under vitt skilda förutsättningar som faktiskt har stor betydelse så nej det är inte ett likvärdigt eller rättvist erbjudande om man ska jämföra
  • Anonym (M)
    Anonym (Herregud) skrev 2024-09-23 15:01:03 följande:
    Jag håller faktiskt med dig den här gången, verkligheten ser inte ut så som att allt blir helt rättvist, det är självklart att det blir skillnad på de barn som bor med ts och det barn som inte gör det, men med det sagt så hjälper man alla sina barn och inte bara några men det kan bli olika sorters hjälp beroende på vad som behövs och hur. Jag är kompis med ett syskonpar där systern fick hjälp med insatsen till huset av sina föräldrar, brodern hade redan ett hus så där hjälpte dom honom med bilen istället.

Ts ska definitivt inte betala något underhåll men kan erbjuda att "barnet" flyttar in tillfälligt eller förklara att han kommer finnas där den dagen hon står på egna ben i ett eget boende, kanske inte nödvändigtvis med en pengasumma men kanske står för möbler eller något liknande som inte missbrukas
    Fast då kan man ju vara ärlig med att det faktiskt inte är ett likvärdigt erbjudande till alla barnen, istället för att i tråden försöka utmåla det som att det är samma sak.
Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)